szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Igen érdekes világ a CO2-kvóták kereskedelme az autóiparban is. Ha valakinek sok fel nem használt van belőle, jó pénzért eladhatja másnak.

Nem igazán jók a Fiat Chrysler termékeinek átlagos flottaszintű szén-dioxid-kibocsátása, amin az olaszok egy érdekes manőverrel segítenének a Financial Times beszámolója szerint: több százmillió eurót fizetnének a Teslának azért, hogy az eladott járműveik a jövőben az ő flottájukba számítsanak bele – írja a Portfolio.hu.

A szóban forgó összeg igen jelentősnek mondható, a Tesla tavaly 103,4 millió dolláros bevételre tett szert az Egyesült Államokban az úgynevezett ZEV creditek értékesítéséből, míg egy évvel korábban közel 280 millió dolláros bevétele volt abból, hogy a környezetbarát járművei után járó crediteket másoknak értékesítette. A hamarosan életbe lépő szabályozás miatt a helyzete még tovább erősödhet.

Az Európai Bizottság és Tanács által korábban elfogadott rendelet értelmében az autógyártóknak 2021-re átlagosan 95 gramm/kilométerre kell mérsékelniük a flottaszintű szén-dioxid-kibocsátásukat. A Jato Dynamics által közzétett statisztikákból viszont világosan kiderült, hogy az európai vásárlók dízelundora és az SUV szegmens népszerűsége miatt a legtöbb autógyártó esetében nemhogy csökkent volna a flottaszintű szén-dioxid-kibocsátás, hanem még emelkedett is tavaly. Köztük volt a Fiat is, amelynek átlagos flottaszintű szén-dioxid-kibocsátása 115,6 g/km-ről egészen 119,2 g/km-re emelkedett 2018-ban. Ez viszont komoly probléma, hiszen azok a szereplők, amelyek nem lesznek képesek határidőre teljesíteni az előírásokat, komoly büntetésekre számíthatnak.

Az alternatív meghajtású járművek értékesítését viszont az EU díjazza úgynevezett "szuper-krediteken" keresztül. A rendszer lényege, hogy azokat a környezetbarát járműveket, amelyek 50 grammnál kevesebb szén-dioxidot bocsátanak ki egy kilométeren, az értékesítés évétől függően különböző szorzókkal veszik figyelembe.

Ez a gyakorlatban azt jelenti majd, ha egy gyártó 2020-ban elad egy olyan autót, amelynek a szén-dioxid-kibocsátása kevesebb, mint 50 gramm/kilométer, annak az autónak a kibocsátását duplán veszik majd figyelembe a teljes flotta átlagos kibocsátásának meghatározásakor. És itt jön a képbe a Tesla, amely kizárólag tisztán elektromos meghajtású, vagyis zéró emissziós járműveket értékesít a világban. Abban a pillanatban, hogy sikerül elérni, hogy a gyártó járműveit a Fiat Chrysler flottájába számolják be, az csökkenteni fogja a teljes járműflotta átlagos szén-dioxid-kibocsátást, így meg tud felelni a szigorú előírásoknak.

Kívül-belül unikum: kipróbáltuk a kisebb és olcsóbb új Teslát, a Model 3-at

Nehéz, komplikációkkal teli szülés volt a Tesla Model 3 világrajötte. Olyannyira, hogy sokan nemcsak a gyermekért, hanem az anyáért is komolyan aggódtak. Most, 2019 tavaszán már tudjuk, hogy végül mindketten átvészelték a baljós kezdeti időszakot. Emlékeztetőül: 2016 márciusában mutatták be a típust, de az első példányokat csak 2017 közepén adták át, az európai forgalmazás pedig 3 évvel a leleplezés után startolt el.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!