szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

A márkakereskedés a szerződésben például kizárta saját felelősségét, ha késve adja át az autót.

A Pest Vármegyei Főügyészség tavaly év elején több újautó-kereskedéssel szemben indított közérdekű pereket, mert a cégek lehetőséget adtak maguknak az autók átadását megelőző áremelésekre és szállítási határidők módosítására. Bár az ügyészség több pert jogerősen megnyert, az érintett márkakereskedések nevét kezdetben nem hozták nyilvánosságra.

A kereskedők egyébként olyan pontokkal “lepték meg” a vevőket, minthogy, ha késve kapja meg a cég gyártótól az autót, akkor korlátlanul kitolhatja az időt, amíg a vevőnek várnia kell. Ha viszont a vevő nyolc munkanapon túli fizetési késedelembe esne, akkor az eladó rögtön elállhat, és kötbért követelhet. A kereskedők a szerződéseiket viszont aláírás után egyoldalúan módosíthatták, megemelték a vételárat, akár úgy, hogy a fogyasztó ennek sem a feltételeit, sem a lehetséges mértékét nem láthatja előre.

A Telex kiderítette, hogy az egyik legutóbbi ügyben a Wallis Motor Pest, a hivatalos BMW márkakereskedés volt érintett, amely a megkeresésükre válaszolva azzal védekezett, hogy szerződéses feltételei az iparági normáknak megfeleltek, és a BMW Hungary által szabott keretek között működött. A BMW Hungary szerint viszont az importőr nem avatkozik be a márkakereskedők szerződéses gyakorlatába vagy árazásába. A Wallis Motor Pest a járvány okozta ellátási láncproblémákra és az alapanyagárak emelkedésére hivatkozott, ami szerintük indokolta a szerződési feltételek változását. Az ügy végül peren kívül rendeződött, a cég módosította a kifogásolt feltételeket.

Az áremelések és szállítási késések problémája nemcsak a BMW kereskedéseknél merült fel – írja a Telex. Egy Hyundai- és Kia-vásárló is hasonló problémákról számolt be, akik előleget fizettek, de nem kapták meg időben a megrendelt autókat. Egy váci Suzuki-márkakereskedés esetében a vevő szintén hosszú várakozás után drágább és kevesebb extrával felszerelt autót kapott volna, amit nem fogadott el, ezért az ügye bíróságra került.

Szintén érdekes a Citroën- és Peugeot-márkakereskedő Pásztor Tamás és Társa elleni elmarasztaló ítélet, ahol a cég általános szerződési feltételei lehetőséget adtak az utólagos áremelésre. A kifogásolt feltételeket itt is megváltoztatták, ám az külön említést érdemel, hogy a márkakereskedés némileg meglepő módon a Veresi Krónika című veresegyházi önkormányzati lap 2023. júniusi számában olvasható közleményben hozta nyilvánosságra az elmarasztaló döntés részleteit.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!