Mit ér egy autó vagy egy kütyü, miután csődbe ment a gyártója?
Rosszul járhat a vásárló, ha egy vállalat megszűnése miatt leáll a szoftver az autóban, a gyógyászati segédeszközben vagy másban. A gond annyira új, hogy nincs rá se jogszabály, se általános megoldás.
Van, aki nem mindig tudja kinyitni az autóját, más viszont hajszál híján újból elvesztette a látását. Egyre több termék működéséhez nélkülözhetetlen a szoftver (ráadásul rendszeresen frissítve) és a felhőalapú adattárolás. Mostanában kezd kiderülni: ha csődbe megy a gyártó, nem (vagy nem rendben) működik a termék. A hamburgi Der Spiegel összefoglalója egy amerikai autógyár, a Fisker csődjével kezdi a példatárat. A 64 ezer euró körüli Fisker Ocean (a startup egyetlen modellje) váratlan pillanatokban mondja fel a szolgálatot, mert a cég júniusi csődje óta nem működik az app, amely rengeteg funkciót vezérel. A garancia nem érvényesíthető: a felszámolóbiztos nincs abban a helyzetben, hogy javításról gondoskodjon vagy visszavegye az autókat.
Ellenpélda: a svéd Saab a felszámolása előtt kiszervezte az alkatrészgyárát, az pedig több mint egy évtizede gondoskodik az utánpótlásról. De mióta egyre több új szereplő jelenik meg az autógyártásban, nő a kockázat, hogy az okosautók elbutulnak, ha megszűnik a gyártójuk.