szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Mások veszélyeztetéséért akár három év is járhat, ha nem sérült meg senki súlyosan. Ha igen, a büntetés is komolyabb lesz.

A Totalcaron jelent meg egy cikk az autópályákon mindennaposnak számító helyzetről, amikor az autósok büntetőfékezéssel leckéztetik egymást – vélt vagy valós sérelmeikért.

A sztori lényege, hogy egy autópályás előzést követően büntetőfékezésbe kezdett az egyik autós, majd több veszélyes helyzet alakult ki, miután mindketten elmentek egy teherautó mellett.

A jelenet előzményét nem ismerjük, azonban a videón látható első büntetőfékezések utáni lényeges folytatást igen, amikor az Audi már éppen lehajtani készül, fékez, jobbra indexel, majd amikor a másik autója a közelébe ér a belső sávon, visszarántja a kormányt a szélsőre. Közben átlépi a lehajtó záróvonalát, illetve a forgalomtól elzárt terület felfestését, de továbbra is jobbra indexel. A fekete kombi ismét a belső sávra húzódik, majd ismét büntetőfékez egyet a felvétel végén.

A Totalcar megmutatta a teljes felvételt Herpy Miklós közlekedési szakjogásznak, hogy alkosson véleményt, érdemes-e az ilyen jelenetek nyomán feljelentést tenni.

A szakember elmondta, hogy a KRESZ 27. paragrafusának harmadik bekezdése előírja, hogy a jármű sebességét hirtelen fékezéssel csökkenteni csak abban az esetben szabad, ha ezt a személy- és vagyonbiztonság megóvása szükségessé teszi.

A videófelvétel első részében az látható, hogy az Audi háromszor fékez erősen úgy, hogy ezt előtte semmilyen forgalmi körülmény nem indokolja. Az ügyvéd szerint ez a magatartás értelemszerűen sérti a KRESZ fenti passzusát. A felvételt készítő autó mozgásából látszik, hogy a balesetveszély kialakult. Ha a "büntetőfékezés" szándékos volt, vagyis az audis balesetveszélyes helyzetet akart teremteni, akkor a közúti veszélyeztetés megnevezésű bűncselekményt követhette el. Mivel egymást követően háromszor fékezett a felvételen, ez alapján az Audi vezetője alighanem szándékosan cselekedett – véli a szakjogász.

A KRESZ-ben nincs ledudálási és levillogási jog - teszi hozzá, viszont a közúti veszélyeztetést három évig terjedő szabadságvesztéssel bünteti a törvény, ha nem sérül meg senki súlyosan. A Totalcar azonban felidéz egy olyan esetet is, amikor egy autós ráhúzta a kormányt egy másikra, majd büntetőfékezett, erre az első autó elrántotta a kormányt, elsodort egy mögötte haladó motorost, aki meghalt a balesetben. A büntetőfékező autósra öt év letöltendő börtönt szabott ki a bíróság és további öt évre elvették a jogosítványát.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Hogy vészelte át a magyar a karantént? Ivott, és sokat

Hogy vészelte át a magyar a karantént? Ivott, és sokat

Bezártsággal és egyedülléttel küzdenek a járvány alatt a magyar diákok

Bezártsággal és egyedülléttel küzdenek a járvány alatt a magyar diákok

Weinstein áldozatai 17 millió dollárt kaphatnak

Weinstein áldozatai 17 millió dollárt kaphatnak