Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"4400031e-5bc7-4103-a0c7-f87ae636af24","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A kanadai média a Mark Carney vezette Liberális Párt győzelmét jósolja.","shortLead":"A kanadai média a Mark Carney vezette Liberális Párt győzelmét jósolja.","id":"20250429_kanada-valasztasok-liberalis-part-mark-carney-donald-trump-vamhaboru-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4400031e-5bc7-4103-a0c7-f87ae636af24.jpg","index":0,"item":"a851e3bd-cda3-439f-8b17-b992a770616b","keywords":null,"link":"/vilag/20250429_kanada-valasztasok-liberalis-part-mark-carney-donald-trump-vamhaboru-ebx","timestamp":"2025. április. 29. 05:18","title":"CNN: A Donald Trump vámjai és fenyegetései ellen küzdő Kanadának várhatóan liberális kormánya lesz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ed594c30-580c-479f-a1f2-fae716d81d45","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Két önkormányzati időközi választást is tartottak Fóton.","shortLead":"Két önkormányzati időközi választást is tartottak Fóton.","id":"20250427_fot-idokozi-onkormanyzati-valasztas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ed594c30-580c-479f-a1f2-fae716d81d45.jpg","index":0,"item":"5a982585-20e6-466d-a2ac-c257a417d763","keywords":null,"link":"/itthon/20250427_fot-idokozi-onkormanyzati-valasztas","timestamp":"2025. április. 27. 22:16","title":"Csak 11 százalékot kapott a tavaly még fideszesként indult jelölt a fóti időközin","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"392630c9-cadb-4705-9be6-290d98a8e5f5","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az M4-es autóút közelében található hulladéktelep kapott lángra.","shortLead":"Az M4-es autóút közelében található hulladéktelep kapott lángra.","id":"20250429_ketezer-negyzetmeter-szemet-tuz-cegled","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/392630c9-cadb-4705-9be6-290d98a8e5f5.jpg","index":0,"item":"5870d461-9081-4a29-8efa-6bf3d05cf55a","keywords":null,"link":"/itthon/20250429_ketezer-negyzetmeter-szemet-tuz-cegled","timestamp":"2025. április. 29. 10:41","title":"Kétezer négyzetméteren lángol a szemét Cegléd mellett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1fcda308-8cff-4931-bff1-25b0a1768b3d","c_author":"MTI","category":"itthon","description":"Az autópálya Győr felé vezető oldalán, a 26-os kilométernél ütközött szalagkorlátnak, majd csapódott nagy sebességgel az árokba egy személyautó. A járműben négyen ültek, ketten kirepültek a kocsiból.","shortLead":"Az autópálya Győr felé vezető oldalán, a 26-os kilométernél ütközött szalagkorlátnak, majd csapódott nagy sebességgel...","id":"20250427_halalos-baleset-herceghalom-m1-autopalya","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1fcda308-8cff-4931-bff1-25b0a1768b3d.jpg","index":0,"item":"436d4253-88e8-4386-b8f8-0607783956b5","keywords":null,"link":"/itthon/20250427_halalos-baleset-herceghalom-m1-autopalya","timestamp":"2025. április. 27. 17:05","title":"Három halálos áldozata van egy Herceghalomnál, az M1-esen történt balesetnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"25765dcc-f554-4832-bd46-f91dd983b8b6","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A kanadai előrehozott választást a Liberális Párt nyerte.","shortLead":"A kanadai előrehozott választást a Liberális Párt nyerte.","id":"20250429_Mark-Carney-Trump-megprobal-megtorni-minket-hogy-Amerika-atvegye-az-uralmat-felettunk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/25765dcc-f554-4832-bd46-f91dd983b8b6.jpg","index":0,"item":"2b0464d1-36f7-4f2b-b2f2-fc043251a679","keywords":null,"link":"/vilag/20250429_Mark-Carney-Trump-megprobal-megtorni-minket-hogy-Amerika-atvegye-az-uralmat-felettunk","timestamp":"2025. április. 29. 09:01","title":"Mark Carney: Trump megpróbál megtörni minket, hogy Amerika átvegye az uralmat felettünk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2ddbb278-284e-42b3-9fb5-54dd0d87e763","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A Duna Furnace Dunai Vasmű Kft. felszámolás alatt áll, az április 7-én kiírt nyilvános részvételi felhívásra pedig nem érkezett be ajánlat.","shortLead":"A Duna Furnace Dunai Vasmű Kft. felszámolás alatt áll, az április 7-én kiírt nyilvános részvételi felhívásra pedig nem...","id":"20250428_Dunaferr-utodceg-Duna-Furnace-Dunai-Vasmu-Kft-felszamolasi-eljaras-nincs-vevo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2ddbb278-284e-42b3-9fb5-54dd0d87e763.jpg","index":0,"item":"ba3f02b6-6732-4f60-b662-7d70b28894aa","keywords":null,"link":"/kkv/20250428_Dunaferr-utodceg-Duna-Furnace-Dunai-Vasmu-Kft-felszamolasi-eljaras-nincs-vevo","timestamp":"2025. április. 28. 15:05","title":"Senkinek sem kell a Dunaferr-utódcég","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2ef5e010-147a-439d-9bbd-aedaff7024b7","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Kovács Gergely kutyáját nagy megtiszteltetés érte.","shortLead":"Kovács Gergely kutyáját nagy megtiszteltetés érte.","id":"20250429_mkkp-miniszterelnok-jelolt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2ef5e010-147a-439d-9bbd-aedaff7024b7.jpg","index":0,"item":"fdb5639f-2fe5-4989-ac48-b2c358b0ef6c","keywords":null,"link":"/itthon/20250429_mkkp-miniszterelnok-jelolt","timestamp":"2025. április. 29. 07:59","title":"Kutyika Kutyi lesz a Kutya Párt miniszterelnök-jelöltje","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2de449f5-e540-41c8-80bf-9a91c4fc5c72","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az állatvédőknek kellett közbelépniük.","shortLead":"Az állatvédőknek kellett közbelépniük.","id":"20250427_horrornyul-husvet-sarvar-allatvedok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2de449f5-e540-41c8-80bf-9a91c4fc5c72.jpg","index":0,"item":"c7249367-ad14-4c01-b567-3e163ae9515a","keywords":null,"link":"/elet/20250427_horrornyul-husvet-sarvar-allatvedok","timestamp":"2025. április. 27. 20:43","title":"Horrorisztikus körülmények között tartottak egy húsvétra kapott nyuszit Sárváron","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Egy 22 ezer lóerős motor, Európa legszebb-leghosszabb közúti alagút-hídja, felsőkategóriás limuzinok menetpróbája és két különleges prototípus padlógázas versenypálya-tesztje: ez szerepelt az Audi TDI 25. születésnapi programjában. No meg néhány komoly előadás arról, hogyan is autózhatnak majd az elkövetkezendő években a német vállalat dízel erőforrásainak rajongói.
Huszonöt évvel ezelőtt Frankfurtban egy új motor debütált az Audi akkori csúcsmodelljében, a legendás 100-asban. A két és fél literes direktbefecskendezős és tisztán elektronikus szabályozású turbódízel, a TDI 120 lóerőt és 265 Nm-t tudott, ez pedig a kecsegtetően alacsony fogyasztás mellett éppen elég volt ahhoz, hogy elhitesse a vásárlókkal, a jövő technikája lett az övék.
Nem tévedtek, akik anno a gázolaj mellett szavaztak, hiszen a fejlődés azóta is óriási: negyed század múltán a négykarikások egyik mai büszkeségéből, a többek között az A7-esben szolgáló három literes erőforrásból már 272 lóerőt és 580 Nm nyomatékot tudunk kisajtolni, miközben mind az ehhez szükséges üzemanyag mennyisége, mind a károsanyag-kibocsátás egyre alacsonyabb értékeket mutat. A márka eladásainak ma már több mint háromnegyedét TDI-vel kérik a vásárlók, összesen 156 féle motor jelenti a kínálatot, kezdve a háromhengeres 90 lovastól a 12 hengeres 500-LE-s verzióig.
A technológia audis bevezetésének évfordulóján egy egészen különleges eseményt szerveztek az ingolstadtiak - hétköznapinak egyáltalán nem nevezhető helyszíneken.
Az újságírókat előbb Koppenhága leghíresebb ipari műemlékéhez, a Diesel House-hoz hívták, amelynek gyomra egy méretes erőforrást rejt. A hajómotor 1933-tól három évtizeden át szolgálta a dán főváros áramellátását, de 2004-ig tartalék gyanánt még alkalmanként többször beindították, manapság pedig minden hónapban kétszer ezt ismét megteszik - a műértő közönség legnagyobb gyönyörűségére.
Az MAN helyi leányvállalata által gyártott háromemeletes, háznyi monstrum ugyanis a legfinomabb olajszagot árasztva és 22 500 lóerőt termelve ugyanolyan precízen jár, mint nyolcvan éve. Közben persze hangos és mind az 1400 tonna tömegét érezteti a látogatókkal, de hát éppen ez az, ami miatt ide látogatnak Rudolf Diesel XXI. századi rajongói…
Képgaléria
B.T.
A menetpróba egy A8-as, 4.2-es TDI-vel kezdődött.
A márka zászlóshajójával átsuhanni Dániából Svédországba a híres Öresund-hídon (hivatalosan Öresund-összeköttetés, hiszen egyharmada alagút a tenger alatt), az ember építészeti tudásának egyik csúcsteljesítményén, olyan érzéssel tölti el az utasokat, mintha a sors kegyeltjei lennének. A limuzinról a hetven kilométeres út után rosszat mondani minimum ünneprontás volna, az más lapra tartozik, hogy különleges tudás is kellene ehhez a produkcióhoz, mert a csúcsmodell mindenben tökéletes.
Az Audi ultra motorokra például a vállalat jelenlegi kínálatában is ráakadhatunk, a TDI palettán 15 ilyen erőforrás szerepel, és közös jellemzőjük, hogy az összes konkurenssel összevetve is a „legzöldebbek” közé tartoznak.
Képgaléria.
B.T.
A nagyobb teljesítmény-kisebb fogyasztás-alacsonyabb kibocsátás háromszög eredményei persze nem jöttek ingyen, többek között annak is köszönhetjük, hogy a technológia legfontosabb részének számító befecskendezők ma már 0,1 mm átmérőjű csövein keresztül lassan 2500 bar nyomással lövik be az üzemanyagot a hengerekbe (a győri gyár dolgozói tudnának erről mesélni).
Sőt, az is kiderült, hogy a kifinomult vezérlés révén egy munkaütem alatt – a minél tökéletesebb égés érdekében - mindezt akár tízszer is képesek megtenni. A csúcsot jelenleg ezen a fronton a 2800 barral dolgozó idei Le Mans-i győztes e-tron jelenti, amely nagyjából 100 kW/liter teljesítményre volt képes idén Franciaországban, ugyebár 24 órán keresztül, eszeveszett tempót diktálva. Naná, hogy ennek az űrautónak a demóváltozata is ott sorakozott a sok látnivaló között.
És ha már az elektronikánál tartunk: itt az ideje felkészülnünk arra, hogy a korábbi 12 voltos rendszerek helyett 48 voltos, energia-visszanyerő megoldásokkal tuningolt hálózatokat építsenek a gyártók, hiszen az autókba épített temérdek eszköz áramigénye egyre nő.
A négykarikások legújabb (és ezúttal talán legnagyobb) dobása, az elektromos kompresszor például 7 kW teljesítményű. Arra tervezték, hogy gyorsabban reagáljon, mint a kipufogógáz légáramlása, és gyakorlatilag egy szemvillanás alatt megfelelő mennyiségű levegőt fújjon a turbóba.
A megállapítás: ez lehet a jövő, sőt már a jelen egyik legkomolyabb újítása. A köznyelvben máris „villanyturbónak” elnevezett megoldással képesek voltunk arra, hogy gyorsulásban pár pillanatig magunk mögé utasítsuk az Audi benzines büszkeségét, az 560 lovas és 700 Nm-es nyomatékkal büszkélkedő RS6-ost.
Hosszabb távon, azaz néhány száz méteren persze kijött, hogy a mi autónk „csak” 326 LE-t és 650 Nm-t tud, de nem szabad elfelejteni, hogy a fogyasztása mindössze az ellenfélének a felére rúgott.
Ezzel azonban még nem volt vége a demonstrációnak, beülhettünk egy RS5-ös TDI e-conceptbe is, amely a vállalat első dízel RS modellje, és a kisebb tömegű, kétturbós motorral (385 LE és 750 Nm) már-már megszorongathattuk a felvezető autóként próbálkozó benzines szörnyet.
Képgaléria.
B.T.
Az Audi jövődemonstrációjából a nap végén aztán visszatértünk a jelenbe: az A7 Sportback 3.0 TDI clean diesel minden finomságát kihasználva autózhattunk „haza”, Koppenhágába. Megjegyzendő: a dán fővárosnál jobb kiindulási és befejezési pontot keresve sem lehetett volna találni a workshophoz, hiszen a legendásan környezettudatos skandinávok „zöld”módszerei talán itt figyelhetők ki a legjobban: az utakon közlekedő négykerekűek között nagyon magas az elektromos és hibrid járművek aránya. Náluk csak egy csoportból akad több, a kerékpárosokból.
Kövesse az Autó rovatot a Facebookon! A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.