szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Volkswagen konszern korábbi vezető mérnökét, Friedrich Eichlert azzal vádolják, hogy kollégáival együtt több millió ügyfél autójának manipulálásában játszott közre. Most titkos dokumentumok kerülhettek napvilágra.

A Volkswagen konszern az Egyesült Államokban már komoly bírságot fizetett, titkos dokumentumok és tanúvallomások alapján azonban Európában is szisztematikus csalás történhetett, írja a Handelsblatt, a hozzá eljutott dokumentumok alapján.

A Portfolio beszámolója szerint egy szoftver gondoskodott arról, hogy a benzines autóknál a váltó minél hamarabb a lehető legmagasabb fokozatba kapcsoljon, így lehet ugyanis a benzinfogyasztást és a kibocsátást csökkenteni. A dízeleknél azonban pont fordítva működött a szoftver. Ugyanis igyekezett a váltást mindig olyan alacsony fokozatban tartani, hogy a magas fordulatszám mellett megváltozzon az üzemanyag keveréke, emiatt pedig korábban elinduljon a kipufogógáz tisztítása a katalizátorban.

Ezzel a módszerrel a nitrogén-oxid kibocsátás akár 20 százalékkal is csökkenthető, ez derült ki egy belső dokumentumból, ami a dízelbotrány középpontjában álló EA 189-es motorról és a DQ500-as duplakuplungos váltóról szól.

A Volkswagennél felismerték, hogy ami a próbapadon szép értékekhez vezet, azt a vevők nem fogadnák el, a kibocsátás alacsonyan tartására optimalizált beállítások mellett az autók nem úgy gyorsultak, és nem olyan hangot adtak ki, mint amit a vevők preferáltak, ezért szükség volt arra, hogy az autók tudják, mikor melyik üzemmódot kell alkalmazniuk.

A Portfolio szerint az autó szenzorai felismerték, hogy milyen körülmények között használják a járművet, a szoftver pedig gondoskodott arról, milyen beállítások lépjenek életbe, mikor váltson a motor.

Eichlert szerint az volt a cél, hogy a próbapadon jobb értékeket hozzanak az autók, mint a valóságban, ráadásul nem is egy modellnél, hanem olyanoknál, amelyek nem csak az Egyesült Államokban, de Európában is népszerűek: Tiguan, Passat, Touareg. Többek között olyan nehéz, például négykerékhajtású autókban, ahol jelentősen csökkenteni kellett a mért kibocsátást.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!