NAT-vita: az egyéniség védelmében
A legfőbb baj az iskolaköpeny árnyéka. Vélemény.
„Miért állít engem olyan helyzet elé egy oktatáspolitikai dokumentum, hogy én annak ne tudjak megfelelni?” – teszi fel a kérdést a Nemzeti alaptantervre utalva Pethőné Nagy Csilla középiskolai magyartanár, tankönyvszerző. Szerinte egy szaktanárnak választania kell: vagy a NAT modern pedagógiát leíró bevezetőjéhez tartja magát, vagy a tartalmat leíró másik feléhez. Az egyiket mindenképp el kell szabotálnia, mert együtt nem lehet megtanítani a kettőt. Tankönyveinek a jogait szerette volna megszerezni az Oktatási Hivatal, de ő nem járult hozzá azok NER-esítéséhez.
A hatóságok bejelentették, hogy csütörtöktől két hétre leállítják az oktatást az egész országban.
Bár az oktatás terén jelentős a fejlődés, a nők és lányok elleni erőszak mindennapos. Ráadásul két évtized alatt megduplázódott a túlsúlyos lánygyerekek száma a világon, a digitális technológia túlzott használata pedig a mentális egészségükre nyomja rá a bélyegét.
„Az iskola nem a gyermekek igényeit kielégítő intézmény.” Hát akkor mi?
Nem elfogult az alaptanterv, mert József Attilát is tanítanak - magyarázta Takaró Mihály, a NAT egyik kidolgozója.
Alternatív eszközöket tervez bevetni a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete a dolgozók akaratának kifejezéséhez.
Nemhogy kézfertőtlenítő, még szappan sincsen több iskolában, pedig a gyakori kézmosás, amellett, hogy az alapvető higiéniai rutin része, a kórokozók terjedését is megelőzheti.
Az egyházi iskolák tanárai szerint a NAT és a kerettantervek nem segítik, hanem akadályozzák a magyar oktatás megújulását.
Az Európai Bizottság hétfőn kiadott országjelentése aggasztónak írja le a magyarországi tanárhiányt. Ennek egyik okaként az alacsony pedagógusbéreket jelöli meg, és ezt ábrával bizonyítja.
Nem lehet demokráciának nevezni egy olyan berendezkedést, ahol a lakosság jelentős része ki van zárva a valódi szolgáltatásokból, a valódi információkból, s így a mindenkori hatalom játékszere. Vélemény.
A programozás már korántsem az informatikuszsenik kiváltsága, hamarosan ugyanolyan fontos készség lehet, mint az írás vagy az olvasás. Magyarországon vannak pozitív példák arra, hogyan kellene a fiatalokat bevezetni a kódolás világába.
Új-Mexikó főügyésze szerint a Google kereskedelmi céllal gyűjtött adatokat az általános- és középiskolás diákokról.
Nincs hatásköre állást foglalni a NAT ügyében – válaszolta Szél Bernadettnek az alapvető jogok biztosa.
A tanterv nemhogy nem segíti, egyenesen gátolja az irodalomtanítás szakmai megújulását és az irodalmi kultúra fenntartását – írta az MTA Nyelv- és Irodalomtudományok Osztálya.
Az oktatáskutató szerint komoly problémák vannak az új Nemzeti alaptantervvel, de „sok tanár tojik a tantervre – szerencsére”. Ez a hvg.hu közéleti podcastja.
Az Európai Szülők Magyarországi Egyesülete (ESZME) szerint nemcsak az új, hanem a jelenlegi NAT-ot is vissza kell vonni, mert az úgy terheli túl a gyerekeket, hogy közben a legfontosabb készségek és képességek fejlesztése az iskolában nem történik meg. Ezért szerintük drasztikus lépésre is szükség lehet.
„Nincs az a pénz” – mondta Pethőné Nagy Csilla mesterpedagógus, a pécsi Babits Mihály Gyakorlógimnázium tanára, a befogadásközpontú és kompetenciafejlesztő módszer egyik hazai megalkotója.
Az iskolaérettségi vizsgálat felülvizsgálatáról szóló kérelmek közel háromnegyedéről döntött eddig az Oktatási Hivatal.
Széles körben váltott ki hatalmas felháborodást a Nemzeti alaptanterv legújabb változata. Kritikusai szerint politikai szempontok írták felül benne a szakmai elgondolásokat.