Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"4a2c39eb-4456-4a94-a940-da9baa43ee15","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Profi hegymászók sem érnek a nyomába.","shortLead":"Profi hegymászók sem érnek a nyomába.","id":"20250527_kami-rita-sherpa-mount-everest-rekord","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4a2c39eb-4456-4a94-a940-da9baa43ee15.jpg","index":0,"item":"bac9aa51-7732-4164-9035-d5a970ed3f45","keywords":null,"link":"/elet/20250527_kami-rita-sherpa-mount-everest-rekord","timestamp":"2025. május. 27. 08:13","title":"Megdöntötte rekordját, harmincegyedik alkalommal is megmászta az Everestet egy nepáli serpa","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0d9731f7-f56d-4ebf-a152-9156738daaad","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Amióta Daniel Craig 2021-ben kiszállt a sorozatból, az alkotók egyetlen szót sem voltak hajlandók mondani arról, hogy ki lesz a következő 007-es a legendás filmsorozatban.","shortLead":"Amióta Daniel Craig 2021-ben kiszállt a sorozatból, az alkotók egyetlen szót sem voltak hajlandók mondani arról...","id":"20250526_Ujabb-jel-utal-arra-ki-lehet-a-kovetkezo-James-Bond-aaron-taylor-johnson-amazon-mgm-007-omega-ora","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0d9731f7-f56d-4ebf-a152-9156738daaad.jpg","index":0,"item":"fb18d604-4b15-42c1-ae6b-293552ba86e1","keywords":null,"link":"/elet/20250526_Ujabb-jel-utal-arra-ki-lehet-a-kovetkezo-James-Bond-aaron-taylor-johnson-amazon-mgm-007-omega-ora","timestamp":"2025. május. 26. 11:54","title":"Újabb jel utal arra, ki lehet a következő James Bond","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5f03026a-3d38-4bc8-9aaa-9e6c7fa5338d","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Magyar Péter, a magyar ellenzék vezetője gyalog vonult át Magyarországon Romániába. Odafigyel a falvakban élő emberekre és meg akarja nyerni a külföldön élő magyarok szívét. Ez utóbbi elengedhetetlen a választási győzelemhez, írja Keno Verseck.","shortLead":"Magyar Péter, a magyar ellenzék vezetője gyalog vonult át Magyarországon Romániába. Odafigyel a falvakban élő emberekre...","id":"20250527_Deutsche-Welle-kommentar-Magyar-Peter-Orban-Viktor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5f03026a-3d38-4bc8-9aaa-9e6c7fa5338d.jpg","index":0,"item":"5f90137f-adb5-40f0-9514-b6fe632eb62d","keywords":null,"link":"/360/20250527_Deutsche-Welle-kommentar-Magyar-Peter-Orban-Viktor","timestamp":"2025. május. 27. 15:45","title":"Magyar Péter a határon túli magyarok után a hatalom felé menetel – Deutsche Welle-kommentár","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"524e1fcd-e025-44db-9d90-3ca8bc3af4bf","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Egyre nagyobb az elégedetlenség az Unióban azzal szemben, amit a Fidesz művel, de a magyar szavazati jog megvonásához nincs elég támogató. Németország és Franciaország is csatlakozott azokhoz az államokhoz, amelyek nem szeretnék annyiban hagyni, hogy Magyarország nem engedi megtartani az idei Pride-ot. Az új német kancellár, Friedrich Merz az eddigi legkeményebb jelzést küldte. Egy amerikai filozófus szerint az USA a fasizmus útjára lépett. Témák és vélemények a világsajtóból.","shortLead":"Egyre nagyobb az elégedetlenség az Unióban azzal szemben, amit a Fidesz művel, de a magyar szavazati jog megvonásához...","id":"20250527_Nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/524e1fcd-e025-44db-9d90-3ca8bc3af4bf.jpg","index":0,"item":"177c53d2-6323-4024-8be5-d0c6c38f207c","keywords":null,"link":"/360/20250527_Nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2025. május. 27. 10:26","title":"Több témában is előveszi Magyarországot az EU, de a „nukleáris opció” bevetésénél még nem tart","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"23715804-278c-422a-8554-14508b4aeaf0","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A munkák idején viszont csak 1-1 sáv járható.","shortLead":"A munkák idején viszont csak 1-1 sáv járható.","id":"20250526_Betonelemek-biztonsagosabb-lesz-az-M7-es","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/23715804-278c-422a-8554-14508b4aeaf0.jpg","index":0,"item":"a019e437-bb62-4854-bc51-1c42dd5316c3","keywords":null,"link":"/cegauto/20250526_Betonelemek-biztonsagosabb-lesz-az-M7-es","timestamp":"2025. május. 26. 07:37","title":"Betonelemekre cserélik az acélkorlátot – biztonságosabb lesz az M7-es Siófoknál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"313dc913-efca-4e55-ba7e-80c0aabbdc04","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Amerikai kutatók egy érzékelővel ellátott speciális fogselymet készítettek, ami képes kimutatni a nyálból az ember kortizol szintjét – ami a stressz mértékére utal. Ha átalakítják, a rák kimutatására is alkalmas lehet.","shortLead":"Amerikai kutatók egy érzékelővel ellátott speciális fogselymet készítettek, ami képes kimutatni a nyálból az ember...","id":"20250526_fogselyem-stressz-nyal-kortizol-egeszseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/313dc913-efca-4e55-ba7e-80c0aabbdc04.jpg","index":0,"item":"a2d58f33-9e0f-4e78-9292-be6c16c87f8b","keywords":null,"link":"/tudomany/20250526_fogselyem-stressz-nyal-kortizol-egeszseg","timestamp":"2025. május. 26. 20:03","title":"Életeket menthet ez az új fogselyem","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"95b786b8-ae06-400b-b23d-66c6a80c6bd6","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az alapkamat marad 6,5 százalék. A gyengélkedő gazdaságra ráférne a kamatcsökkentés, de a magas infláció és a gyengélkedő forint erre nem nyit teret.","shortLead":"Az alapkamat marad 6,5 százalék. A gyengélkedő gazdaságra ráférne a kamatcsökkentés, de a magas infláció és...","id":"20250527_Granitszilardsagu-a-Varga-Mihaly-fele-alapkamat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/95b786b8-ae06-400b-b23d-66c6a80c6bd6.jpg","index":0,"item":"9d0e319f-96e8-4c07-9a3b-2153b28e96b7","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250527_Granitszilardsagu-a-Varga-Mihaly-fele-alapkamat","timestamp":"2025. május. 27. 14:13","title":"Gránitszilárdságú a Varga Mihály-féle alapkamat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"058910b6-6b15-4ea8-99e1-f21d3f4efef7","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Boltbezárásokra, romló GDP-adatokra figyelmeztet egy, az árrésstop hatásait utólag elemző hatástanulmány. Az Országos Kereskedelmi Szövetség ez alapján kéri az intézkedés kivezetését a kormánytól, akár több lépcsőben is jó nekik.","shortLead":"Boltbezárásokra, romló GDP-adatokra figyelmeztet egy, az árrésstop hatásait utólag elemző hatástanulmány. Az Országos...","id":"20250526_arrestop-hatastanulmany-oksz-gki-inflacio-boltbezaras-gazdasag-elelmiszer-kiskereskedelem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/058910b6-6b15-4ea8-99e1-f21d3f4efef7.jpg","index":0,"item":"43a85b68-3815-4d21-a65f-d660ee7ee12d","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250526_arrestop-hatastanulmany-oksz-gki-inflacio-boltbezaras-gazdasag-elelmiszer-kiskereskedelem","timestamp":"2025. május. 26. 10:08","title":"Tételesen felsorolták a kereskedők, milyen károkat okoz az árrésstop","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Mi az: hat éve 47 volt, három éve 60-ra nőtt, idén májusban 70 volt, a tegnap kézbesített csekkem tanúsága szerint...
Mi az: hat éve 47 volt, három éve 60-ra nőtt, idén májusban 70 volt, a tegnap kézbesített csekkem tanúsága szerint pedig immár 83? A választ nyilván tudja a kedves olvasó: a számokat kicserélve honfitársaink nagy része magára ismerne ebben a találós kérdésben. Szerencsére a családom alpesi története hamarosan véget ér, a futamidő jövő januári zárásáig, ahogy mondani szokás, már fél lábon is kibírjuk. De mit tegyen az, aki még nem fordult célegyenesbe – vagy esetleg még féltávnál sem jár?
„Az a legjobb, ha felhívjuk hitelintézetünket, és megbeszéljük velük a lehetőségeket.” – tanácsolja Lévai Gábor, a Magyar Lízingszövetség főtitkára. Az ugyanis már a hazai autópiac válság eleji megroppanásakor kiderült, hogy a partizánakciókra (a lapításos nemfizetéstől a „tőlem-ugyan-vissza-nem-veszik” felkiáltással megrongált autókig) mindenki ráfizet, a pénzintézet és az ügyfél egyaránt. Szóval a legjobb, ha asztalhoz ülünk, és tárgyalunk – arra persze nincs garancia, hogy tetszeni fog, amit ott hallunk…
Alapvetően két lehetőség vár ránk: vagy módosítjuk a szerződést, vagy nem. Lévai Gábor szerint, ha már kevés van hátra a hitelből, az utóbbi a célravezetőbb. „A kevés alatt a tőketartozás mértékét értem: ha az eredetileg felvett tőke mondjuk harminc százalékánál kevesebb a tartozásunk, nem kifizetődő hozzányúlni a hitelhez.” Ez persze szintén egyéni megfontolást igényel, hiszen sokan úgy érvelnek, éppen a futamidő vége felé van mozgástere az ügyfélnek. Ilyenkor az autó értéke már fedezi a tőketartozást, amely ráadásul elég csekély ahhoz, hogy az árfolyamkülönbözet ne okozzon irreálisan magas plusz kiadásokat.
A Citroën Hungária Kft. ezért is tartja a konstrukció végét járó ügyfelei számára megfontolandó alternatívának az idő előtti lezárást. „Ilyenkor már minimális tőkehátraléka van az ügyfélnek, így az arra adódó árfolyamkülönbözet is kisebb összeget fog jelenteni, a rendkívül magas árfolyam ellenére” – érvel Hajdu Nóra kommunikációs igazgató „Ezzel a döntéssel mentesülhetnek a további árfolyamkockázattól, és az esetleges árfolyamveszteségtől. Másfelől viszont, ha kivárnak, és kedvezően alakul az árfolyam, elkerülhetik a jelenleg igen nagy árfolyam-különbözetet.”
Ez ugyanis a kapkodás egyik nagy buktatója: jelenlegi árfolyamon bizonyos a veszteség, a jövő pedig jót és rosszat egyaránt hozhat. Reizinger József, az MKB Euroleasing kontrolling igazgatója szerint viszont nem reális a dilemma: ilyen magas árfolyam mellett egyenesen dőreségnek tartja visszaadni az autót. Minél régebb óta fizeti az ügyfél a havi részleteket, annál inkább érdeke neki magának is, hogy ne lépjen ki hanyatt-homlok a konstrukcióból.
Dorgai Károly, a Kia Motors Hungary hálózatfejlesztési vezetője szintén a mindenáron való menekülés veszélyeire hívja fel a figyelmet. Mielőtt valaki a borzasztó számok láttán gondolkodás nélkül visszadobná autóját, fontos, hogy tudatában legyen annak fedezeti értéke és a tőketartozás közötti viszonnyal. Ha ugyanis a jármű bank felé képviselt, aktuális értéke (ami, mivel a visszavett autókat árverésen értékesítik, minden bizonnyal alacsonyabb lesz, mint a használtpiaci érték) kevesebb, mint amennyivel még a pénzintézetnek tartozott, patthelyzet alakul ki: az autó elúszott, viszont nem zárta le a hitelt.
Út a pokolba
Hogyan erősödhet meg ilyen drasztikus mértékben néhány év leforgása alatt egy valuta, kérdi joggal a laikus. A svájci franknál azonban szó sincs hirtelen megugrásról – inkább csak szűk látókörről. „A válság kitörését megelőzően a svájci frank több éven át – tulajdonképpen azon időszak alatt, mikor a CHF alapú hitelezés fellendült Magyarországon – gyengült az euróval szemben.” – értékeli a helyzetet Árokszállási Zoltán. Ez a tendencia azonban csalóka volt. „Ha egészen az 1970-es évektől figyeljük a svájci frank árfolyamváltozását az euróval (illetve 1999 előtt a német márkával) szemben, akkor láthatjuk, hogy az alpesi deviza tulajdonképpen folyamatosan erősödött. A 2003-2008 közötti, fent említett gyengülés csupán egy átmenetinek bizonyuló időszak volt ebben a trendben, amelynek a válság 2008-as beköszönte vetett véget. A nemzetközi adósságproblémák most tartósan, évekig velünk maradhatnak, márpedig a frank ilyen időkben menedékdevizaként viselkedve, leginkább erősödni szokott. Persze a jelenlegi, már amúgy is erős szintekről nem biztos, hogy további jelentős növekedés várható, legalábbis rövidtávon. Egy idő után a svájci gazdaságot is negatívan érintheti a túl erős frank, de hosszabb távon sajnos ez is alkalmazkodhat a magas árfolyamhoz.”
Hogy hol húzódik a határ, nehéz megmondani, hiszen a két összeg közötti viszony függ a modell értéktartásától, a futamidőtől, a tőkétől és még jó néhány tényezőtől, de általános szabályként az első másfél év különösen kritikus ebből a szempontból. Ilyenkor az autó drasztikusan veszít az értékéből, ugyanakkor az első törlesztő részletekben a kezelési és egyéb költségeket szokta beszedni a bank – hónapok is eltelhetnek anélkül, hogy akár egy fillérrel csökkenne a hiteltőke.
A másik lehetőség a hitelkonstrukció átváltása: ilyenkor jellemzően euró vagy forint alapú hitelre számítják át az eredeti szerződést – gyakorlatilag lezárják a régit, és kapunk egy újat. Ilyen konstrukciókat a bankok is kínálhatnak ügyfeleiknek, de létezik olyan gépjármű-forgalmazó is – például a Fiat –, amely kifejezetten erre a célra hozott létre autócsere-programot. Ennek keretében egyfelől átvállalták az ügyfelek árfolyam-veszteségének egy részét, másfelől pedig kiszámítható, forint alapú hitelkonstrukcióval kínáltak új autót – a Fiatnál az előzetes értékelés szerint minden hatodik, hetedik magánvásárlójuk választotta ezt a programot.
De vajon megéri-e átállni euróra? Lévai Gábor szerint csak az fontolgassa ezt a megoldást, aki szerint tartósan rossz marad a svájci frank árfolyama. És hogy erre mit mond a pénzügyi szakember? „Árfolyamot előre jelezni a legnehezebb dolgok egyike. Azonban a frankra ható tényezők mind abba az irányba mutatnak, hogy jelentős gyengülésre nem lehet számítani. Valószínűnek tűnik, hogy egy éven belül tartósan nem fog 200 forint alá kerülni a svájci deviza.” – mondja Árokszállási Zoltán, az Erste Bank makroelemzője.
Nem csak átváltani vagy lezárni lehet persze a hitelt. A leginkább fájdalommentes megoldás a futamidő kitolása, emlékeztet Lévai Gábor. Ilyenkor csökken a havi törlesztő részlet, de alapvetően nem kell megbolygatni a konstrukciót. Ez ismét csak bevett megoldás, különböző elnevezésekkel több lízingcég és importőr is kínál eleve erre építő hitelkonstrukciót. „Ezek az úgynevezett havi fix, vagy limitált havidíjas fizetések” – mondja Hajdu Nóra. „Ilyenkor a törlesztő részlet csak az ügyfél által meghatározott, maximum összegig változhat. Amennyiben az árfolyamváltozásból eredően a havidíj elvileg ezen összeg fölé kerülne, a kiszámlázott összeg ekkor sem lesz magasabb, a különbözetet pedig majd csak később, a futamidő hátralévő részében, vagy a futamidő végén számolják el, akár további havi törlesztő részletekre bontva”. Ez a konstrukció persze fordítva is működik: ha kedvezően alakul az árfolyam, a havi törlesztő részlet látványos csökkentése helyett a finanszírozó ilyenkor betudja az ügyfélnek a korábban felhalmozott különbözeteket, így kiegyenlítődnek a havidíj-ingások.
Végső soron akármelyik megoldás mellett döntünk, nyerni egyiken sem fogunk: ebben a játszmában a legkevésbé fájdalommentes, legkisebb veszteséget hozó lehetőséget kell megtalálni. Vigaszul pedig szolgáljon a gondolat, hogy sokkal rosszabb is lehetne a helyzet – ha például annak idején japán jenben vettük volna fel a hitelt.