szerző:
Tetszett a cikk?

Feszült érdeklődéssel vegyülő rémült tekintetek övezték utunkat bármerre jártunk, főleg akkor, amikor lelőtt biturbó V6 mellett, néma csendben elektromosan gurultunk a jenki nagyvassal. Az F-150 nagyon más, mint bármi, amit mifelénk Európában személyautó címszó alatt kapni lehet.

Míg nálunk tradicionálisan a VW Golf és a hasonszőrű kompaktok, illetve mostanság egyre inkább a különböző kisebb divatterepjárók uralják az új személyautók piacát, addig az USA-ban négy évtizede egy gigantikus pickup sorozat, a Ford F széria a legkelendőbb. Utóbbiból pedig az F-150 a legnépszerűbb, mely közel 6 méteres hosszával még a legméretesebb európai kocsiknál is egy erős kategóriával nagyobb.

Legutóbb 2019-ben járt nálunk F-150-es, konkrétan a 13. generáció legőrültebb gyári modellje, a masszívan terepre hangolt Raptor, most pedig a vadonatúj 14. nekifutás fullextrás Limited Hybrid változata vendégeskedett nálunk.

Megnéztük, hogy milyen a gyakorlatban az amúgy nem éppen kicsi Ford Explorernél 84 centiméterrel hosszabb monstrum (kattintható galériánkban ezúttal a szokottnál is több fotó tekinthető meg).

Nagy test, nagy élvezet?
László Ferenc

Álruhában

Felületes európai szemlélődőként azt gondolhatjuk, hogy ez csak egy ráncfelvarrt F-150-es. De ne hagyjuk, hogy az alapvetően ismerős vonalvezetés becsapja a szemünket, a tizennegyedik generáció ugyanis 92 százalékban megújult az elődjéhez képest.

A design mindenhol finomodott egy keveset, de a méret maradt a régi, az F-150 még mindig hatalmas. Az 5,89 méteres hossz mellé tükrökkel együtt 2,43 méteres szélesség és 1,92 méteres magasság társul. A tengelytáv sem szerény, 3,69 méter, vagyis hosszabb, mint egy újkori Fiat 500.

Diszkós felni
László Ferenc

Road presence fronton teljesen más ligában focizunk, mint akár csak egy X7-es BMW vagy egy Mercedes GLS esetében, mely nemcsak a méreteknek, hanem a drabális orrkiképzésnek is köszönhető. Itt minden hatalmas, a Ford logó, a hűtőrács és a fényszóró is tekintélyt parancsoló méretű, és akkor a gépháztetőn feszítő LIMITED feliratról még nem is beszéltünk.

A kiviteltől függően 21,6-23,9 centiméteres hasmagasság jót tesz a terepjáró-képességeknek, a nagy tengelytáv viszont kevésbé. Szerencsére a praktikus oldalsó fellépők alaphelyzetben rejtettek, és csak akkor bukkannak elő, ha ténylegesen szükség van rájuk – valahogy úgy, mint az általunk nemrégiben kipróbált Mercedes-Maybach GLS esetében.

Elég közelíteni hozzá és magától leereszkedik
László Ferenc

A fellépő hosszabb lett, így a platón történő pakolásban is komoly segítséget nyújt, és egyszerű lábmozdulattal akár manuálisan előcsalogatható/elrejthető. Motoros mozgatású a raktér akár munkalapként is használható hátsó ajtaja, amiből mini létra varázsolható elő, hosszú tárgyak szállításakor pedig jól jön a hátsó ablak elektromosan elcsúsztatható belső szekciója.

A fapados melós kivitel 17 colos acélfelnivel nyit, a fullextrás tesztautón viszont 22 colos puccos könnyűfém felni feszül. Egyszerű négy évszakos gumik ide vagy oda, sehol sem akadtunk el, de lehet, hogy más lett volna a helyzet, ha a meredekebb hágókat nem fagyott sár borította volna.

Az olcsóbb modellek kétkerék-meghajtásúak, a Limited széria természetesen alapáron összkerekes, ezenkívül a felező és zárható hátsó diffi sem hiányzik belőle.

Hát nem cuki?
László Ferenc

Enteriör, plató

A rendkívül tágas ötszemélyes utasteret hamisítatlan amerikai luxushangulat uralja. A felhasznált anyagok nem olyan puhák és a felületek nem olyan mívesek, mint egy német prémium SUV-ban, cserébe viszont garantált, hogy még kesztyűben is használható az összes funkció.

A hűtött/fűtött, masszírozós első fotelekben kényelmes az utazás és még a terepen történő zötykölődés is. Nemcsak a fűtött kormány, a pedálsor is elektromosan állítható, így akár egy 1,6 méter magas 50 kilogrammos sofőr is simán el tudja vezetni a gépet.

Ez még nem vegán, hanem valódi bőr
László Ferenc
Teljesen ledönthetők az első ülések
László Ferenc

A hatalmas méretek miatt persze nem egyszerű a manőverezés, de például a parkolást jelentősen megkönnyítik a remek képminőségű külső kamerák. Hátul nemcsak a kocsi végén, hanem a plató felett is található egy kamera, és a rengeteg külső LED-fényforrásnak köszönhetően az éjszakai munkavégzésben is maximálisan partner az új Ford.

Csatlakozó aljzatból kint és bent is temérdek található, a platón lévők révén akár hegesztőt és sikítót is meg lehet hajtani. Szinte hihetetlen, de a leadható legnagyobb teljesítmény eléri a 7,2 kW-ot.

Tekintélyes méretű plató
László Ferenc
Van áram bőven
László Ferenc

Alapáron egy 4 és egy 8 colos kijelző jár, de a személyautósabb kivitelek már 12+12 collal és kiváló felbontással hódítanak. A felhasználói felület egész jól áttekinthető, de néha érezhetően belassul a Sync 3-ról 4-re váltott rendszer.

Adott az Apple CarPlay és Android Auto támogatás, vezeték nélküli mobiltöltőt és Amazon Alexa hangvezérlést is kapunk, az 1080 W-os feláras B&O hi-fi pedig letaglózóan szól a hatalmas légtérben. És ebben többek közt a plafonba és a fejtámlákba szerelt hangszóróknak is komoly szerepe van.

Újdonság a felső kesztyűtartó és a gombnyomásra elrejthető, felhajtható váltókar. Utóbbi akkor nyer értelmet, ha a középkonzolból ki szeretnénk hajtani egy asztalszerű felületet, ilyen viszont nem volt a tesztautónkban.

Az alvásban remek partnerek a teljesen ledönthető első ülések, és persze nyáron a platón történő csillaghullás nézés is nagy élmény lehet. Praktikus újdonság, hogy a hátsó ülések alatti extra raktér zárhatóvá vált.

Lábtér és fejtér kimaxolva
László Ferenc

Ide rejthetők az értékek
László Ferenc
Kicsit elektromos, nagyon biturbó V6

PowerBoost néven támad az F-150 első hibrid hajtáslánca, mely rögtön elárulja magát azzal, hogy a start gomb lenyomására nem feltétlenül röffen be a benzinmotor.

A finoman és egész gyorsan kapcsoló 10 fokozatú automata váltóba szerelt villanymotor 48 lóerős és 95 Nm nyomatékú, ami kevésnek tűnhet egy 2645 kilogrammos pickupban, a tapasztalat azonban azt mutatja, hogy a megtett távolság akár negyede is abszolválható lelőtt belső égésű motor mellett.

A 3,5 literes biturbó V6-os egység mind alapjáraton, mind terhelés alatt remek orgánumú. Hiába nem V8, ez bizony hamisítatlan Amerika, mindenféle hangszóróból érkező parasztvakítás nélkül – minden egyes gázadás élményszámba megy.

A 436 lóerő és a 773 Nm pedig bőven elegendő a hatalmas kasztni dinamikus mozgatásához, a hibrid F-150 minden körülmények mellett nagyot lép, az 5,5 másodperc körüli 0-100-as szintidő a gyakorlatban kevesebbnek érződik.

Rendesen ki van tömve
László Ferenc

Kell is az erő, mert a legdurvább kivitel 1,5 tonnával terhelhető és akár 6,35 tonnát is képes vontatni. E tekintetben nem teszteltük a technikát, viszont pozitív meglepetésként fogadtuk a 12,7 literes átlagfogyasztást, ami egy ilyen faragatlan külsejű hegyomlástól messze nem rossz eredmény (télen, terepezéssel megspékelve).

Az 1,5 kWh-s miniakkumulátort felvonultató hibrid technikának köszönhetően 20 százalékkal csökkent a fogyasztás, ami simán hihető, de persze a gyártó által megadott 9,8 literes értéket a gyakorlatban lényegében lehetetlen hozni.

Az üzemanyagtartály kiviteltől függően 87-136 literes, a tesztautó 116 literes tartálya esetünkben 900 kilométer körüli hatótávot tett lehetővé.

Minden masszív kialakítású
László Ferenc

A kínálatban továbbra is elérhető az 5 literes szívó V8-as motor, mely egyrészt 405 lóerejéről és 556 Nm-éről, másrészt új hengerlekapcsoló funkciójáról ismerszik meg. Akad még 3,3 literes szívó V6, 2,7-3,5 literes biturbó V6, valamint egy 3 literes V6 turbódízel is a kínálatban, a csúcsot pedig az új Raptor 462 lovas 3,5 literes biturbó V6-osa jelenti. A hatfokozatú automata váltó immár a múlté, az összes kivitelt tízgangos automatával szerelik.

Az akár nagy tempó mellett is alacsony zaj vélhetően az izmos hangszigeteléseknek tudható be, mert bár optimalizálták a légellenállást, a baltával faragott karosszéria szinte csak úgy tolja maga előtt a levegőt. A futómű kicsit finomodott a generációváltás során, de hátul maradt a laprugó, így aztán senki se reméljen prémiumautós légrugós feelinget.

Ha egy kicsit személyautósabb viselkedésre vágyunk, akkor érdemes lehet egy pillantást vetni a hátul tekercsrugós RAM 1500-ra, és a Chevrolet Silverado mellett sem mehetünk el szó nélkül. Amennyiben terepesebb pickupot szeretnénk beállítani az udvarra, akkor a már említett F-150 Raptor csúcsmodell mellett az FX4 offroad csomag jöhet szóba, mely többek közt lejtmenet vezérlést és sziklamászó módot is felvonultat.

Jókora antenna imbolyog az elején
László Ferenc

Éjjeli körvilágítás
László Ferenc
Konklúzió, árak

+: igazi amerikai életérzés, tágas utastér, remek menetdinamika, korrekt fogyasztás, kiváló munkagép lehet.

: az átlagos európai vásárlóknak túl nagy és nehéz, a rugózása lehetne személyautósabb, nem olcsó.

Míg a Ford Explorer már zöld rendszámos plugin hibridként hivatott óvni a környezetet, addig az új F-150 egyelőre csak normál hibridként nyit egy keveset a környezettudatosság felé. A benzingőzös vásárlóknak nem kell megijedniük, a biturbó V6 az F-150 Hybridben is nagyot üt, és kinek lenne ellenére, hogy a kis villanymotor révén érezhetően csökken a fogyasztás?

Ki merjük jelenteni, hogy az F-150 így, ebben a formájában minden tekintetben jobb választás, mint az őstulok 5 literes V8-as motorral szerelt változat.

A 400 lóerős F-150 nettó 24,4 millió forinton nyit, az általunk kipróbált Limited Hybridért nettó 29 millió forintot kérnek el, az überbitang F-150 Raptort pedig 38,5 millió + áfás áron jegyzik. A Ranger jelentősen olcsóbb a maga nettó 7,5-14 millió forintos árával, de nagyon más életérzést képvisel, mint a hamisítatlanul amerikai F-150, melyből már az 570 lóerős tisztán elektromos verziót is bemutatták.

Utóbbi népszerűségét jól jelzi, hogy az F-150 Lightningre az elmúlt hónapokban mintegy 200 ezer megrendelést adtak le, és ennek a mennyiségnek a legyártása körülbelül 3 évet vesz majd igénybe. És még egy érdekesség a végére: míg tavaly nálunk összesen 122 ezer új személyautót adtak el, ugyanezen idő alatt az USA-ban 726 ezret adtak el csak a Ford F-sorozatból.

Tömegcikk az USA-ban
László Ferenc

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!