Zewa
Zewa
Tetszett a cikk?

Pedagógussal beszélgettünk arról, hogy miért fontos a munkamegosztás az osztályteremben, illetve otthon. Az ország legnépszerűbb történelemtanára, Jocó bácsi osztja meg tapasztalatait arról, mit tanulnak mindebből a gyerekek, és hogyan motiválhatók, illetve hogyan tanulhatják meg felismerni és értékelni a csapatmunka előnyeit.

Balatoni József, 'Jocó bácsi'

„Évek óta harcolok a diákokkal bizonyos kérdésekben. Az egyik ilyen a teremben a rendrakás. Hisz vannak bögréink, teázunk közösen, szendvicset készítünk stb. És persze ebből adódik a sok mosatlan tányér és bögre. Komolyan, néha találok olyan bögrét elrejtve, amiből már szinte kimászik a használt teafilter. Értem én, hogy szeretnének osztályállatot, de lehetne, hogy nem nekünk kell kitenyészteni is?!” – írja egyik legutóbbi Facebook bejegyzésében, a közösségi médiában legtöbbször csak az ország legnépszerűbb történelemtanáraként emlegetett Balatoni József, alias Jocó bácsi. A budapesti Kontyfa Gimnázium pedagógusa, aki az elmúlt években 40 ezres követőtábort gyűjtött magának a Facebookon szókimondó stílusával és őszintén kritikus megjegyzéseivel, azt is hozzáteszi, hogy őt rendkívül megdöbbenti a gyerekek viselkedése és hozzáállása a házimunkához.

„Mindig megkérdezem, hogy otthon is így hagynak mindent? Aztán sokszor jön a válasz, hogy otthon anya megcsinálja. Én tuti nem csinálnám meg helyettük. Ahogy a teremben sem teszem. Sajnos azt látom, hogy sok szülő szinte semmilyen önállóságot nem ad a gyerekének, sőt, mindent el is végez helyette. Egy idő után feladatokat kell bízni a gyerekre, engedni kell, hogy döntsön, kicsit önállóbb legyen. Nem egy olyan gimnazista tanítványom van, akinek a mai napig az anyukája pakol be az iskolatáskájába, és reggel azt is megmondja, hogy aznap milyen ruhát vegyen föl a gyereke” – osztja meg tapasztalatait Jocó bácsi, akinek meggyőződése, hogy apróbb házimunkákat már egészen pici kortól rá lehet, sőt, rá is kell bízni a gyerekekre.

„Azt gondolom, a szülőnek a kis elsős mellé még oda kell állni, segíteni neki bepakolni, leckét írni, hisz ekkor válik valóban iskolássá, minden új számára, a közeg, a szabályok, az elvárások. Aztán szépen lassan, fokozatosan leválni róla, engedni önállósodni” – zárja a blogger tanár a gondolatmenetet. Ezek után felmerül a kérdés, hogy mit tesz ilyenkor a pedagógus, hogy rávegye a gyerekeket a rendrakásra, a takarításra és az ésszerű munkamegosztásra. Jocó bácsi azt már beszélgetésünk során árulja el, miután jobb híján kidobott mindent az osztályból, ami nem higiénikus, elmagyarázta a gyerekeknek, hogy ez így nem jó, függetlenül attól, hogy fiúk vagy lányok, otthon nekik is ugyanúgy kellene segíteniük takarítani, rendet rakni. „Fontos, hogy a kamaszok, akik amúgy is hajlamosak a halogatásra és a lustaságra, megértsék, hogy a háztartás és a család nem arról szól, hogy anyarobot mindent megcsinál helyettünk, mi pedig csak fekszünk és gyártjuk az újabb és újabb feladatokat.”

A fiatal pedagógus a „hegyi beszéd” mellett a hitelesség és a meggyőzés jegyében igyekszik jó példát mutatni a tanítványainak, és a gyakorlatban is rávezetni őket az ésszerű munkamegosztásra. Például, amikor táboroznak a diákokkal, minden nap más brigád takarít, terít, pakol, szedi a szemetet. Ekkor maga Jocó bácsi is ugyanúgy kiveszi a részét a közös munkából. „Szerintem ezzel meg lehet mutatni, hogy a közösen végzett munka egyrészt gyorsabb, másrészt pedig sokkal élvezetesebb, mintha egyedül kellene elvégezni.” A történelemtanár hozzáteszi, meglátása szerint a gyerekek (és sokszor ugyanúgy a felnőttek is) természetesnek veszik, hogy tiszta a lakás és otthon van étel az asztalon. Ezzel szemben személyes meggyőződése, hogy a házimunka nem egy ember dolga, hanem a család összes tagjának közös felelőssége.

facebook.com/pg/jocobacsivilaga

„Nincs ideális feladatmegosztás, hisz ahány pár, annyi szokás. De talán az a jó, ha mindenki azt a feladatot vállalja, amit a leginkább szeret, a ’nem szeretem munkákat’ pedig együtt, közösen végzik el. Nálunk például én főzök, mert azt szeretem. Teregetni viszont kifejezetten utálok, azt a feleségem csinálja. Sokszor takarítunk közösen, mert úgy hamarabb végzünk és egyikőnk sem gebed bele a munkába” – árulja el a pedagógus, aki hozzáteszi, ő az osztályteremben is ugyanezt a szemléletet képviseli. „Ma már az iskola és a pedagógus feladata a tanítás mellett a nevelés is. Sok mindent nekünk kell megtanítani és megmutatni nekik. Például elég régóta szívügyem az egymás iránti tisztelet elve. Ezt tanítom a gyerekeknek is. Szerintem ezt már egészen kicsi gyermekkorban is fontos tudatosítani, érzékenyíteni őket arra, hogy segítsenek egymásnak és a szüleiknek. Ahogy a diákjaimat elnézem, jó úton járunk” – vallja Balatoni József.

A blogger tanár hozzáteszi, erre kiválóan alkalmas a kooperatív pedagógia, az élmény-, illetve a játékpedagógia, mert mindegyik módszer a kreativitásra és az együttműködésre épül. Az osztályban nem véletlenül végeznek évek óta számtalan együttműködésre épülő gyakorlatot, különösen azért, mert Jocó bácsi meggyőződése, hogy a képességfejlesztés jóval fontosabb, mint a lexikális tudás bemagoltatása. „A diákjaim már megszokták és szívesen is dolgoznak ezekkel a módszerekkel. A legkönnyebb megmutatni a csapatmunka erejét, ha olyan gyakorlatokat végzünk, ahol csak akkor van siker, ha együttműködve, közösen dolgoznak, és hajtják végre a feladataikat. Mindig vannak aktívabb diákok, akik ambiciózusabbak, mindenben benne vannak, és persze olyanok is, akik megpróbálják kihúzni magukat, a háttérben maradni egy kicsit, megfogni a munka könnyebbik végét. Ez kiküszöbölhető, ha a csapaton belül a tagok célzott szerepet, feladatot kapnak, és a sikerhez szükség van arra, hogy mindannyian megcsinálják a feladatukat” – árulja el a történelemtanár a pedagógiai műhelytitkokat.

facebook.com/pg/jocobacsivilaga

Az osztálytermi csapatmunkán belül a diákok Jocó bácsi iránymutatásával rengeteg érzékenyítő gyakorlatot végeznek, amihez a történelem tantárgy különösen jó alapot teremt. „Volt már témahetünk az önkéntességről, de a fogyatékosságról is, továbbá segítettünk már alapítványoknak is.” A pedagógus elárulja azt is, hogy tanítványai rendszeresen járnak például idősek otthonába és menhelyekre segíteni, de más társadalmi munkákban is kiveszik a részüket. Saját iskolai alapítványi bált is szerveznek, melynek munkálataiban a diákok is aktívan közreműködnek. Ráadásul most, hogy a történelemtanár népszerű közösségi oldalán osztálykirándulásra gyűjt, a gyerekek az adománygyűjtő projektjük keretében megtapasztalhatják azt is, hogy milyen érzés, amikor nekik segítenek.

Amennyiben önnek is szívügye a közös otthoni gondoskodás, kattintson ide, és ismerje meg a kezdeményezést, melynek legfontosabb célja az egyenlő munkamegosztás a családban. Találkozzon az ügy támogatóival, töltsön ki egy tesztet, illetve ismerjen meg egy vonatkozó kutatást.   

Amennyiben önnek is szívügye a közös otthoni gondoskodás, kattintson ide, és ismerje meg a kezdeményezést, melynek legfontosabb célja az egyenlő munkamegosztás a családban. Találkozzon az ügy támogatóival, töltsön ki egy tesztet, illetve ismerjen meg egy vonatkozó kutatást.   

A tartalom a Zewa megbízásából, a HVG BrandLab közreműködésével jött létre, előállításában a hvg.hu és a HVG hetilap szerkesztősége nem vett részt.

Advertisement
Magyarországon a teljesen új Audi A6 szedán

Magyarországon a teljesen új Audi A6 szedán

Rácz András a kémbotrányról: Kárpátalja légvédelméről az oroszoknak kell információ, nem Magyarországnak

Rácz András a kémbotrányról: Kárpátalja légvédelméről az oroszoknak kell információ, nem Magyarországnak

Az olaszok megmutatják, hogyan érdemes vasútra költeni az unió pénzét

Az olaszok megmutatják, hogyan érdemes vasútra költeni az unió pénzét

869 buszt vesz a MÁV

869 buszt vesz a MÁV