A magashegyen lopott karókat a híres alpinista, kiújult a vita, hogy lehet-e életveszélyes a hegymászás

Szabad-e direkt életveszélyessé tenni a Mont Blancot? Európa legnagyobb hegyére ezrével indulnak az amatőrök, egyre több a súlyos baleset, és még egy mély hasadék is nyílt a csúcs előtt. Kinek van igaza, aki biztonságot, vagy aki tiszta hegymászást akar?

A magashegyen lopott karókat a híres alpinista, kiújult a vita, hogy lehet-e életveszélyes a hegymászás

Lopási ügy kavarta fel a hegymászóvilágot, annak ellenére is, hogy a történet középpontjában nem speciális kötéltechnikával kirabolt széf áll, hanem négy darab vaskaró. 

A négy rudat a neves francia hegyivezető, Christophe Profit kaparintotta meg, mégpedig a Mont Blanc csúcsához közeli gerincen. A férfi a 4550 méteres magasságban elhelyezett négy biztonsági cölöpöt kirángatta a helyükről, levitte a völgybe, majd feljelentette magát a polgármesteri hivatalban. A bizarr történet nem áll meg itt: helyi pletykák szerint a vaskarókat aztán demonstratíve bedobta a helyi hegyivezetők kerti partijára, mondván, lehoztam a fenn hagyott szemeteteket. 

És hogy még jobban összezavarjuk az olvasót, azt is meg kell jegyeznünk: a dühös hegyivezető szerint mindez “politikai tett” volt. 

Mi nem politikai, hanem inkább etikai kérdésként értelmeztük az eseményt, amit kibontva az olvasó láthatja, a történet részben azt feszegeti, hogy hogy a tömegturizmus korában létezhet-e még hegymászás. Részben pedig arról, hogy az emberi élet fontosabb, vagy a természet érintetlensége? 

Hősök kezdték, sportolók folytatták, amatőrök tették biznisszé

Hogy értsük a történetet, ugorjunk vissza egészen, a hegymászás kialakulásának hivatalos kezdetéhez, mivel éppen itt, a Mont Blancon indult a történet. Bár hegyek közt mindig is barangolt az ember, mint pásztor, kereskedő, vagy katona, a csúcs öncélú meghódítása a felfedezések korával vált elismert tevékenységgé. 

A hegymászást legtöbben Nyugat-Európa legmagasabb hegyének, a Mont Blancnak a megmászásától számítják. 1786 augusztus 8-a volt a hegymászás aranykorának kezdete, akkor ért fel a 4809 méteres csúcsra Jacques Balmat és Michel Paccard. Itt indult el az a folyamat, ami először Európa csúcsait vette célba, majd a 20. század legelején a Himalája felé fordult, hogy ott kísérletezzen a világ legmagasabb hegyeinek megmászásával. A Mount Everestre 1922-ben indult az első expedíció, a később világhírűvé vált George Mallory részvételével, hogy végül 21 évvel később érjen fel a csúcsra az első két ember, Edmund Hillary és Tenzing Norgay.

Az akkori hegymászás nagyon más volt, mint amiről ma ontja a képeket a közösségi média. Az expedíciók kezdetben katonai vállalkozások voltak, sok emberrel, állami szerepvállalással, és nemzeti büszkeséggel dúsítva. És bár a katonai háttér idővel eltűnt, de a militáns jelleg megmaradt annyiban, hogy a csapatok jelentős mennyiségű felszerelést, és alpinistát mozgattak a hegyen.

A következő fordulópontot az jelentette, amikor végül meghódították az összes jelentős európai, és mind a 14 darab 8000 feletti csúcsot is. A hegymászás nem múlt ki újabb célpontok híján, sőt, nagyobb fordulatszámra kapcsolt. Ekkor bontakozott ki a hegymászás sport jellege. A hegymászók a technikailag és fizikálisan is nagyobb kihívások felé fordultak. Az lett a kérdés, hogy ki tud feljutni a legmeredekebb, legkitettebb falakon.

Történetünk innentől több, izgalmas szálon fut tovább: voltak, akik a himalájai csúcsokat mászták meg egyedül, vagy oxigénpalack nélkül. Mások a lehetetlenül meredek, vagy magas sziklafalak meghódításával kísérleteztek. Kialakult az a szekta, amely a gyorsaságra ment: a korábban hónapok alatt megmászott hegyeket teljesítették napok alatt, olyan fizikai és mentális felkészüléssel, amely a legfelkészültebb olimpiai sportolók közé sorolta a vállalkozókat. 

Így kerül az influenszer a Himalájába

Történetünkhöz mégsem ezek az irányzatok, hanem egy járulékos jelenség visz közelebb. A hegymászás a látványos evolúciója közben felkeltette a sportolni szerető tömegek figyelmét. Egyre többen szerettek volna olyan kalandokat átélni, mint az újságból ismert hősök, csak éppen domesztikált viszonyok közt. A nyolcvanas-kilencvenes évektől exponenciálisan nőtt a hegyekbe járó emberek száma. 

Ezzel párhuzamosan pedig egyre nagyobb üzlet lett ez a sport. A hegymászás, sziklamászás, természetjárás amúgy is hálás terepe a biznisznek, mert a jó felszerelés nem szimpla divat kérdése, hanem adott esetben a túlélés múlhat rajta. A bakancsok, kötelek, hátizsákok hatalmasat fejlődtek a 80-90-es évekig is, de amikor a hegyek a tömegsport terepévé váltak, cégek ezrei kezdték el gyártani a kütyüket. A gyártók pedig reklámoztak, a reklámokkal egyre nagyobb tömegeket csábítva a hegyre. Így jutottunk el az itt látható jelenséghez.

Ez a kép a Mount Everesten készült. Ott ahol száz éve néhány pionír kockáztatta az életét, most egy sereg gazdag cégvezető, üzletember és hivatásos influenszer áll sorban, hogy a világ legmagasabb hegyéről posztolhassák a szelfit.

Ugyanez zajlik a K2-n, ami hivatalosan a világ legnehezebben megmászható hegycsúcsa. És ez a jelenség tette pokollá a történetünk középpontjában álló Mont Blancot is. A hegyen, ahol egykor két lánglelkű alpinista elindította a hegymászás nevű kalandot, most évi 20 ezer ember vonul végig.

Haláladó és rendőri felügyelet

“A Mont Blanc normál útján (azaz a legkönnyebben mászható nyomvonalon. A szerk.) olyan sokan vannak, hogy oda már magányos hegymászó nem is nagyon megy. Csak vezetett csoportok mozognak a hegyen, hegyivezetővel. Az emberek folyamatosan kerülgetik egymást, éjszaka fényben úszik az egész gerinc” - írta le a helyzetet a HVG-nek Héjja Bálint, hivatásos hegyivezető. 

A Mont Blancról azonban nem csak a magányos alpinisták heroizmusa tűnt el, de a spontaneitás is. 

A Mt Blanc alatti városka, Saint-Gervais polgármestere évek óta küzd azért, hogy szigorú keretek közé szorítsák a Mot Blanc-mászást. Érvei érthetőek, hiszen évről évre többen szenvednek balesetet, a tömegek pedig egyre csak növelik az érzékeny hegyi ökoszisztémára nehezedő terhelést. A Jean-Marc Peillex polgármester javaslatára bevezetett szabályok azonban éppen a romantikájától fosztották meg a hegymászást.

“Betiltották a sátrazást. Csak akkor lehet elindulni a csúcsra, ha van foglalásod az útvonalon álló két menedékház valamelyikébe. Ezt egy rendőr ellenőrzi is, amikor elindulsz a kisvasút állomásától a hegyre” - idézte fel korunk Mont Blanc-mászásának olyan részleteit Héjja Bálint hegyivezető, amelyek valószínűleg meghökkentették volna a 18. század mászóit. 

Az útvonalon ráadásul van még egy ellenőrzőpont, ahol a felszerelést vizsgálja meg egy szakértő közeg. Megfelelő bakancs, hágóvas, jégcsákány és ruházat nélkül visszafordítják az embert. A bricsesznadrágos, gyapjúzakós, és fanyelű fokost szorongató Paccard és Balmat ma valószínűleg csak eddig a pontig juthatott volna el.

A szabályok azonban még így sem tudtak visszarettenteni minden amatőrt. Jean-Marc Peillex ezért tavaly már azzal a bizarr javaslattal borzolta a kedélyeket, hogy csak 15 ezer eurós kaució befizetése után lehessen nekivágni a csúcsnak. Az összegből 10 ezer euró az esetleges mentésre, 5 ezer pedig a temetésre kell. A szerencsés megmászók a kaland végén visszakapták volna a haláladónak is tekinthető összeget.

A javaslat akkora viharokat kavart, hogy még nem vezették be, de Peillex időről időre azért újra felveti. 

A klímaváltozás fokozza a bajt

A magashegyi karók eltulajdonításának kérdésére a klímaváltozás témájával fordulunk rá. Az amúgy is feszült helyzetet az utóbbi időben a gleccserek olvadása fokozta tovább. A jelenség egyik hatásaként hatalmas hasadékok nyíltak meg a Mont Blancra vezető mászóút végén, nem sokkal a csúcs előtt.

“A hasadék éppen az utat vágta keresztbe." - magyarázta hegyivezető forrásunk, "Meg lehetett kerülni lefelé, egy hosszabb úton, vagy kinn a gerincen. Ez egy nagyon keskeny, kitett gerinc, alatta meredek falakkal. Veszélyes lehet.”

 A 16 méter széles, 16 méter mély, és 130 méter hosszú hasadék érthetően rémítette meg a veszélyre fogékony Jean-Marc Peillex polgármestert. Így megbízta a települése hegyivezetőit, hogy helyezzenek el néhány karót, amelyek közé kötelet feszítettek, hogy így mintegy korlátként szolgáljanak a fizetős mászók számára. 

Ekkor jelent meg a színen az elismert hegyivezető, Christophe Profit. 2022 júniusában kirángatta a karókat, ismét életveszélyessé téve a csúcsra vezető út legutolsó szakaszát. Akcióját jelentette a polgármesternek, aki feljelentést tett mások életének veszélyeztetése, és lopás miatt. Az ügyész érdekes módon csak az utóbbi miatt idézte be a hegyivezetőt, aki 2023 április végi tárgyalásán így magyarázta akcióját: “Azért szedtem ki az oszlopokat, hogy az amatőr mászókat megkíméljem a felesleges veszélytől. Végül is van egy biztonságosabb, igaz, hosszabb útvonal is.”

A neves mászó szerint tette a “hegymászás, a bivakolás szabadsága melletti politikai akció” volt. Mégpedig azért, mert “hegymászás lényege, hogy a veszélyekhez alkalmazkodva különböző útvonalakat, megoldásokat alkalmazzunk.” 

Más szavakkal Profit szerint a hegymászó azt a hegyet mássza meg, amire képes, amit pedig nem, arra vagy talál alternatív megoldást, vagy - folytatva a gondolatmenetet - visszafordul. Esetleg lezuhan, és meghal.

A polgármester érthetően utasította el ezt az elitista megközelítést: "A biztonság alapvető fontosságú, különösen akkor, amikor sokan mozognak a természetben. Azt tettem, amit a hegyivezetők javasoltak, és nem azért, hogy a veszély ellenére is növeljük a látogatók számát, hanem hogy biztonságosabbá tegyük azt a szakaszt.”

A bíróság elnöke is kemény szavakkal illette az önbíráskodó hegyivezetőt: “Elfogadhatatlan, hogy valaki jogot érez arra, hogy a saját alpinista és hegyivezetői elképzeléseit ráerőltesse másokra”. A bíróság június 5-én hoz döntést az ügyről. De bármi is lesz az ítélet, az biztos, hogy az ellentmondást nem fogja feloldani. Maga a hegymászóközösség is az ehhez hasonló ellentmondásokat próbálja megoldani évek óta. 2012-ben nagy vihart kavart például az eset, amikor két lánglelkű amerikai mászó a patagóniai Cerro Torre sziklatorony egy klasszikus útjából szedte ki az összes biztosítószöget, mondván aki nem tudja, az ne másszon ilyen nehéz utat.

A híres Kompresszor utat azóta többször is megmászták a mesterséges könnyítés nélkül.

Az ellentmondásra egyébként talán nincs is megoldás, hiszen a hegymászás szükségszerűen szól bizonyos fokú veszély vállalásáról is. Ha a meredélyen korlátokba kapaszkodik az alpinista, ha előre kirakott köteleken húzzák fel magukat a Mount Everestre, akkor mi értelme van a teljesítménynek? Miért nem választ az alpinista könnyebb célt, érvel a hegymászók purista közössége. 

Ugyanakkor az is világos, hogy egy tömegsport esetében nem megengedhető, hogy lelkes sportolók nagy számban szenvedjenek komoly baleseteket a hatóságok vállrándítása közepette.

A helyzetet jól szemlélteti az általunk megszólaltatott hegyivezető elégikus megjegyzése: “A hegymászás a szabadságról szól. Rengeteg hegyivezetőt zavarnak ezek az új szabályok” - mondta, miközben az is tudható, hogy ezek a vezetők közben hivatásszerűen segítik fel amatőrök seregeit a csúcsokra.