Tetszett a cikk?

Soós Károly Attila, az MTA Közgazdaságtudományi Intézetének főmunkatársa hozzászólásában bírálja Stadler Jánosnak az egészségügy átalakítása kapcsán a hvg.hu-n megjelent írását. Stadler kizárná a magángazdasági partnereket a rendszerből.


Az egészségbiztosítási törvényt bíráló cikkében (Egészségügy: van másik)  Stadler János egyebek között ezt írja: „A törvénybe, illetve a (…) szabályozásba beépített garanciákról annyit, hogy azokat később úgy lehet alakítgatni, ahogy a kedves vevő, azaz a befektető óhajtja.” A magam részéről különféle színezetű kormányok alatt részese voltam az állam és magáncégek közötti különböző alkuknak. Mesélhetnék arról, hogy az állam melyik képviselője mikor mennyire volt kemény ezekben az alkukban, de arra nem ismerek példát, amit Stadler a fentiekkel általános szabálynak nyilvánít.

Olyat ugyanis nem tapasztaltam, hogy a magángazdasági partner szándéka úgy szaladt volna át az állam képviselőjén, mint kés a vajon. Ha mégis Stadler tudja jól, és nálunk az utóbbi a szabály, akkor ezek kétféle módon lehet változtatni. Akkor szerintem – az egészségbiztosítás ügyében a pénztárakkal szemben, általában a magángazdasági partnerekkel szemben – keményebben kell az államot képviselni. Ezzel szemben Stadler megoldása – az egészségbiztosítás ügyében – a magángazdasági partnerek elhagyása.

Megjegyzésem itt csak annyi, hogy következetesnek kell lenni. Az államot nyilván nemcsak az egészségbiztosítás területén kell megvédeni a magángazdasági érdekek káros dominanciájától, amely Stadler megközelítésében jelenlétük automatikus következménye. A magángazdasági partnereket általában kell elhagyni, ami az egész gazdaságra kiterjedő államosítással valósítható meg. Ez a múlt század második felében nem bizonyult sikeres megoldásnak. De az régen volt. Stadler logikájából az következik, hogy újra meg kéne próbálni…

Soós Károly Attila

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Vélemény

Egészségügy: van másik

Milyen reformra van szükség az egészségügyben? Olyanra semmiképpen, mint amit a december 17.-én elfogadott úgynevezett „pénztártörvény” vezetne be. Ehelyett a már meglévő intézményekre kellene építeni. Az OEP utódszervezetéhez, a központi egészségpénztárhoz folyhatnának be az adók módjára behajtott járulékok, és onnan történne a finanszírozás – ám nem az abszolút felesleges biztosítók (közvetett piaci szereplők) - hanem egyenesen a szolgáltató intézmények (közvetlen piaci szereplők) számára. Közöttük már kialakulhat a valódi verseny, hiszen nem a biztosító, hanem a maga a beteg döntené el, hova fordul kezelésért.