A Totalcaron jelent meg egy cikk az autópályákon mindennaposnak számító helyzetről, amikor az autósok büntetőfékezéssel leckéztetik egymást – vélt vagy valós sérelmeikért.
A sztori lényege, hogy egy autópályás előzést követően büntetőfékezésbe kezdett az egyik autós, majd több veszélyes helyzet alakult ki, miután mindketten elmentek egy teherautó mellett.
A jelenet előzményét nem ismerjük, azonban a videón látható első büntetőfékezések utáni lényeges folytatást igen, amikor az Audi már éppen lehajtani készül, fékez, jobbra indexel, majd amikor a másik autója a közelébe ér a belső sávon, visszarántja a kormányt a szélsőre. Közben átlépi a lehajtó záróvonalát, illetve a forgalomtól elzárt terület felfestését, de továbbra is jobbra indexel. A fekete kombi ismét a belső sávra húzódik, majd ismét büntetőfékez egyet a felvétel végén.
A Totalcar megmutatta a teljes felvételt Herpy Miklós közlekedési szakjogásznak, hogy alkosson véleményt, érdemes-e az ilyen jelenetek nyomán feljelentést tenni.
A szakember elmondta, hogy a KRESZ 27. paragrafusának harmadik bekezdése előírja, hogy a jármű sebességét hirtelen fékezéssel csökkenteni csak abban az esetben szabad, ha ezt a személy- és vagyonbiztonság megóvása szükségessé teszi.
A videófelvétel első részében az látható, hogy az Audi háromszor fékez erősen úgy, hogy ezt előtte semmilyen forgalmi körülmény nem indokolja. Az ügyvéd szerint ez a magatartás értelemszerűen sérti a KRESZ fenti passzusát. A felvételt készítő autó mozgásából látszik, hogy a balesetveszély kialakult. Ha a "büntetőfékezés" szándékos volt, vagyis az audis balesetveszélyes helyzetet akart teremteni, akkor a közúti veszélyeztetés megnevezésű bűncselekményt követhette el. Mivel egymást követően háromszor fékezett a felvételen, ez alapján az Audi vezetője alighanem szándékosan cselekedett – véli a szakjogász.
A KRESZ-ben nincs ledudálási és levillogási jog - teszi hozzá, viszont a közúti veszélyeztetést három évig terjedő szabadságvesztéssel bünteti a törvény, ha nem sérül meg senki súlyosan. A Totalcar azonban felidéz egy olyan esetet is, amikor egy autós ráhúzta a kormányt egy másikra, majd büntetőfékezett, erre az első autó elrántotta a kormányt, elsodort egy mögötte haladó motorost, aki meghalt a balesetben. A büntetőfékező autósra öt év letöltendő börtönt szabott ki a bíróság és további öt évre elvették a jogosítványát.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.