Fiat PRO
Fiat PRO
Tetszett a cikk?

A pickup az erő, a praktikum, a szabadság és a presztízs olyan keveréke, melyet évszázados múltja és elképesztő sokszínűsége joggal tett az utak királyává világszerte. De honnan indult valójában, és hová is tart ez a kategória? Kik használták egykor, és kik használják napjainkban ezeket a többfunkciós járműveket?

A pickup nem egy szimpla személygépkocsi, de nem is egy átlagos munkaautó. A két kategória házasításából született, igazi szerelemgyerek. Halvány, szinte alig kivehető a határ az előbbiek között, s valószínűleg éppen ez a jó értelemben vett bizonytalanság a közel száz esztendeje tartó, töretlen sikerének titka. A pickup egyszerre kényelmes, megbízható családi autó, praktikus hobbiautó és nagy teherbírású haszongépjármű – mindhárom funkciójában igazi státuszszimbólum, olyan sofőrök védjegye, akik számára fontos az erő, és akik kellően magabiztosak ahhoz, hogy ezt az erőt uralják az utakon.

A teljesítmény szimbóluma

Már a pickupok ősei is a férfiasság és a teljesítmény szimbólumai voltak. Az első, utastérrel és platóval is rendelkező járművek 1908-1909 környékén gurultak ki a Rapid Motor Company detroiti üzeméből. Ezek egyike volt az első motorizált jármű, mellyel utasai feljutottak a 4302 méter magas coloradói Pikes Peakre, s ez olyan teljesítménynek számított, aminek hamar híre ment Amerika-szerte, megalapozva a kategória további sorsát. A pickupok kialakulása, majd robbanásszerű fejlődésük megindulása minden kétséget kizáróan a nagy beszállók, a Ford, a Dodge, a Chevrolet majd a Chrysler megjelenésének, és a motorizált járművek iránti egyre fokozódó piaci igényeknek köszönhető. Az 1910-es években az autóipar elképesztő mértékű növekedésnek indult, melynek az első világháború kirobbanása sem tudott gátat szabni.

Ez volt az első motorizált jármű, amellyel megjárták a coloradói Pikes Peaket
autofocus.ca

A kereskedők, a legkülönbözőbb szolgáltatásokat nyújtó mesteremberek és farmerek igényeit látva a gyártók sorra dobták piacra újabb és újabb modelljeiket, s a platóval vagy puttonnyal szerelt járműveik gyors ütemben terjedtek, népszerűségük óriási volt már az 1920-30-as évek fordulójára. Ekkortájt mutatta be a Ford 65 lóerős, V8-as motorral szerelt új modelljét, mely immár nem egy személyautó-konstrukció átépített változata volt, hanem ízig-vérig pickup. A modern kori pickup-történelem innen, vagyis a teljesen zárt fülkés járművek megjelenésétől számítható.

Az első teljesen zárt fülkés pickup – 1932-ben mutatta be a Ford
wheelsage.org

Rajongótábor és praktikum

A gyárak szinte egymásra licitálva növelték a teljesítményt, építettek be újabb, a komfortot és a terhelhetőséget segítő funkciókat autóikba. Ezzel természetesen hatalmas rajongótáborra tettek szert, és a pickupok „motorizált igáslovakból” lassan státuszszimbólummá, a becsületesen dolgozó, kemény munkát végző, megbecsült polgár jelképévé váltak. A vásárlók között egyre magasabb számban voltak azok is, akiket inkább a picupok nyújtotta különleges életérzés, a szabadság szeretete vonzott, mintsem az autók praktikuma és egyéb gazdasági, üzleti szempontok. Pickupot vezetni, de főként birtokolni a személyes imázs részévé vált, a kategória egyfajta presztízsautó lett.

A Dodge B szériás pickupja igazi kultautó volt az 1950-es évek derekán
allamericanclassiccars.blogspot.hu

A ‘60-as évek elejétől a pickup-mánia immár az Egyesült Államok határain túl is mind nagyobb hullámokat vert. Míg Amerikában a pickupok az akkoriban virágkorát élő hippi nemzedék kedvencévé is váltak, addig Európában – a helyi márkák, így például a Volkswagen vagy a Fiat gyáraiból kikerülve – a szorgos mesteremberek és kistermelők szolgálatába álltak. Az ázsiai autógyárak sem tétlenkedtek, a Toyota és a Nissan például olyan komolyan vette ezt a kategóriát, hogy az őshazába, az Egyesült Államokba is betört saját modelljeivel.

Erő, komfort és luxus

Az olajválság sújtotta ‘70-es évek visszafogott fejlesztéseit követően az 1980-90-es években egyre nagyobb jelentőséget kapott a komfort, a vezető és az utasok kényelme. A pickupok a vadászok, horgászok és a kiránduló családok kedvenceivé váltak, a gyártók pedig a kor legmodernebb, luxusautókra jellemző extráival szerelték fel az új modelleket. A méretek az előző évtizedek takarékosabb megoldásai után ismét növekedni kezdtek, a különböző, kishajók, kisrepülők szállítására alkalmas utánfutók és lakókocsik vontatásához pedig egyre erősebb motorokra volt szükség. Pickupot vezetni kiváltság volt, azon túl természetesen, hogy funkcióját tekintve alapvetően megmaradt annak, amire valójában tervezték: munkaautónak.

A kezdetektől hosszú évtizedeken át fennálló oligopol berendezkedést az ezredfordulót megelőzően felváltotta a vásárlók kegyeit kereső, folyamatos innovációban gondolkodó gyártók piaci versenye. Nem is csoda, hiszen csak az USA-ban évente mintegy kétmillió új pickupot adnak el, s a kategória már régen nem csak az amerikai vásárlók igényeit hivatott kielégíteni, ráadásul időközben más kategóriák, például a terepjárók és a crossoverek méltó versenytársává is vált.

Túl az olajválságon – Ford F-150 Ranger 1980-ból
picclick.ca

Pickupot vásárolni ugyanis praktikus döntés a világ bármely országában, az Egyesült Államoktól kezdve Japánon, Orosz- vagy Németországon át Magyarországig. Egy pickup ma már régen nem csak a Dallasból ismert Ray Krebbs autója, amire a megkötözött tehénborjút feldobja a southforki ranch-en, hanem olyan, a mindennapi kényelmet, luxust és megbízhatóságot is garantáló jármű, amely – hogy az amerikai filmiparnál maradjunk – számos hollywoodi híresség számára is vonzóvá teszi. Mások mellett például Sean Penn, Ben Afleck, Robert Pattinson, Jesse James, Kristen Stewart, Mike Rowe, Tim Allen, Chris O'Donnell, Kid Rock és Colin Farrel is gyakran ül pickupok volánja mögé.

Munkatárs és családtag

A kategória persze nem csupán a sztárok miatt kedvelt. Egy pickup vonóerejét nem lehet olyan feladat elé állítani, mellyel ne birkózna meg, legyen szó lakókocsiról, autót, kishajót, kisrepülőt szállító trélerről vagy éppen egy építkezéshez, lakásfelújításhoz szükséges anyagokkal megpakolt utánfutóról, bármivel elboldogul. A pickup ideális választás mindazoknak, akik hivatásuk vagy hobbijuk miatt gyakran járnak a természetbe, időről időre letérnek az aszfaltozott utakról. A pickup nem hagyja cserben gazdáját hepehupás erdei ösvényeken, felázott folyópartokon, lankás dűlőkön sem; magas felépítménye, elképesztő ereje, négykerék-meghajtása és strapabíró futóműve révén pedig a friss szántáson épp olyan magabiztosan közlekedik, mint egy törmelékes építési területen.

Bármilyen tereppel elboldogul – a Fiat új pickupja
fiatfullback.co.uk

A pickup mindezek ellenére nem csupán a mezőgazdasági termelők, borászok, építési vállalkozók, kereskedők, horgászok, vadászok kedvelt járműkategóriája. Az itthon népszerű duplakabinos, 5 személy szállítására alkalmas, hatalmas utastérrel és, gazdag felszereltséggel rendelkező megoldások igazi családi autónak számítanak, melyekben a szülők és gyermekeik egyaránt biztonságban érezhetik magukat, miközben hosszabb távokon is kényelmesen utaznak. Egy pickup nemcsak a hétköznapokon, de például a nyaralás során is ideális útitárs, hiszen egy 4-5 tagú család esetében gyakorlatilag nincs az a bőrönd- és táskamennyiség, melyet az autó óriási csomagtere ne nyelne el észrevétlenül, sőt még a sátornak, a gumicsónaknak, a biciklinek vagy éppen a szörfdeszkának is marad hely.

A törvényi szabályozások ráadásul a világ legtöbb helyén, így Magyarországon is lehetővé teszik, hogy a haszongépjárműnek is besorolható pickupot magáncélra, családi vagy hobbiautóként is használjuk, ez pedig olyan lehetőség, mellyel mind többen szeretnének élni. Hazánkban a munkagépek áfája visszaigényelhető, céges beruházásként pedig megannyi, akár államilag is támogatott finanszírozási forma közül választhat a vásárló. A vevők számára igen kedvező konstrukciók – például az említett áfa-visszaigénylési lehetőség és a még korlátozottan elérhető növekedési hitelprogram – révén hazánkban igen magas a pickupok piaci részesedése, nagyjából 16-18 százalék körül alakul, magasan túlszárnyalva a 6 százalék körüli európai uniós átlagot.

Céges vásárlás esetén a kereskedések is speciális ajánlatokkal segítik a pickupok iránt érdeklődőket: viszonylag alacsony önerő mellett, elszámolható költségekkel, gazdag felszereltséggel és gyári garanciával juthatnak ilyen munkaautókhoz mind az egyéni vállalkozók, mind a KKV-k, mind pedig a nagyvállalatok képviselői.

 

Fiat Fullback – Életrevaló Munkatárs

A Fullback a Fiat Professional vadonatúj pickupja, egy igazi munkagép, mely városi és off-road terepen egyaránt megállja helyét. Ötvözi a masszív megjelenést a kimagasló vonóerővel, ugyanakkor a gyártó tervezéskor sok figyelmet fordított a komfort növelésére is, ezért ergonomikus ülések, kiváló szellőzésű és hangszigetelt tágas beltér, valamint jó kilátással rendelkező vezetői pozíció fogadja a vásárlókat. A hazai nyitókészlet kivétel nélkül duplakabinos 2.4 literes, alumínium felépítésű, 180 lóerős dízelmotorral és Super-Select 4x4 hajtással szerelt kivitelekből áll, melyek terhelhetősége eléri az 1 tonnát, vontatható tömege pedig 3.100 kg-ot. A járművek mindemellett számos olyan technikai elemet tartalmaznak, amelyek kényelmes és biztonságos vezethetőséget tesznek lehetővé: automata légkondicionáló berendezés, multifunkcionális érintőképernyős rádió, Bluetooth-kapcsolat, bőr multikormány éppúgy része a csomagnak, mint a sebességhatárolóval kiegészített tempomat. A Fullback kiváló úttartását a legmodernebb elektronikus stabilitási rendszerek biztosítják, mint például az elektronikus fékerő elosztó funkcióval (EBD) ellátott ABS és ESC. A vezető és az utasok biztonságáért hét légzsák felel, a tolatókamera képe a rádión jelenik meg, míg az eső- és sötétedésérzékelő biztosítja a kiváló láthatóságot minden körülmény mellett. A Fiat Professional év végéig tartó Fullback akciójában pedig most rendkívül kedvező áron, kiváló felszereltség mellett juthat hozzá a Fiat Fullback Limitált Szériájához.

Az oldalon elhelyezett tartalom a Fiat Professional közreműködésével jött létre, a cikket egy független szerkesztőség írta, előállításában és szerkesztésében a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.

Fehér a táj a Kékesen

Fehér a táj a Kékesen

Törley Katalin: Amíg így becsmérlik a pedagógusokat, nem megyek vissza tanítani

Törley Katalin: Amíg így becsmérlik a pedagógusokat, nem megyek vissza tanítani

Az én hetem: Péterfy Gergely fóka-, talán delfinbőr úton suhant dedikálni

Az én hetem: Péterfy Gergely fóka-, talán delfinbőr úton suhant dedikálni

Szijjártó ismét Moszkvából jelentkezett be

Szijjártó ismét Moszkvából jelentkezett be