Tetszett a cikk?

A rádiós távirányítóval működtetett központi zár egyszerre áldás és átok. Nincs olyan autótulajdonos, aki szívesen lemondana egy ilyen távirányító előnyeiről, noha ennek a technikának a biztonság területén gyenge pontjai vannak. A gyengeségei kiküszöbölésére a német Frauenhofer intézet kutatói elsőként fejlesztettek ki egy aszimmetrikus algoritmust.

Az autótolvajoknak eddig könnyű dolguk volt. Egy antennával beazonosították a jármű és a távirányító közötti rádiós frekvenciát, és az így nyert adatokat számítógépre vitték, majd pótkulcsot készítettek, így aztán úgyszólván bármelyik autó ajtaja nyitva állt előttük.

A túl gyenge algoritmusok ezért komoly biztonsági kockázatot jelentenek. Az algoritmusok feladata a kulcs és az autó között küldött adatok dekódolása. A korábban használt kódot több mint két évvel ezelőtt feltörték. A gyártók erre új algoritmusokkal válaszoltak. Ezeknek is megvan a maguk gyenge pontja: szimmetrikusak, a titkaikat a kulcsban és az autóban is elrejtették. És mivel ugyanazt kódot rejtették el egy egész gyártási sor autóiban, a sikeres kódfejtés számos kocsi autó ajtaját nyitja.

A garchingi Frauenhofer információtechnológia intézet (SIT) kutatói kifejlesztettek egy aszimmetrikus algoritmust, ami arra hivatott, hogy a kódolást biztonságosabbá tegye. Ennél az algoritmusfajtánál a kód csak magában az autókulcsban található meg, az autóban nem. Mindegyik autókulcsba más-más kódot programoztak.

A túl nagy számolási intenzitás és az ebből eredő magas energiaigény eddig ennek az algoritmusnak az alkalmazása ellen beszélt. Ezt hivatott orvosolni egy kriptográfiai csip, ami különösen energiatakarékos, és egy új fejlesztésű, hatékony protokoll minimalizálja a számolási erőfeszítést és a továbbítandó adatmennyiséget. Ezzel a megoldással a kulcsban található elem ugyanolyan hosszú ideig bírja, mint a szimmetrikus kódolásnál.

Ugyanazon a módon kódolják a központi zár rádiós irányítóját, mint az elektronikus indításgátlót. A kutatók már kifejlesztettek egy működőképes prototípust, amelyet a napokban mutattak be a nürnbergi Embedded World 2010 szakvásáron.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Autó

Hol kötelező a nappali fényszóró használata?

2011-től minden európai uniós országban kötelező lesz a nappali világítás. Sok ország már bevezette ezt a szabályozást, így ezekben egész évben kötelező a fényszórók használata. Magyarországon is kötelező, de csak településen kívül. 2011-től az új autókat úgy kell forgalomba hozni, hogy a gyújtással együtt a nappali fény is bekapcsoljon. Különösen a sötét autókat lehet jobban, előbb észrevenni a világításnak köszönhetően.

hvg.hu Autó

Búcsú a dízelautóktól?

A roncsprémium bevezetésének évében a németországi autóvásárlók olyan kevés dízel autót vásároltak, mint 2000 óta soha. Ferdinand Dudenhöffer autószakértő tanulmánya szerint az összes Németországban eladott új autó 30,6 százaléka volt dízel a múlt évben.

hvg.hu Autó

Értékállósági ranglista: nem német és nem japán az első

Az autóvásárlók elsősorban a minőségre fektetik a hangsúlyt, és másodsorban a márkára. Ha azonban az egyes modelleket összehasonlítjuk, a kisautók értékállóbbaknak bizonyulnak a használtautó-piacon, mint a nagyobb kategóriák. Ez a legszembetűnőbb eredménye az ADAC német autóklub legfrissebb, az autók értékállóságát kutató felmérésében. A legnagyobb európai autópiacról számos felmérés születik. Mi ezúttal a német autóklub 2009-es AutoMarxX vevőelégedettségi listáiból válogattunk.

hvg.hu Autó

Vezetéstechnika: hogyan vezessünk gazdaságosan?

Négy hazai páros küzd 17 másik ország versenyzőivel a hétvégén Párizs és Genf között, hogy kiderüljön, ki Európa leggazdaságosabb sofőrje. A Peugeot Eco Cup résztvevői indulás előtt oktatáson vettek részt az Allianz Vezetéstechnikai Centrumban. Íme, a gazdaságos vezetés fortélyai.

Autó

Leleplezés: melyik kocsira káros az autógáz?

Gázüzemű autók mindennaposak Spanyolországban, Olaszországban és Németországban, de a magyar utakon is számos gyári, illetve utólag átalakított LPG-autó fut. Nem minden autót lehet azonban átalakítani: írásunkban közöljük azoknak a modelleknek a listáját, melyek a tapasztalatok alapján nem alkalmasak a gázüzemre való áttérésre. Ezeknél az autóknál előfordulhat, hogy az átállás a motor végét jelenti.

hvg.hu/MTI Autó

Mit tegyen, ha autója hirtelen felgyorsul?

Váratlan helyzetben általában csökken a problémamegoldó képesség, mivel a megriadt, pánikba esett emberek gyakran a legegyszerűbb dolgokra sem képesek emlékezni.

Mészárosék nagy dobásra készülnek a biztosítási piacon

Mészárosék nagy dobásra készülnek a biztosítási piacon

Tolószékbe kényszerül a cukorbeteg Milos Zeman

Tolószékbe kényszerül a cukorbeteg Milos Zeman

Fekete-Győr arra kéri Orbánt, hogy közös videóban biztassák oltásra a magyarokat

Fekete-Győr arra kéri Orbánt, hogy közös videóban biztassák oltásra a magyarokat