Nálunk még az „új autó” is öreg, a behozott kocsik 60 százaléka tíz év feletti

Közel négymillió személyautó fut már a magyar utakon, és az állomány szépen halad a nagykorúság felé.

  • hvg.hu hvg.hu
Nálunk még az „új autó” is öreg, a behozott kocsik 60 százaléka tíz év feletti

Hiába nőtt tavaly 15 százalékot meghaladóan 158 ezerre (az évtizedes csúcsra) az újautó-eladások száma, a forgalomban lévő hazai személygépkocsik átlagéletkora tavaly év végére elérte a 14,4 évet, szemben az egy évvel korábbi 14,2 évvel.

Ebben alapvető szerepe van az importált használt autók összetételének: a Jóautók.hu közleménye szerint a tavaly behozott 156 ezer használt személygépkocsi közel 60 százaléka elmúlt tízéves.

Az elmúlt hónapokban napvilágra került hírek szerint már megkezdődött az előkészítése annak az intézkedéscsomagnak, amely elősegíti a jobb műszaki és környezetvédelmi jellemzőkkel rendelkező használt és új autók térnyerését.

Ennek mielőbbi hatályba léptetése csökkentheti annak kockázatát, hogy a nyugat-európai országok folyamatosan szigorodó szabályozása által szankcionált, erősen szennyező járművek a magyar autópiacon bukkanjanak fel.

A hazai személyautópark két leggyakoribb márkája az Opel (13%) és a Suzuki (11%), rajtuk kívül Volkswagent (10%), Fordot (8%) és Renault-t (6%) láthatunk leggyakrabban a hazai utakon.

Érdekesség, hogy az utcaképet egészen az ezredfordulóig uraló szocialista autómárkák közül az 1990-ig legyártott Ladák közül még mindig csaknem 20 ezer fut az utakon. Kevéssel tízezer felett van a forgalomban lévő Trabantok száma. Ezer feletti példányszámban további négy márka képviselőivel találkozhatunk ebből az időszakból: Wartburg (5 ezer), Skoda (5 ezer), Polski Fiat (3 ezer) és UAZ (1250 darab).

A hazai személygépjármű-park az előző évekéhez hasonló mértékben, 4,7 százalékkal bővült tavaly, így a forgalomban lévő autók száma meghaladta a 3,8 milliót.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.