 © audi.hu |
Egyre kevésbé éri meg dízelautót vennie annak, aki nem használja sokat a járművet. Ennek oka elsősorban a gázolaj árának emelkedése. Míg korábban a kisebb fogyasztáshoz olcsóbb gázolaj társult, addig a kisautóknál már elhanyagolható fogyasztáskülönbség mellett jelentősen drágult a dízelolaj. 2007 őszén, évi 10 ezer kilométeres futásteljesítmény mellett a személyautók 47 százalékában volt érdemes dízelt venni - számolta ki az ADAC. A különbség azonban néhány hónap alatt, 47-ről 39 százalékra csökkent. Azoknak azonban, akik viszonylag sokat használják autójukat, vagyis évente legalább 20 ezer kilométert tesznek meg, még mindig olcsóbb a dízel (az összes személyautók 89 százalékában), mint a benzines jármű, bár az előbbiek megvásárlása általában jóval többe kerül.
Az ADAC felmérésében már 10 ezer kilométer után megelőzte költséghatékonyságban az Audi A4 Avant 2.0 TDI modell a benzines párját. Az Opel Astra 1.9 CDTI Sport változata pedig kilométerenként 20 forinttal olcsóbb, mint az Astra 2.0 Turbo Sport változat, évi 10-30 ezer megtett kilométer futással számolva. A benzinessel szemben a VW Golf 2.0 TDI-vel vagy a Passat 2.0 TDI-vel 5-10 forintot spórolhatunk kilométerenként. A Ford Fiesta TDCI és a BMW 330d használata is gazdaságosabb nagyobb futásnál, mint a hasonló teljesítményű benzines modelleké (Németországban a gázolaj a napokban érte be a benzin árát, a felmérés idején még 10 centtel olcsóbb volt, mint a benzin).
Az ADAC az összehasonlítás elkészítésekor minden olyan tényezőt figyelembe vett, amelyek befolyásolják a fogyasztást. A teszteket négy éven keresztül készítették. A fogyasztáson (áprilisi üzemanyagárakkal dolgoztak) kívül vizsgálták az értékvesztést, az olajcserét, a szervizeléseket, az adókat, a gumik árát, a biztosítást.
Benzin vs. dízel - a legnagyobb különbségek
Típus | teljesítmény (kw) | fogyasztás (l/100 km) | Ft/km (10000 km)* | Ft/km (20000 km)* |
Jeep Commander 4.7 Sport Jeep Commander 3.0 CRD | 170 160 | 14,9 10,8 | 255 231 | 167 150 |
Audi A6 3.2 FSI quattro Audi A6 3.0 TDI quattro | 188 171 | 10,7 8,0 | 255 235 | 155 140 |
BMW 540i Steptronic BMW 535d Steptronic | 225 210 | 9,7 6,7 | 302 286 | 182 164 |
Toyota Land Cruiser V8 4.7 Toyota Land Cruiser 4.5 D-4D | 212 210 | 14,4 10,2 | 378 368 | 230 215 |
VW Phaeton V6 4Motion VW Phaeton V6 TDI 4Motion | 177 171 | 12,1 9,4 | 402 396 | 232 225 |
Peugeot Expert Tepee 140 Peugeot Expert Tepee HDi 136 | 103 100 | 10,1 7,4 | 200 190 | 175 116 |
Volvo V70 2.5T Volvo V70 D5 | 147 136 | 9,5 6,7 | 212 202 | 132 121 |
Citroen Jumpy 2.0 Citroen Jumpy HDi 135 | 103 100 | 9,9 7,4 | 195 186 | 122 112 |
(
Az ADAC 808 modellpárt vizsgált, az élen a fenti autók végeztek. *250 Ft/euró árfolyamon számolva, a hazai benzin/gázolaj árak alapján kiigazítva, a fentebb említett tényezők figyelembevételével)