szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Elfogyott a roncsprémiumra szánt összeg Szlovákiában. Az újabb pénzekről várhatóan a jövő héten dönt a válságtanács, illetve a szlovák kormány - közölték Pozsonyban.

A Szlovák Autóipari Szövetség (ZAP) közlése szerint az utolsó támogatásokat csütörtökön fizetik ki, s ettől a naptól kezdve a gyűjtőtelepeken leadott gépkocsik után már nincs jogosultság roncsprémiumra. A roncsautó-prémiumot március 9-én vezették be, s a kormány erre a célra 33,2 millió eurós összeget hasított ki az állami költségvetésből. Az ipari tárca már javasolta az újabb 33,2 millió euró jóváhagyását, de a döntést elhalasztották. A pénzügyminisztérium ugyanis szeretné előbb részletesen megvizsgálni, hogy az intézkedésnek eddig milyen hatása volt a gazdaságra. "Időre van szükségünk, hogy kiértékeljük az intézkedés pozitívumait, illetve negatívumait" - nyilatkozta Peter Kazimír, a pénzügyi tárca államtitkára. Lubomír Jahnátek ipari miniszter nem zárta ki, hogy a második körben esetleg módosíthatják a roncsprémium odaítélésének egyes feltételeit.

Robert Fico: miniszterelnök korábban azt nyilatkozta: ha a roncsprémium beválik, mérlegelik az újabb pénzek felszabadítását erre a célra. A roncsprémium program keretében akár 2000 euróval is olcsóbban vásárolhatja meg új személygépkocsiját az a szlovák állampolgár, aki tíz évnél idősebb kocsiját leadja a roncstelepen.

A február végén kiadott kormányrendelet alapján az állami támogatás alapösszege az új gépkocsi megvásárlásakor 1000 euró. Ha azonban a kereskedő hajlandó 500 eurós árengedményt adni a vevőnek, akkor az további 500 eurós támogatást kap az államtól. A vevő így összesen 2000 eurós kedvezményhez juthat. Ezt a támogatást a maximum 25 ezer euróba kerülő új gépkocsiknál lehet igénybe venni.

A kormány azzal számol, hogy a roncsprémium új gépkocsik vásárlására ösztönzi a lakosságot, és ez segíteni fog a válsággal küszködő autóiparnak. Több piaci elemző ugyanakkor azon véleményének adott hangot, hogy a roncsprémium nem jó megoldás, és nem fog hozzájárulni a kereslet növeléséhez. A szlovák autóipari szövetség támogatásáról biztosította az ügyben a kormányt. Szlovákiában tavaly majdnem 100 ezer új személygépkocsit adtak el. Idén februárban viszont mintegy 40 százalékkal kevesebb új autót adtak el, mint egy évvel azelőtt.

A nem hivatalos kimutatás szerint roncsprémium reményében március 9-e után több mint 22 ezer személygépkocsit zúztak be, nagyjából ennyire elég a 33 millió euró. Mintegy 6000 személy már új autót is vásárolt, illetve rendelt. Az olcsóbb gépkocsik iránti kereslet ugyanis nagyon felfutott, s ezért több modellre heteket, hónapokat kell várni. Jahnátek miniszter szerint az állam mintegy 4,8 millió eurós bevételhez jut a gépkocsik eladásából származó adók következtében.

Szlovákiában több mint 1,6 millió személyautó van bejegyezve, ebből mintegy 100 ezer felel meg a roncsprémium követelményeinek, tehát idősebb tíz évnél.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Autó

Milyen autót vesznek Suzuki Swift helyett válságban a magyarok?

A JATO Dynamics havi elemzéséből ismét bebizonyosodni látszik az a tény, hogy az új modellek képesek felpörgetni az eladásokat még válság idején is. A hazai autópiacon tart a mélyrepülés, 48,96 százalékos a visszaesés. A Suzuki Swift forgalma brutálisan visszaesett, havonta 1000-1500-zal kevesebb fogy, mint tavaly.

MTI Autó

Romániában sem lesz roncsautó-prémium

A román környezetvédelmi miniszter szerdán határozottan cáfolta azokat a híreszteléseket, hogy Romániában is beindítanának egy olyan programot, amelyben a régi autók helyett újakat vásárlók számára akár 2500 eurónak megfelelő "ösztönzést" adna az állam. Nicolae Nemirschi egyszerűen butaságnak nevezte, hogy egyes hivatalos személyek mindenféle pénzösszegekkel dobálóznak.

hvg.hu Autó

Pelenkázni kell az autóipart - állami támogatás nélkül nem megy

A fogyasztói pesszimizmus, az emelkedő munkanélküliség és a gazdasági kilátásokat övező bizonytalanság visszatartja a fogyasztókat a tartós javak, így az autók vásárlásától – állapítja meg elemzésében a Concorde. A tavalyihoz hasonló, illetve azt meghaladó értékesítés csak azokban az országokban tapasztalható, ahol kormányzati ösztönző programok indultak, például Kínában (24 százalékos növekedés) Németországban (21,5 százalékos emelkedés) vagy Brazíliában (2 százalékos csökkenés).

hvg.hu Autó

Fütyül a kormány a roncsautó-prémiumra

Miközben egyre több uniós államban bevezetik a régi autóért újat programot, a magyar kormány nem kíván foglalkozni ezzel a gazdaságélénkítő eszközzel. Pedig a német példából ítélve megérné.