szerző:
Tetszett a cikk?

Ez az a típusú Mercedes, ami megérteti, miért is voltak apáink a márka feltétlen rajongói, és hogy ezt az örökséget, hogyan is kellene tovább vinni.

Akárcsak egy fókusz-csoportos beszélgetésen hallanánk a mezőgazdasági gépalkatrészekkel kereskedő korosodó férfi hangját, miért vesz ilyen autót: „Nem követem már igazán a mai Mercedeseket. Azóta, a delfinszerű nagyautó óta (CLS – a szerk.) végképp elvesztettem a fonalat, ezek a kis újdonságok meg nem is igazán tetszenek. A modern technikát értékelem, és négy- hatévente a legjobbnak mondott új E-klasse-ét meg is veszem.” Ő, a beérkezett nyugati jólét, az autójával együtt. Pont, mint az E 350 BlueTEC T.

Ez a Merci nem a szépségre megy rá és ezt nem is vetik a szemére. A szögek, a karosszéria hajlításai persze rafináltan modernek, de úgy, hogy továbbra is a vevőkör ízlésvilágán belül maradjon. A kódnevén W212-es modell faceliftje során ugyan egymásba olvadtak a frissítés előtt még különálló lámpák, követve az új márkaarculatot, de oldalról, illetve hátulnézetben szinte nem is nyúltak hozzá.

Képgaléria.
D.P.

Az utastérben, ugyancsak ennek szellemében sorakoznak a tradíciót követő mercedes-es megoldások. Némelyik szerethető, némelyik nem: a rögzítő féket bal lábbal kell kezelni, a váltókar az ablaktörlő kapcsoló helyén van és az ablaktörléshez a baloldali indexkapcsoló végéhez kell nyúlni.

A fabetétes kormánykerék a halványszínű kárpittal telitalálat, a fűthető, és ami fontosabb hűthető bőrülések tökéletesek. Hogy azért, az E 350 korántsem csak klasszikus panelekből építkezik, íme, egy kis videó, amelytől aztán lefagynak majd a szomszédok. A szakszerűen Split View-nak nevezett képernyő, amelynél mást lát a vezető és mást az utas ugyan abban a pillanatban.

Az E 350 ráadásul légrugós kivitelű, amelynél a komfortmód tényleg egyet jelent ringatózó utazással. Létezik sportállása is futóműnek, a rendszer kellően feszít is felfüggesztésen, ha kicsit vadabbul szeretnénk közlekedni. A vadat akár szó szerint is értjük, a 350-esben egy V6-os 3.0 literes 252 lóerős dízel van, sokkoló 620 Nm-es főtengely-nyomatékkal.

Ez a dízel egyáltalán nem is a kerregős fajta, hidegen sem, szemben a négyhengeresekkel, amelyek például a GLA 220 CDI-ben szolgálnak, ez szépen morog, főként mielőtt ténylegesen meglódítaná gázpedáltiprásra ezt az 1955 kilós kombit. Merthogy ez egy monstrum, talán még a valós 4905 milliméteres hosszánál is nagyobbnak tűnik.  

Ami a legnagyobb újdonság ebben az ízig-vérig klasszikus Merciben az technológiai jellegű. A kilencfokozatú automataváltója, a 9G-TRONIC. Árgus szemmel, füllel figyelve, azonnal feltűnik, hogy 50-es tempónál már hatodikban vagyunk, jóval ezres fordulatszám alatt, mindenféle kínlódás nélkül. Kapcsolódó élmény az is, hogy úgy tűnik, az egyesfokozat lényegében csak virtuálisan létezik, az első méterek után máris kapcsol felfelé a váltó. Észrevehetetlenül kilencedikig, a nálunk megengedett maximális 130-as tempóhoz tartozó 1400-as (!) fordulatszámmal.

A nagy vetélytárs BMW-ben használt nyolcfokozatú váltóval bátran szembe állítható ez a duplakuplungos szerkezet, ami nyilván cél is, apró gyengeség itt is, hogy a gyorsan változó vezetési stílusok esetén nem tudja tökéletesen lekövetni mit is akarunk. Igazából az elvárásokat is nehéz meghatározni mit tudjon egy 9 fokozatú váltó? A leginkább az átlagosan alacsonyabb fordulatszámhoz kapcsolódó alacsonyabb fogyasztás lenne az értelmes válasz. A norma szerinti vegyes használatú fogyasztást 5,5 literre adja meg a gyártó a T-modell esetén. Nálunk ez inkább 9 liter volt, ami némiképp rosszabb viszont, mint az BMW 535d xDrive Touring 7,5 liter körüli átlaga volt. A két kocsi hasonló súlycsoport, a BMW, gépkönyve szerint, alig 60 kilóval könnyebb a Mercedesnél.

Képgaléria.
D.P.

Ami a kilencgangos váltó újdonsága mellett mindig lenyűgöző, az új Mercikben hadrendbe állított asszisztens rendszerek működése. A menetbiztonságért és a kényelemért felelős technológiai arzenál az Intelligent Drive névre hallgat és nem kérdés, ma már nem az autón múlik, hogy tud-e önállóan is közlekedni.

A szélvédőn elhelyezett sztereó kameráival a kocsi menetközben folyamatosan pásztázza környezetét, kiegészülve még vagy harminc szenzorral, aminek eredményeképpen a távolságtartó tempomat (Distronic Plus) a forgalom ritmusa szerint „vezeti” a járművünket. Akár robotpilóta üzemmódban is működik, elengedhetjük a kormányt a kocsi mindent megold helyettünk. A rendszer csodásan működik, ám sejthetően a mára inkább jogi akadályoknak, a vezető felügyelete nélküli autózást a rendszer csak 30 másodpercig engedi. Ennyi idő után jelez, fogjuk meg a kormányt. Mindenesetre a Mercedes lényegében kész az autózás új korszakára, amikor a sofőr már csak a látszat kedvéért ül a volán mögött, mint a 4-es metró vezetői.

A dolomit-barna fényezésű Mercedes-Benz E 350 BlueTEC T teljes vételára, adókkal együtt 25,95 millió forint. A teljes extralistája kereken 30 féle tételt tartalmaz, amelyből az igazán húzós részletek a média és navi csomag 844 ezres árával, az intelligens világítási rendszer 457 ezer, a vezetői asszisztens csomag 709 ezerért, valamint a selyembézs kárpit 545 ezer forintért. Ezek azok a részletek viszont, amitől igazán mai egy Mercedes. A stuttgarti nagyautó úgy tűnik végképp túlnőtt a zöldségeseken.

Kövesse az Autó rovatot a Facebookon!
A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!