szerző:
MTI / hvg.hu
Tetszett a cikk?

A beomlott olasz híd üzemeltetőjét vádolták, valamint az Európai Unió költségvetési megszorításait említették a keddi genovai tragédia felelőseit kereső olasz politikusok. Pedig a kormányzó Öt Csillag Mozgalomnak is lehet felelőssége a tragédiában. A genovai főügyész szerint egyértelmű, hogy nem "véletlen baleset" történt.

Az Atlantia infrastruktúra-fejlesztő csoport tagjaként működő Autostrade (ASPI) szerdán kiadott nyilatkozatában hangsúlyozta, hogy rendszeres és mindenre kiterjedő, alapos vizsgálatokat folytatott a híd szerkezeti állapotának ellenőrzésére, és ezek mindeddig megnyugtató eredménnyel szolgáltak.

Francesco Cozzi genovai főügyész szerdán újságíróknak elmondta: a nyomozás során elsősorban az 51 éve épült híd karbantartását és terveit vizsgálják majd. Cozzi hozzátette: nem tudja, hogy terhel-e bárkit törvényes felelősség a tragédia miatt, de abban biztos, hogy nem "véletlen baleset " történt. A híddal kapcsolatban senki sem tett panaszt az elmúlt években – mutatott rá –, de a nyomozás a híddal kapcsolatos korábbi dokumentációkra is kiterjed. Hangsúlyozta: ha az ügyészségnek tudomása lett volna a híd biztonságát illetően felmerülő bárminemű kételyről, munkatársai nem autóztak volna keresztül rajta havi húsz alkalommal maguk is.

MTI / EPA / Luca Zennaro

Danilo Toninelli olasz közlekedési miniszter ugyanakkor arról számolt be, hogy már folyamatban volt egy 20 millió eurós (6,5 milliárd forint) pályázati kiírás arra, hogy jelentős biztonsági fejlesztéseket végezzenek a hídon.

Az ASPI az után adta ki közleményét, hogy Toninelli a Facebookon közzétett bejegyzésében a híd fenntartóinak lemondását követelte, továbbá kezdeményezte, hogy a közútkezelőt fosszák meg koncessziós jogától. A miniszter ezen felül 150 millió euróig (48,69 milliárd forint) terjedő büntetés kiszabását javasolta a cégre vonatkozóan, és kötelezné az üzemeltetőt a híd újjáépítési költségeinek fedezésére.

MTI / EPA / Luca Zennaro

A közlekedési miniszter a korábbi olasz kormányzatokat is megvádolta, mégpedig azzal, hogy politikai hozzájárulásért cserébe szemet hunytak az autópályák biztonsága felett.

Luigi Di Maio, az Öt Csillag Mozgalom (M5S) nevű kormánypárt vezetője ugyancsak az ASPI-t tette felelőssé a tragédia miatt, Matteo Salvini olasz belügyminiszter pedig szintén a cég engedélyeinek megvonását indítványozta.

Az ASPI közleményében kiemelte: a híd karbantartási programját a rendszeres ellenőrzések alapján határozták meg, és ezt a közlekedési minisztérium is jóváhagyta.

MTI / EPA / Luca Zennaro

Salvini az EU Olaszországra kirótt megszorításait is hibáztatta a tragédiáért, és ígéretet tett rá: a jövőben nem hagyja majd, hogy az EU költségvetési megszorító előírásai miatt szenvedjen csorbát az ország biztonsága.

Az olasz állami rádió jelentése szerint az Öt Csillag Mozgalom képviselői 2013-ban megkérdőjelezték egy nagyszabású és költséges infrastruktúra-ellenőrzési program szükségességét, pazarlónak tartva az intézkedést. A keddi tragédia után azonban az erre vonatkozó bejegyzést eltávolították a párt weboldaláról.

MTI / EPA / Luca Zennaro

A Politico azt írja, ebben a közleményben

a híd rossz műszaki állapotával kapcsolatos kétségeket az M5S tündérmesének titulálta.

Az sem vet jó fényt az Öt Csillag Mozgalomra, hogy egyik tanácsnoka még 2012-ben kikelt Giovanni Calvini, a helyi gyáriparosok szövetségének vezetője ellen – olvasható a The Huffington Post olasz nyelvű kiadásának cikkében. Calvini az Il Secolo XIX című lapnak adott interjúban akkor azt mondta: "Amikor tíz év múlva a Morandi-híd összeomlik, és órákat kell majd ácsorognunk a dugóban, emlékezni fogunk azok neveire, akik nemet mondtak (a La Grondának nevezett, nagy költségvetésű elkerülő úthálózat megépítésére – a szerk.)."

Leszakadt egy híd Genovában, sokan meghaltak

Különleges betonszerkezeteiről volt híres Riccardo Morandi olasz építész, akinek egyik legismertebb alkotása, a genovai Morandi-híd, másik nevén a Polcevera-viadukt, kedd délben szakadt le sok embert maga alá temetve.

A nyilatkozat a genovai városi tanács az évi, december 4-i ülésén is szóba került. Az M5S tanácsnoka, Paolo Putti azt közölte: "Ma reggel olvastam a genovai újságban, hogy a helyi gyáriparosok szövetségének vezetője azt mondta, >>emlékezni fogunk azokra, akik nemet mondtak a La Grondára<<. Ezennel megragadom az alkalmat, hogy kifejezzem a dühömet és megdöbbenésemet a nyilatkozattal kapcsolatban, és hogy megkönnyítsem a dolgot, jelzem: a nevem Paolo Putti, az Öt Csillag Mozgalom tanácsnoka." Majd hozzátette:

Azt hiszem, tíz év múlva az emberek inkább azt fogják kérdezni, miért pazaroltunk el 5 milliárd eurót, amikor azt a pénzt az ipar számára sokkal fontosabb dolgokra is költhettük volna."

A hídomlás halálos áldozatainak száma szerdán negyvenkettőre nőtt, de a helyszínen még mindig folyik az eltűntek keresése – közölte Cozzi szerdán a RAI közszolgálati televízióval.

Ferenc pápa a római Szent Péter téren összegyűlt több ezer hívővel együtt imádkozott a tragédia áldozataiért és hozzátartozóikért. A katolikus egyházfő elmondta: lélekben az áldozatokkal, a sérültekkel és családjaikkal, valamint azzal a több száz emberrel van, akik a történtek következtében otthonaik elhagyására kényszerültek.

A tragédia az A10-es autópálya Morandi nevű hídjával történt, amely a francia határ közelében van, és üdülőhelyekhez is vezet.

Az áldozatok között két román, két albán és három francia állampolgár is van.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!