szerző:
BMW Motorrad Magyarország
Tetszett a cikk?

Kereken száz éve kezdődött a BMW motorkerékpárjainak gyártása, amelyek azóta a motorozás világának megkerülhetetlen szereplőivé váltak. Összeállításunkban visszatekintünk a bajor márka történetére, és szakértő segítségével megnézzük, mit tartogat a jövő a kétkerekűek rajongói számára.

A vérbeli BMW-rajongók számára fontos dátum 1923. szeptember 28., ekkor – az az évi Berlini Autószalon megnyitójának napján – mutatták be ugyanis a BMW R 32 típusú motorkerékpárt. A száz évvel ezelőtti koncepció, azaz a kéthengeres, négyütemű boxermotor – amelyet vízszintesen, a menetirányra merőlegesen építettek be a járműbe – annyira hatékony megoldásnak bizonyult, hogy a BMW mai motorjaiban is alkalmazzák, igaz, sokkal korszerűbb megoldások felhasználásával.

Ez a tény már önmagában elismerésre méltó, de érdemes hozzá tudni, hogy a BMW R 32-t mindössze néhány hét alatt fejlesztette ki Max Friz, a cég műszaki igazgatója és a keze alá dolgozó mérnökcsapat. A bajor márka számára ezzel egy új világ nyílt meg, hiszen a BMW ezelőtt főként repülőgépeket gyártott – a cég logója a népszerű városi legenda szerint egy orrmotoros repülőgép propellerét idézte meg, holott valójában Bajorország jellegzetes kék-fehér zászlaját szimbolizálja – de foglalkoztak hajókba és teherautókba való motorok fejlesztésével is. Az is igaz, hogy a cég már 1920-tól kezdve épített boxermotorokat is más márkák számára, így minden szakértelem megvolt házon belül a saját kétkerekűek fejlesztéséhez.

Az indulás pedig annyira jól sikerült, hogy a debütálás után egy évvel már az első sportsikereket is elkönyvelhették: a BMW R 37 jelű vasparipa az első könnyűfém hengerfejjel szerelt motorként tudott diadalmaskodni, mivel az új szerkezet behozhatatlan előnyt jelentett a versenyzők számára. A bevált recept további finomítása eredményezte az első egyhengeres BMW motort is: a BMW R 39 1925-ben a Német Bajnokság 250 köbcentis kategóriájának bajnoka lett. Mindez az eladási mutatóknak is jót tett: míg 1924-ben még csak 1640 motorkerékpárt értékesítettek, 5 évvel később ez a szám már 5680-ra emelkedett.

A BMW mérnökei pedig nem pihentek, egymás után ontották a fontos mérföldkőnek számító elsőségeket: 1943-ben bemutatták a 750 köbcentis BMW R 12 és BMW R 17 típusokat, amelyekben forradalmi újdonságként hidraulikus első teleszkóppal, sajtolt acélvázzal és az úgynevezett fél kerékagy-fékkel nyűgözték le a világot. Nem véletlen, hogy a BMW neve addigra már egyet jelentett a motorkerékpár-építés „német iskolájával”. Az évtized csúcsteljesítményét pedig a BMW R 17-tel érte el a márka: a 33 lóerős gép, a maga 140 km/h-s végsebességgel kora legerősebb és leggyorsabb motorjának számított. Mindeközben persze a motorosok kényelmére is gondoltak, az 1938-as BMW R 51-ben már a hátsó kerék is kapott saját – egyenes vonalú – direktrugózást, amely kiemelkedően kényelmessé tette a motor használatát.

A második világháborút követően a BMW megújult lendülettel vetette bele magát a motorkerékpárok fejlesztésébe. 1948-ban mutatták be az egyhengeres BMW R 24-et, amely az akkoriban megélénkülő egyéni mobilitási igényekre adott tökéletes válasz volt. Az ötvenes években aztán visszatértek a kéthengeres boxerek, kiemelendő például a BMW R 68, amely az első, sorozatgyártásban készülő német motor volt, amely elérte a 160 km/h végsebességet. 1954-ben a BMW már több mint 30 ezer motorkerékpárt gyártott, ezzel egy időben pedig a márka csaknem egyeduralkodóvá vált az oldalkocsis versenyeken: 1974-ig összesen 19 egyéni és 20 konstruktőri vb-címet zsebelhettek be, azaz két évtizeden át szinte verhetetlenek voltak a bajor gépek.

1969 az évtizeden belül is fontos mérföldkőnek számít a márka történetében: megnyílt a cég Berlin-Spandauban létesített új gyára, amellyel párhuzamosan bemutatták a BMW Motorrad 5-ös családját is, amelyet komoly teljesítmény és rendkívül könnyű irányíthatóság jellemzett. Az 5-ös sorozat csúcsgépe, a BMW R 75/5 pedig már 175 km/h végsebességgel csavarta el a száguldozni vágyó motorosok fejét. Ez, a 750 köbcentis modell egyébként akkora sikernek bizonyult, hogy 1973-ig több mint 38 ezer darabot adtak el belőle, ezzel ez lett a cég első csúcsmodellje, amely egyben a legnagyobb darabszámban eladott típussá is vált.

A márka történetének félévszázados jubileumára elkészült az 500 ezredik BMW motor, a hetvenes években pedig tovább folytatódott a rohamos műszaki fejlődés, amely egybeesett azzal, hogy a BMW Motorradnál a sportos stílust helyezték előtérbe. Ebben az évtizedben jelent meg a különválasztott sebesség, és fordulatszámmérő, az ötfokozatú sebességváltó és a perforált féktárcsával szerelt hidraulikus fékrendszer is. Az évtized legnagyobb ikonjának talán a BMW R 90 S számít, amely nem csak az utcákon, de a versenypályákon is komoly favorittá vált. 1976-ban a BMW Motorrad GmbH önálló céggé vált, a BMW AG leányvállalaként pedig a világon elsőként alkalmaztak szélcsatorna-vizsgálatot a BMW R 100 RS változat kifejlesztéséhez.

A nyolcvanas években a BMW motorkerékpárok végérvényesen bebizonyították, hogy a terepezés a vérükben van: 1980-ban Európa-bajnokságot nyertek, Hubert Auriol és Gaston Rahier „főszereplésével” pedig összesen négy alkalommal nyerték meg a Párizs-Dakar Ralit. Ebben az évtizedben pedig egy valódi különlegességgel is előrukkoltak a BMW Motorrad mérnökei: a BMW K 100 a cég történetében először négyhengeres motort kapott, amelyből a legendás K-széria nőtte ki magát. A sikerhez kétség sem férhetett, 1984-re már több mint 30 ezer K-sorozatos motorkerékpár rótta a világ útjait. A BMW K 100 volt egyébként az első olyan motorkerékpár, amelybe már ABS, azaz blokkolásgátlóval felszerelt fékrendszer is került.

„Az R 80 G/S 1980-as színre lépésekor még senki sem gondolta, hogy néhány évtizeddel később a GS modelljelölés szinte egy külön márkát, mégpedig világelső márkát jelent majd” – mutatott rá Zámbó Balázs, a BMW Group Magyarország motorkerékpárokért felelős vezetője. „A BMW Motorrad egy új kategóriát hozott létre a modellel, ami a folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően még napjainkban is iránymutatást jelent a motorozás univerzális élményéhez. A GS kapcsán fontos kiemelni Peres László személyét, akinek a munkaidőn kívüli saját versenymotor-fejlesztési törekvései vezettek el a szériagyártású R 80 G/S-hez. Azaz a magyar Peres László tulajdonképpen a BMW GS szülőatyja. Ezek mellett szinte eltörpül a BMW Motorrad sok-sok biztonsági és komfortnövelő műszaki újítása, amelyek nagy része később sok más gyártó kínálatába is bekerült.”

A kilencvenes években sem lassult le az innováció üteme: a környezettudatosságra ügyelve már ekkor megjelent a hármas hatású katalizátor, az úgynevezett Paralever-felfüggesztés és az első villákon alkalmazott Telelever rendszer, amely tovább fokozta a BMW motorkerékpárok egyébként is kivételes rugózását és menetstabilitását. 1993-ban a cég visszatért az egyhengeres járgányok világába, és olyan újdonságokat is bevezettek, mint a légáramoltatású olajhűtő, a hengerenként négy szelepet alkalmazó rendszer és az elektronikus üzemanyag-befecskendezés. A teljesítmény megszállottjaira is gondoltak: 1997-ben jelent meg a BMW K 1200 RS, amely egészen szédítő, 245 km/h végsebességre volt képes.

A nagysikerű K-sorozat második generációjával már a XXI. századba lépett a márka: a BMW K 1200 S vázában a motort már nem hossz-, hanem keresztirányban építették be. A korábbi receptet tovább finomítva megjelent még a két hosszirányú lengőkarral ellátott Duolever rendszer is, illetve a világújdonságot jelentő elektronikus szabályzású első futómű.

„Érdekesség, hogy talán az egyik legnagyobb fejlesztésként a BMW Motorrad ragaszkodik a boxer motorhoz és a kardánhajtáshoz” – emelte ki Zámbó Balázs. „Persze az utóbbi 15 évben nagyon sokat változott a blokk hengerűrtartalma, teljesítménye, sőt hűtése is; az viszont egyáltalán nem, hogy ez a konstrukció az alacsony fordulatszámon elérhető nagy nyomatéknak és a motorkerékpár alacsony súlypontjának köszönhetően óriási élményt nyújt a motorosoknak. Teszi mindezt úgy, hogy nem is igazán kell számolni bármilyen hátrányos tulajdonsággal, és a karbantartási igénye is minimális. Az is elengedhetetlen persze, hogy a BMW Motorrad egyáltalán nem félt a modellpaletta szélesítésétől. Ennek köszönhető, hogy a túra és enduro kategória mellett a XXI. században egyre komolyabb elismerésre tett szert a szupersport motorok, a robogók és – az R 18 modellcsaládnak köszönhetően – a cruiserek között is.”

A szakember felhívta rá a figyelmet, hogy a BMW Motorrad sokáig egyet jelentett a túramotorozással, de az elmúlt néhány évtized fejlesztéseinek köszönhetően ma már sokkal több annál. A már említett Peres László közreműködésének is köszönhető, hogy a BMW különböző GS (először G/S) modelljei (amelyek túrázásra is kiválóan alkalmasak) nem riadnak vissza a durvább terepviszonyoktól sem. A már említett S 1000 RR sikerein túl a BMW Motorrad kilencvenedik születésnapjára készült el az R nineT modell, amely azóta is töretlen népszerűségnek örvend. Néhány évvel ezelőtt pedig egy újabb modellcsaládot mutattak be a Heritage kategóriában: a világ legnagyobb kéthengeres boxer blokkjával szerelt R 18-at.

Ami a jövőt illeti, a BMW Motorrad a múltra jellemző innovatív megközelítés és a dinamikus teljesítmény mellett a fenntarthatóságot is ugyanolyan fontosnak tartja.

„A BMW Motorrad a BMW Group szerves részeként kiemelten kezeli a fenntarthatóságot, ami azt is jelenti, hogy a partnerek, beszállítók felé is magasak az ezirányú elvárások” – mondta el Zámbó Balázs. „Sokan nem gondolnak rá, de azzal, hogy a gyár egy adott modell gyártása befejezését követően még sok-sok évig kínál pótalkatrészeket, jelentősen meghosszabbítja a jármű hasznos élettartamát, amivel hosszú távon a fenntarthatóságot is segíti. Egyértelmű cél az újra felhasznált, illetve az újra felhasználható anyagok nagyobb arányú beépítése, de hogy két kézzelfogható dolgot is említsek: a BMW 2030-ig több mint 100 000 elektromos motorkerékpárt és robogót tervez értékesíteni, és a 2019-es szinthez képest 20 százalékkal csökkenti az egy legyártott járműre eső CO2-kibocsátást az ellátási láncban.”

Napjainkban a fenntarthatósággal kéz a kézben jár az elektrifikáció, ami egyre nagyobb teret követel magának a kétkerekűek világában is. A BMW Motorrad a C Evolution modellel az elsők között jelent meg sorozatgyártású elektromos robogóval a piacon, 2014-ben, amit 2021-ben a CE 04 váltott. Jövő tavasszal pedig érkezik egy kisebb kétkerekű, a CE 02, ami nem is igazán sorolható kategóriába, de mindenképpen a városi közlekedést célozza meg.

Az oldalon elhelyezett tartalom a BMW Motorrad Magyarország megbízásából jött létre, előállításában és szerkesztésében a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.

Több tucat halálos áldozata volt egy guineai focimeccsen kitört tömegverekedésnek

Több tucat halálos áldozata volt egy guineai focimeccsen kitört tömegverekedésnek

Közel tíz évig készítették elő, most egy hétig tovább rágták, mégsem született megállapodás az ENSZ műanyagcsúcsán

Közel tíz évig készítették elő, most egy hétig tovább rágták, mégsem született megállapodás az ENSZ műanyagcsúcsán

Van, ahol komornyik hozza utánunk a proseccót síelés közben

Van, ahol komornyik hozza utánunk a proseccót síelés közben

Kihúzták a hatos lottó nyerőszámait

Kihúzták a hatos lottó nyerőszámait