szerző:
Biró Csongor
Tetszett a cikk?

A Mini hatodik modellje egy dologban különbözik a kabriótól, de abban nagyon: pont fele annyi ülést kínál. Amúgy sem volt leányálom egy Mini kabrió hátsó ülésén utazni, főleg, ha fent volt a tető. A roadster kétüléses, szélvédőjének dőlésszöge 13 fokkal meredekebb, valamint 2 centivel alacsonyabban is ül az úton, mint a kabrió. Kipróbáltuk 184 lóerős motorral és kézi váltóval.

A Mini Cooper S Roadster formailag azonos a kupéval, csak a keménytetőt cserélték kézzel mozgatható vászonszerkezetre. A Cooper S és John Cooper Works változatok aerodinamikusabb kiegészítőket és látványosabb felniket kaptak. A kocsi további matricákkal tehető még egyedibbé.

A tetőt a kabrióhoz hasonlóan a belső visszapillantónál található szerkezettel nyithatjuk és zárhatjuk. Azt gondolnánk, fölösleges az elektromos rásegítés, csak lassítja a szabadulás folyamatát és szaporítja a tömeget, illetve a könnyen elromló alkatrészek sorát. De nem így van, a vászontetőt szeretjük, ám a Minié nem könnyed szerkezet. Azaz mégis, ha előtte rágyúrunk a karizmainkra. Vagy erő, vagy egy különleges technika elsajátítása kell ahhoz, hogy a mozdulat laza és természetes legyen. Hamarosan rendelhető lesz nálunk is a félautomatikus tetőmozgatás (kézzel kell kioldani és rázárni, a mozgatást motor végzi), Németországban 790 euró a felára. Vannak országok, például Nagy-Britannia, ahol széria az elektromos mozgatás.

bcs

Hiába mondtunk le a két ülésről, a 3,734 méter hosszú, 1,683 méter széles és 1,39 méter magas Mini Roadster (tengelytávja 2467 milliméter) csomagtere 240 literes, egy kis nyílásnak köszönhetően az utastérből is elérhető. A csomagtartó a tető helyzetétől függetlenül teljes méretében elérhető, két kézipoggyászként repülőre felvihető táska kényelmesen befért, de az ülések mögött is van hely apróságoknak, kabátoknak.

A Mini Roadster ülései kényelmesek, az állításuk nehézkes, mert szűk a hely, a kilátás korlátozott, 180 centi fölött egyenesen problémás a döntött szélvédőkeret és az alacsony szélvédő miatt. A kapcsolók a Minihez megszokottan inkább dizájnosak, mint ergonomikusak, a nagy méretű sebességmutató helyett a kormány küllői között a kis kijelzőn követjük a sebesség alakulását.

A többi Minihez hasonlóan elsőkerék-hajtású roadster motorválasztéka széles: 122, 143, 184 és 211 lóerős motorokkal (három 1,6 literes benzines mellett kétliteres BMW-től származó dízellel) választhatjuk és már az árlistája is nyilvános: a Cooper Roadster alapára 5,815 millió forint, a Cooper S Roadster alapára 6,794 millió, John Cooper Works Roadster 8,098 millió, a Cooper SD Roadster 7 millió forint.

A csúcsmodell John Cooper Works Roadsterben (JCW) az 1,6 literes kettős leömlésű turbóval szerelt benzinmotor 211 lóerőt (155 kW) és 260 Nm-t teljesít, így 6,5 másodpercig tart a százas sprint, a kicsi kocsi végsebessége 237 kilométer/óra. A JCW-hez elektronikus fékdifferenciál, feszesebb futómű és erősebb fékek is járnak.

A 184 lóerős (135 kW) és 240 Nm-es Cooper S Roadster 7 másodperc alatt gyorsul 100 km/h-ra, végsebessége 227 km/h. Mivel One alapváltozat nincs, a belépő 1,6-os Cooper 122 lóerős (90 kW) és 160 Nm-es, gyorsulása nulláról 100 km/h-ra 9,2 másodperc, végsebessége 200 km/h.

A gyári sajtóközlemény szerint a Mini Cooper Roadster fogyasztása 5,7 liter, a Cooper S-é 6 liter, míg a JWC változaté 7,3 liter 100 kilométerenként. A valós tesztek alatt természetesen nem ezt tapasztaltuk: a menetpróbán rendelkezésünkre álló egyetlen modell a Cooper S volt, amely a 200 kilométeres tesztelés során 9 litert fogyasztott átlagban 100 kilométerenként, igaz meg is hajtottuk rendesen (a sport gombot indulásnál be-, a start-stop gombot pedig kikapcsoltuk). Hangja vérpezsdítő, a sportosra hangolt kipufogó néha durrog is mögöttünk, ha túl sok benzint kap - mi pedig adtunk neki rendesen a Portugáliában 1,6 euróért kapható 95-ös oktánszámú benzinből.

A Cooper SD Roadster kétliteres dízelmotorja 143 lóerős (105 kW), maximális nyomatéka pedig 305 Nm. A százas sprintet 8,1 másodperc alatt teljesíti, fogyasztását 4,5 liter/100 kilométerre ígéri a gyártó.

A hatsebességes kézi váltó mellett szintén hatsebességes automatikus váltómű is elérhető lesz a Roadsterhez, ám vélhetően az elvesz majd a dögös kis kocsi dinamikájából.

Az elektromos szervokormány, a kipörgésgátló és a menetstabilizáló széria, az elektronikus differenciálzár a JCW-n kívül (széria) mindegyik változathoz rendelhető.

Bukáskor jól jöhetnek a merev, rozsdamentes acél bukócsövek amelyek az ülések mögött vigyáznak. 80 kilométer/órás sebesség fölött az autó stabilitása és jobb aerodinamikája miatt önműködően kinyílik a hátsó spoiler.

Cooper S-től felfelé széria a klíma, az elektromosan állítható külső tükör, a tolatóradar, a magasságban állítható ülés, és az mp3-as, aux-csatlakozóval szerelt cédés rádió. Az opciós lista bőséges: kanyarodó xenonfény, sötétített házú hátsó lámpák, kulcsnélküli nyitás, iPod- és iPhone-kapcsolódás (teljesítmény kijelzővel, haránt- és hosszirányú gyorsulásmérővel), navigációs berendezés, Harman Kardon hifi, webrádió, Google-, Facebook- és Twitter alkalmazások, RSS hírolvasó.

A Mini Roadster megmarad britnek, már ami a gyártósort illeti, a Genfben premierjét ünneplő autó Oxfordban készül.

Biró Csongor

Műszaki adatok és képek az Autómenedzser.hu autósportálon.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Biró Csongor Autó

Mini Countryman teszt: Schwarzenegger óta a legjobb osztrák termék

Az autóválasztás sok esetben érzelmi alapú. Egy Minibe könnyen bele lehet szeretni, ha egy igazán használható Countrymanről van szó, pláne. A szerelemnek ára van, a tesztelt Cooper S összkerékhajtással 8,46 milliót nyomott a mérlegen, a 3 milliós extracsomag csak ráadás. Nehéz józanul azt mondani, megéri, de a szerelem sokszor vak.

Biró Csongor Autó

Mini Cooper D teszt: felejtsd el, hogy dízel!

Féltem a Minitől, féltem attól, hogy egy év után is tetszeni fogunk-e egymásnak. Legutóbb a legerősebb, 211 lovas változatba szerettem bele, mit fogok kezdeni én egy dízellel? Ráadásul télen. Aztán megláttam, beindítottam, behangoltam és belezúgtam. A Mini már csak ilyen, legyen benzines, legyen dízel.

Biró Csongor Autó

Négy megyén át hajszoltuk a Mini Countrymant

Négy megyén át teszteltük a nagyra nőtt Minit, vezettük gyenge és erős motorral, elsőkerekes és összkerekes változatban, kézi váltóval és automatával. Teszteltük porban, vizes árokban, sárban, füvön, közúton és autópályán. A nap végére csak beleszerettem.

Biró Csongor Autó

Citroen C-Zéro: miniautó 10 millió forintért

Zéró liter benzin, zéró kibocsátás, zéró zaj, zéró kényelem. A Mitsubishivel közösen kifejlesztett, 2010 végén forgalomba kerülő Citroen C-Zéro, a Venturival közösen kifejlesztett Berlingo First Electrique mellett a Citroen második elektromos autója. Magyarországon a Citroën C-Zérót 2010 végétől forgalmazzák. Várható nettó ára 7 850 000 forint. Ha nálunk nem, Nyugat-Európában szép számban látunk majd elektromos miniket, hisz van ahol jelentős támogatást kapnak a vásárlók, Franciaországban például 5000 eurót.

hvg.hu Autó

Mini Cooper S JCW teszt: pufogó vipera

„Egyesek szerint ez a világ legjobb autója” – ez a gondolat motoszkált a fejemben, amíg a Mini legerősebb utcai autóját, a Cooper S John Cooper Works házi tuningcsodát teszteltem. Csak rövid idő volt. Nem voltam beszámítható, elvette az eszemet ez a kis mocsok.