szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Az A10-es autópálya viaduktjának törmelékei alatt autósok ragadhattak. Több tucatnyi halálos áldozata lehet a tragédiának.

  • Leszakadt egy Genova melletti viadukt hídpályájának 200 méteres szakasza.
  • A hídpályával együtt járművek is a mélybe zuhantak, a törmelékek ipari-, kereskedelmi és lakóépületekre, utakra zuhantak.
  • A mentésben résztvevő tűzoltók szerint eddig 35-en haltak meg.
  • A helyi média szerint szerkezeti hibák okozhatták a balesetet.

Cikkünk frissül.

Leszakadt egy viadukt egy olaszországi autópályán az olaszországi Genova közelében. A híd A10-es autópálya része, a sztráda a francia határon fekvő Ventimiglával köti össze Genovát.

A Sky News szerint több tucat ember veszthette életét a balesetben. A Rai News24 olasz hírtelevízió szerint a halálos áldozatok száma 38-ra tehető. Hivatalos adatot eddig nem közöltek az illetékesek.

Egyes hírek szerint két áldozatot sikerült élve kimenteni a törmelék alól.

A függőhíd hídpályája közel 200 méteres szakaszon zuhant a mélybe. Nagyobb része a Poncevera folyó medrébe érkezett, de rengeteg beton- és acélelem zuhant az alatta található, alapvetően ipari hasznosítású városrészre. A környéken azonban nemcsak ipari épületek, hanem üzletek, lakóházak is vannak, a viadukt alatt több autóút és egy vasútvonal is fut. Az Il Giornale szerint autókat zúztak össze, a romok alatt emberek rekedhettek.

Az összezúzott épületekben veszélyes gázszivárgásokat tapasztaltak.


Genova Brooklyn Bridge

A viadukt az A10-es autópályát köti össze a Genova Nyugat útdíjkapuval, amelyen keresztül a város kereskedelmi-, illetve kompkikötője és repülőtere érhető el. A környék egyik legforgalmasabb útszakasza, amelyet tervezőjéről, Riccardo Morandiról neveztek el. A híd 1963 és ’67 között épült az Olasz Vízvezeték Társaság megbízásából. Ezért olykor róluk Csőhídként is emlegetik. Igaz, másik Brooklyn Bridge-nek is mondják, mivel hasonlít a New York-i építményre. A hídon az 51 évvel ezelőtti felavatása óta többször végeztek felújítás, legutóbb 2016-ban.

A Morandi Viadukt kezdettől fogva problémás volt, írta két éve egy szaklapban Antonio Brencich, a genovai egyetem tanára. Szerinte eleve az építkezés költségei folyamatosan növekedtek, messze túllépve a terveket, másrészt nagyon gyakoriak lettek a felújítási, illetve javítási munkálatok. A professzor szerint eljutottak oda, hogy pár éven belül a felújítás már többe kerülne, mint a híd maga, ezért 2016-ban (abban az évben ismét nagy munkálatok folytak a hídon) kimondta: eljött az ideje, hogy az 1182 méter hosszú hídat lebontsák, és újat építsenek a helyére.



A híd lezuhant részén éppen járművek haladtak át, a helyszínen készült felvételek is erre engednek következtetni.

Erről számolt be egy szemtanú is, aki a Reuters hírügynökségnek azt mondta, nyolc vagy kilenc kocsit látott a hídon, amikor a baleset történt, amelyet apokaliptikusként írt le. Mások arról beszéltek, hogy jóval több jármű várakozott a hídon, hogy a viadukt nyugati hídfőjénél lévő hídpénzszedő kapun áthajtson.

A helyszínre nagy számban érkeztek mentők, tűzoltók és rendőrök. Hivatalos információ egyelőre nem érkezett arról, mi okozhatta a katasztrófát. Az olasz sajtó szerint szerkezeti hibák is közrejátszhattak az omlásban.

A környékre heves vihar csapott le a baleset előtt, erre a rendőrség is felhívta a figyelmet a Twitteren.

Matteo Salvini olasz belügyminiszter a Twitteren jelezte, hogy folyamatosan figyeli a genovai történéseket. Bejegyzése szerint a mentésben 200 tűzoltó vesz részt. Mint írta, ki fogják deríteni, ki a felelős a katasztrófáért.

 

Az olasz lapok egyre több szemtanú tapasztalatait közlik. Maurizio Ruggiero az Il Secolo XIX-nek azt mondta: "Mindennap átsétálok a Morandi-hídon, ma reggel arra az építkezésre igyekeztem, ahol dolgozom, a San Francseco da Paola városrészben. A híd egyébként is gyakran oszcillált, amikor elhajtott egy teherautó vagy egy kocsi… de ma reggel az volt az érzésem – bár talán csak utólag érzem így –, hogy ez a mozgás sokkal erősebb volt, mint általában. Később, ahogy jöttem, vissza is sétáltam a hídon, hazafelé tartva. Negyedórával azelőtt, hogy leszakadt."

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!