Bosch Rexroth
Bosch Rexroth
Tetszett a cikk?

A digitalizáció korában már egyre több cég nyújt online támogatást az eszközeihez. Az Ipar 4.0 kihívásainak megfelelően a legkorszerűbb szolgáltatási hátteret kell nyújtani azok számára, akik versenyben szeretnének maradni, így nem csoda, ha ma már egy digitális asszisztens segítségével bármit el lehet intézni egy mobilappon keresztül.

Az Ipar 4.0 innovációihoz nemcsak a termelés, a logisztika vagy más, a gyártást és a szállítást modernizáló és egyszersmind hatékonyabbá tévő új rendszerek tervezése és kiépítése társul, hanem ezek folyamatos monitorozása és karbantartása is. Az ipari szereplők számára pedig a szervizelés területén is a hatékonyság a legfontosabb: egy „helyen”, minden gép ellenőrzése lehetséges legyen. Az applikációs megoldások, a felhőben elérhető dokumentáció, az online bejelentés, valamint a háztól-házig szervizelés ma már alapelvárás.

Csak néhány koppintás és a probléma megoldódik

„Az applikáció gyakorlatilag az összes általunk forgalmazott termék szervizeléséhez segítséget nyújt” – magyarázta Süle Gábor, a Bosch Rexroth Kft. szervizvezetője. “A Digital Service Assistant alkalmazás gyakorlatilag egy alkatrész adattáblája alapján képes azonosítani a terméket, a felhasználó így azt regisztrálni tudja az adatbázisba és ettől fogva minden információt, dokumentációt – beüzemelési, karbantartási, működtetési dokumentumok – elér a termékkel kapcsolatban.”

A szakember rámutatott, hogy ha az ügyfélnek szervizigénye van, akkor az alkalmazásban - ha már regisztrálta a terméket - egy gombnyomással be tudja jelenteni az igényét, amely rögtön megérkezik a szerviz szakembereihez, az eszköz minden adatával együtt, így a szakértők azonnal reagálni tudnak az igényre, kiszállnak a helyszínre, vagy az úgynevezett pick-up service segítségével az ügyfél beküldheti a hibás alkatrészt a szervizközpontba, ahol megjavítják.

Süle Gábor szervizvezető
Bosch Rexroth Kft.

„Az alkalmazás fő előnyei, hogy a karbantartók időt spórolnak a Rexroth termékek karbantartásai során, illetve egy esetleges meghibásodás, vagy bármilyen egyéb szolgáltatás igénylésekor gyorsabb a kommunikáció az ügyfélszolgálattal, így gyorsabb a szerviz is” – hangsúlyozta Süle Gábor. „Az is fontos, ha az ügyfél regisztrálja az alkalmazásba az összes Rexroth eszközét, akkor mi alkatrészspecifikus ajánlatokat tudunk neki küldeni, hiszen a rendszerünk látja, hogy az adott eszköz esetleg az életciklusa végén jár, hamarosan cserélni kell, vagy karbantartásra szorul, esetleg modernizációra. Abban is tudunk segíteni, ha retrofitre van szükség, azaz, ha az adott alkatrész már kifutott, és helyettesíteni kell az azt kiváltó termékkel. Ezzel az ügyfeleink természetesen a garanciaidőt is növelhetik.”

A Rexroth Media Directory adatbázisban minden dokumentáció online formában elérhető, ráadásul az ügyfeleknek keresgélnie sem kell, mert az egyes eszközök regisztrációját követően az alkalmazás az összes kapcsolódó dokumentumot könnyen elérhetővé teszi. Ettől függetlenül természetesen kulcsszavak, vagy pontos cikkszám alapján is ki lehet keresni az összes dokumentumot.

„Az Rexroth ipari termékei szigorú követelményeknek felelnek meg, ezáltal a szervizelésre is hasonló követelmények vonatkoznak” – mondta Süle Gábor. „A Rexroth garanciát vállal termékeire, amibe beletartozik a szervizelés is, a garancia feltétele pedig természetesen az is, hogy az adott termék szervizelését szakképzett Rexroth szakember, vagy a Rexroth által a Certified Excellence programban minősített szervizpartner végezze.”

A hatékonyság kulcsa: a megelőző karbantartás

A cikk elején említett Ipar 4.0 részét képezik az olyan megoldások, mint az Internet of Things (IoT), illetve a gépek közti (machine-to-machine, M2M) kommunikáció, amely lehetővé teszi, hogy a különféle ipari eszközök „szóljanak”, ha karbantartásra van szükségük. A Bosch Rexroth élen jár a hasonló megoldásokban, mivel felismerték, hogy az úgynevezett megelőző karbantartással jelentős mértékben csökkenthető a gépek leállása, de ugyanez jelentősen javítja a hatékonyságot, a termékek minőségét, nem utolsósorban pedig rengeteg, a leállással járó többletköltségtől kíméli meg az ügyfeleket.

Bosch Rexroth Kft.

„A karbantartó személyzetet általában az alapján értékelik, hogy milyen gyorsan tudnak egy leállt gépet újra munkára fogni” – mutatott rá Süle Gábor. „A megelőző karbantartási megoldások segítségével nagy valószínűséggel már nem is lesz szükség arra, hogy egy váratlanul leállt gépet minél gyorsabban újra elindítsunk, hiszen a karbantartási ciklusokat előre tudjuk majd tervezni aszerint, hogy a gépből kinyert adatok milyen értékeket mutatnak.”

A szakember felhívta a figyelmet, hogy mindez már nem is a közeli jövő ígérete, hanem a jelen valósága, ugyanis a Bosch Rexroth ügyfelei közül már többen is használnak olyan eszközöket, amelyeken megelőző karbantartási megoldás működik.

„Egy hegesztőrobot kiszolgálását végző hidraulikus egység Rexroth márkájú hidraulikus tápegységére telepítettük például a legalapvetőbb megelőző karbantartási megoldás-csomagunkat, a ConnectivityKit-et” – magyarázta a szervizvezető. „A gépre szerelt szenzorokból érkező adatokat (mint pl. olajnyomás, olajminőség, olajhőmérséklet) összegyűjti a berendezés, továbbítja egy felhőszolgáltatásba és egy webes felületen megjeleníthetővé teszi azokat. A partnerünknél ezen a felületen a különböző adatok esetében határértékeket állítottunk be. Például, ha olyan mértékben megnő az olaj hőmérséklete, hogy eléri a határértéket, akkor a berendezés értesítést küld az ügyfélnek, illetve adott esetben a Rexroth szakembereinek is, akik ennek segítségével azonnal tudnak reagálni és jelezni az ügyfélnek, hogy karbantartásra lesz szükség. Ez a legegyszerűbb megoldásunk, ennél csak fejlettebb rendszereket kínálunk, például az ODiN (Online Diagnostics Network) megoldást, amely ugyanígy szenzorokból gyűjtött adatok alapján mesterséges intelligencia és big data algoritmusok segítségével elemzi az adatokat és előre szól, ha valamilyen berendezés várhatóan meg fog hibásodni.”

Körültekintő szervizelés = jelentős költségcsökkentés

Bár jelentős mértékben függ az adott ipari eszköztől és alkalmazástól, hogy a megelőző karbantartás milyen kényelmetlenségektől kíméli meg az ügyfeleket, az biztos, hogy minden esetben jelentős költségcsökkenést fognak tapasztalni. Az ODiN segítségével ugyanis akár 50 százalékkal gyorsabban be tudnak avatkozni a Bosch Rexroth szakemberei – a hidraulikus eszközöknél - ami komoly mértékben csökkenti a termelésből kieső időt. Ha pedig egy mesterséges intelligenciát is alkalmazó berendezés jelez eltérést a megszokott értékektől, a cég szerelői az esetek többségében úgy javasolják a szervizelési időpontot, hogy az a lehető legkisebb kiesést okozza az ügyfeleknek.

„Alapvetően első lépésként egy gondolkodásmódot érintő változásra van szükség” – mutatott rá Süle Gábor. „Sokan a meglévő hidraulikus berendezéseikről úgy gondolják, hogy ha ennyi éven át gond nélkül működött, akkor miért pont most lenne vele gond. Sajnos minden eszköznek véges az ideje, ezért érdemes inkább egy megelőző karbantartási megoldásba fektetni, mint később a gépleállás okozta óriási költségeket fedezni. A Bosch Rexroth az eszközöket és a teljes folyamatot biztosítani tudja a megelőző karbantartáshoz.”

Attól, hogy még nem látja, már nagy lehet a baj

Attól, hogy még nem látja, már nagy lehet a baj

Egy váratlan leállás és az azzal járó szervizelés mindig rosszkor jön és túl sokáig tart. De gondos tervezéssel mindez elkerülhető! A Bosch Rexroth megelőző karbantartási megoldásaival folyamatos ellenőrzés alatt tartható a gépek állapota, így előre tervezhetővé válnak a leállások és megspórolhatók a váratlan gépleállással járó költségek.

Vevői előnyök:

• Az állásidő miatti költségek csökkentése

• A hatékonyság és a termékminőség javítása

• A teljes termeléskiesés elkerülése

• A tárolási költségek csökkentése

• Egyszerű és biztonságos felhőalapú megoldás

• Biztonságos, egyirányú adatkapcsolat

A Rexroth szerviz emellett természetesen hagyományos szervizszolgáltatásokat is nyújt, a bejelentést pedig a Digital Service Assistant alkalmazáson kívül telefonon, e-mailben és a weboldalon található egyéb lehetőségeken keresztül is benyújthatják az ügyfelek.

 



A tartalom a Bosch Rexroth Kft. megbízásából, a HVG BrandLab produkciójában készült. A cikk létrehozásában a HVG hetilap és a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.

Bosch Rexroth BrandChannel

Az oktatás az ipari fejlődés egyik kulcsa

A piaci szereplők jelenléte a felnőttoktatásban hiánypótló és katalizáló is egyszerre: a Bosch Rexroth képzési programjaiban nemcsak technológiai oktatás, de termékképzés is szerepel. Tapasztalataik szerint a kis- és középvállalkozások szektorában még mindig homályos a szereplők számára, mi is az Ipar 4.0, ki és hogyan profitálhat ebből, és mikor kell belekezdeni a fejlesztésbe. Oktatásaikkal, szemléletformáló programjaikkal ezekre válaszolnak, valamint az e köré felépült tévhiteket is szeretnék eloszlatni. A Bosch Rexroth képzési programjairól Heszegi-Bogár Mariann marketing-, kommunikációs és oktatási vezetővel beszélgettünk.