Hat év múlva már olcsóbb lehet egy elektromos autó, mint a hagyományos

Méghozzá nem kevéssel.

  • hvg.hu hvg.hu
Hat év múlva már olcsóbb lehet egy elektromos autó, mint a hagyományos

A stratégiai kutatásokkal és előrejelzésekkel foglalkozó BloombergNEF szerint az elektromos autók gyártása 2026-ra azonos szinten lesz a benzines és dízel autókéval. 2027-től pedig már olcsóbban lehet majd ezeket előállítani, mint a hagyományos, fosszilis tüzelőanyaggal működő járműveket, és a szigorúbb kibocsátási előírások miatt a következő évtized közepére már vezető pozícióba kerülhetnek a hagyományos autókkal szemben.

Az árazonosság egyik legfontosabb eleme, hogy az elektromos járművek akkumulátorainak gyártása egyre nagyobb számban történik dedikált gyártósorokon, ami átlagosan egyre olcsóbbá teszi az előállítást. Ennek nyomán a következő hat évben még az állami támogatások nélkül is megtörténik a két hajtási mód árának kiegyenlítődése.

A kutatás szerint egy közepes méretű elektromos autó jelenlegi átlagos adózás előtti kiskereskedelmi ára 33 300 euró (11,9 millió forint), szemben egy benzines autó 18 600 eurójával (6,7 millió forint). Az előrejelzések szerint 2026-ra viszont mindkettő körülbelül 19 000 euróba (6,8 millió forint) kerül majd. Az évtized végére pedig megtörténhet, hogy ugyanaz az elektromos autó adózás előtt 16 300 euróba (5,8 millió forint), míg a benzines autó 19 900 euróba (7,1 millió forint) kerül – legalábbis a BloombergNEF számításai szerint.

T&E

A The Guardian megjegyzi a számítással kapcsolatban, hogy alapvetően ez az ütemterv még konzervatívabb, mint a többi előrejelzés, köztük az UBS befektetési banké, amely azt jósolta, hogy az elektromos autók gyártása 2024-re kerül ugyanannyiba, mint a hagyományos autóké. A tisztább közlekedésért kampányoló, brüsszeli székhelyű nonprofit szervezet, a Transport & Environment megbízásából készült új tanulmány előrejelzése szerint az új akkumulátorok ára 2020 és 2030 között 58 százalékkal, kilowattóránként 58 dollárra csökken. A csökkenés lényegesen meghaladja a költségek 100 dollár/KWh alatti árát, amelyet régóta mérföldkőnek tekintenek az elektromos járművek tömeges elérhetővé tételéhez.

„Megfelelő politikával az akkumulátoros elektromos autók és kisteherautók 2035-re elérhetik az értékesítés 100 százalékát Nyugat-, Dél- és Kelet-Európában. Az EU pedig 2035-ben pedig meglépheti a hagyományos motorú autók betiltását úgy, hogy a piac készen áll az átállásra – mondja Julia Poliscanova, a T&E igazgatója.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

„A továbbtanulás lenne a legfontosabb, de ez olyan kilátástalan, hogy meg se próbálom” – a Lázár Jánossal vitába keveredő fiatalt kérdeztük

„A továbbtanulás lenne a legfontosabb, de ez olyan kilátástalan, hogy meg se próbálom” – a Lázár Jánossal vitába keveredő fiatalt kérdeztük

Mintha személyes történetében mondaná fel a kormánypolitika kritikáját, olyanok Füle Zsigmond első tapasztalatai a munka világában. Ő az a 18 éves, bácsborsódi fiatal, aki keresztkérdéseket tett fel Lázár Jánosnak bajai fórumán, és panaszára, miszerint keveset keres, a miniszter úgy válaszolt: rossz helyen dolgozik.