Szeretettel Nagy-Britanniából: Hogy szúrd el tízből négy diák életét egy döntéssel?
Vannak ötös tanulók, és vannak ötösebbek.
Elmaradtak a vizsgák a koronavírus miatt, így a brit érettségiket a hozott jegyek mellett egy kegyetlen algoritmus döntötte el – a jövő-lottón pedig tízből négyen vesztettek. A kormány most kapkod, hogy jóvá tegye a hibát, kérdés, nem késő-e.
A központi vizsgarendszerek lényege az, hogy függetlenül attól, milyen közegből jönnek és milyen háttérrel rendelkeznek a diákok, mindenkit egységesen osztályoz: aki aznap a legtöbbet tudta kihozni a feladatlapból, esetleg a szóbeliből, az jobb alapot fektet le a jövőjéhez. Természetesen vannak, és mindig lesznek olyanok, akiket a stresszhelyzet és a „minden egy napon dől el” gondolat feszélyez, de az évtizedek óta bevett gyakorlat kicsit hasonló vitatéma, mint a tizenegyesrúgások kérdése a fociban: ha lenne jobb alternatíva, nem lenne rá szükség. De nincs.
Nem lesz mindenhol érettségi idén
Nincs egységes stratégia a különböző országokban az érettségik lebonyolításával kapcsolatban. Van, ahol a szokásos időben, speciális feltételek mellett megtartják, mint Magyarországon, másutt halasztják a vizsgákat, számos országban pedig eltörölték. Villámkörkép.
A 2020-as brit felvételi- és érettségi vizsgák pontosan ezt támasztották alá. Hogy világosabb képet kapjunk, mi történt a szigetország tanulóival, érdemes magyar kontextusba helyezni a dolgokat.
Tételezzük fel, hogy Magyarországon idén semmilyen érettségi vizsgát nem tartanak. Mivel mind az itthoni, mind a külföldi egyetemek egységes eredményt várnak, mindenképp szükség lett volna arra, hogy a megváltozott körülmények ellenére is az eddig megszokott módon, tantárgyanként, illetve a mindent egybevetett 500 pontos skálán osztályozzák a diákokat. Ezért az Emmi előáll az alábbi javaslattal: