#várostervezés




A nőbarát város több annál, mint hogy megállapítjuk, a kavicson nehéz magassarkúban sétálni
 

A nőbarát város több annál, mint hogy megállapítjuk, a kavicson nehéz magassarkúban sétálni

Pelenkázó, közbiztonság, babakocsi-tologatás – nagyjából ezek az első szempontok, amelyek eszünkbe jutnak, ha arra gondolunk, mitől lehet nőbarát egy város. A nemi sztereotípiákra épülő megközelítés helyett azonban fontosabb lenne felmérni, hogy közterületeink akkor lesznek élhetők, ha ott minél több csoport jól érzi magát – ehhez viszont jobban kéne figyelni arra, ki és hogyan használja azokat.


Ismerje meg a 15 perces várost, imádni fogja
 

Ismerje meg a 15 perces várost, imádni fogja

Az élhetőbb városok tervezésében is nagy szerep juthat a mesterséges intelligenciának – mutat rá kínai kutatók új tanulmánya. Ez azonban nem a szakemberek munkáját venné el, inkább kiegészítené azt – a fárasztóbb feladatok kiváltásával.

hvg.hu hvg.hu




Benkő Melinda építész-urbanista: Éreztetni kéne a lakótelepeken, hogy nem állt meg az idő a 60-as években
 

Benkő Melinda építész-urbanista: Éreztetni kéne a lakótelepeken, hogy nem állt meg az idő a 60-as években

Nagyon nehéz a paneles lakótelepek egységes fejleszthetőségéről beszélni a privatizáció után – állítja Benkő Melinda, a BME Urbanisztika Tanszék habilitált egyetemi docense (2012 és 2019 között vezetője). A piac ezeket a területeket elhagyta, és máshol valósítja meg megaberuházásait, hasonlóan embertelen léptékű lakóházakat vagy más funkciójú épületeket. A város élhetőségén dolgozni ettől még lehet, de legjobb, ha a megörökölt városrészeinknél kezdjük. Panelházakról és lakótelepekről szóló cikksorozatunkban, a Telepszemlében ezúttal a panelek és a várostervezés kérdésével foglalkozunk.

Nagy Iván László Nagy Iván László








Életképesek a magánvárosok?
 

Életképesek a magánvárosok?

Megállíthatatlanul nő a városi népesség létszáma, s az urbanizáció káros hatásait sokan a magánvárosok építésével csökkentenék – írja az e heti HVG.

HVG HVG

A szomszédban már az 5-ös metró épül
 

A szomszédban már az 5-ös metró épül

Épül az 5-ös metró, egyre bővül a bicikliút-hálózat, egy euróért bárhová el lehet jutni tömegközlekedéssel,szeretnék elérni, hogy az emberek ne is üljenek autóba. Bécs évek óta a világ egyik legintelligensebb városa, ráadásul ott a hangzatos projektek és tervek nem csak papíron mutatnak jól. Most például egy új városrészt építenek 9 milliárd euróból a várhatóan a fővárosba költöző negyedmillió új lakosnak. A saját szemünkkel győződtünk meg arról, milyen az, amikor egy városvezetés a polgáraival együtt tudatosan készül a jövőre, és nem csak egy üres, unalomig szajkózott frázis a fenntartható fejlődés.

Bicsérdi Ádám Bicsérdi Ádám


Magyar fejlesztés segíti, hogy jobbak legyenek a városok
 

Magyar fejlesztés segíti, hogy jobbak legyenek a városok

A háromdimenziós érzékelő és vizualizációs technológiák tagadhatatlanul elindultak világhódító útjukra. Miközben a Google robotpilótás autója már 500 ezer kilométert vezetett balesetmentesen, a Street View is engedélyt kapott, hogy hamarosan Budapest is bejárható legyen egy-egy virtuális kirándulás során. A jóslatok szerint a szoftverfejlesztések emberéletek százezreit menthetik meg, dollármilliárdokat spórolhatnak, forradalmasíthatják a telekommunikációt és az idegenforgalmat, ezért Magyarország vezetői kutatói is bekapcsolódtak a nemzetközi szintű innovációba.

hvg.hu hvg.hu