Az A10-es autópálya viaduktjának törmelékei alatt autósok ragadhattak. Több tucatnyi halálos áldozata lehet a tragédiának.
hvg.hu
Leszakadt egy Genova melletti viadukt hídpályájának 200 méteres szakasza.
A hídpályával együtt járművek is a mélybe zuhantak, a törmelékek ipari-, kereskedelmi és lakóépületekre, utakra zuhantak.
A mentésben résztvevő tűzoltók szerint eddig 35-en haltak meg.
A helyi média szerint szerkezeti hibák okozhatták a balesetet.
Cikkünk frissül.
Leszakadt egy viadukt egy olaszországi autópályán az olaszországi Genova közelében. A híd A10-es autópálya része, a sztráda a francia határon fekvő Ventimiglával köti össze Genovát.
#Breaking#Italy A suspension bridge (#PonteMorandi) has collapsed in #Genova, Italy. Authorities say many vehicles are involved in the accident. Anyway, I have to be clear this time too: I'm reading people talking about a "possible terrorist accident". It's a structural failure. pic.twitter.com/7fEP9kLLa1
A Sky News szerint több tucat ember veszthette életét a balesetben. A Rai News24 olasz hírtelevízió szerint a halálos áldozatok száma 38-ra tehető. Hivatalos adatot eddig nem közöltek az illetékesek.
Egyes hírek szerint két áldozatot sikerült élve kimenteni a törmelék alól.
A függőhíd hídpályája közel 200 méteres szakaszon zuhant a mélybe. Nagyobb része a Poncevera folyó medrébe érkezett, de rengeteg beton- és acélelem zuhant az alatta található, alapvetően ipari hasznosítású városrészre. A környéken azonban nemcsak ipari épületek, hanem üzletek, lakóházak is vannak, a viadukt alatt több autóút és egy vasútvonal is fut. Az Il Giornale szerint autókat zúztak össze, a romok alatt emberek rekedhettek.
Az összezúzott épületekben veszélyes gázszivárgásokat tapasztaltak.
A viadukt az A10-es autópályát köti össze a Genova Nyugat útdíjkapuval, amelyen keresztül a város kereskedelmi-, illetve kompkikötője és repülőtere érhető el. A környék egyik legforgalmasabb útszakasza, amelyet tervezőjéről, Riccardo Morandiról neveztek el. A híd 1963 és ’67 között épült az Olasz Vízvezeték Társaság megbízásából. Ezért olykor róluk Csőhídként is emlegetik. Igaz, másik Brooklyn Bridge-nek is mondják, mivel hasonlít a New York-i építményre. A hídon az 51 évvel ezelőtti felavatása óta többször végeztek felújítás, legutóbb 2016-ban.
A Morandi Viadukt kezdettől fogva problémás volt, írta két éve egy szaklapban Antonio Brencich, a genovai egyetem tanára. Szerinte eleve az építkezés költségei folyamatosan növekedtek, messze túllépve a terveket, másrészt nagyon gyakoriak lettek a felújítási, illetve javítási munkálatok. A professzor szerint eljutottak oda, hogy pár éven belül a felújítás már többe kerülne, mint a híd maga, ezért 2016-ban (abban az évben ismét nagy munkálatok folytak a hídon) kimondta: eljött az ideje, hogy az 1182 méter hosszú hídat lebontsák, és újat építsenek a helyére.
A híd lezuhant részén éppen járművek haladtak át, a helyszínen készült felvételek is erre engednek következtetni.
Erről számolt be egy szemtanú is, aki a Reuters hírügynökségnek azt mondta, nyolc vagy kilenc kocsit látott a hídon, amikor a baleset történt, amelyet apokaliptikusként írt le. Mások arról beszéltek, hogy jóval több jármű várakozott a hídon, hogy a viadukt nyugati hídfőjénél lévő hídpénzszedő kapun áthajtson.
A helyszínre nagy számban érkeztek mentők, tűzoltók és rendőrök. Hivatalos információ egyelőre nem érkezett arról, mi okozhatta a katasztrófát. Az olasz sajtó szerint szerkezeti hibák is közrejátszhattak az omlásban.
A környékre heves vihar csapott le a baleset előtt, erre a rendőrség is felhívta a figyelmet a Twitteren.
Matteo Salvini olasz belügyminiszter a Twitteren jelezte, hogy folyamatosan figyeli a genovai történéseket. Bejegyzése szerint a mentésben 200 tűzoltó vesz részt. Mint írta, ki fogják deríteni, ki a felelős a katasztrófáért.
Un ringraziamento alle centinaia di professionisti e volontari impegnati da ore nei soccorsi e una preghiera per le vittime e per le loro famiglie. Andremo fino in fondo per accertare le responsabilità di questo disastro immane. pic.twitter.com/oCXt85gjMC
Az olasz lapok egyre több szemtanú tapasztalatait közlik. Maurizio Ruggiero az Il Secolo XIX-nek azt mondta: "Mindennap átsétálok a Morandi-hídon, ma reggel arra az építkezésre igyekeztem, ahol dolgozom, a San Francseco da Paola városrészben. A híd egyébként is gyakran oszcillált, amikor elhajtott egy teherautó vagy egy kocsi… de ma reggel az volt az érzésem – bár talán csak utólag érzem így –, hogy ez a mozgás sokkal erősebb volt, mint általában. Később, ahogy jöttem, vissza is sétáltam a hídon, hazafelé tartva. Negyedórával azelőtt, hogy leszakadt."
Sokáig úgy tűnt, Donald Trump veje, Jared Kushner építhet luxusingatlant az egykori jugoszláv hadsereg 1999-ben lerombolt központjának helyén, ám Szerbiában egyre többen ellenzik ezt.