Ezen a statisztikán zokog az RTL és a TV2: jóban, rosszban, éjjel-nappal YouTube

Mennyi időt töltenek a magyar fiatalok a tévé előtt? Ez már nehezen értelmezhető kérdés. De YouTube-ot még néznek – napi két órát.

  • hvg.hu hvg.hu
Ezen a statisztikán zokog az RTL és a TV2: jóban, rosszban, éjjel-nappal YouTube

A 10 és 29 év közötti fiatalok 96 százaléka rendszeresen néz YouTube-videókat, saját bevallásuk szerint átlag napi 2 órát töltenek a videómegosztón. A legtöbb időt a 10–15 évesek fordítják YouTube-csatornák követésére, 22 százalékuk napi 4 óránál többet szán videónézésre – derült ki a SAKKOM Interaktív reprezentatív influencer kutatásából, melyet a Gemiusszal közösen végeztek. Az influencereket nemcsak nézik, de hatásukra vásárolnak is: minden harmadik fiatal vett már meg vagy próbált ki valamit miattuk.

Lakóhelytől, családi háttértől függetlenül szinte minden magyar fiatal rendszeresen néz YouTube-videókat, átlagosan napi 118 percük jut rá. A legnagyobb részben a 10-15 évesek életét tölti ki a videónézés, köztük minden ötödik napi 4 óránál többet böngészik a videómegosztón. A 10-29 évesek körében sorrendben a vicces tartalmak, a gamer videók, illetve a személyes videós tartalmak – vlogok – a legnépszerűbbek. Ezenkívül még a hogyan csináld típusú, életmód, szépség, divat témájú és lakberendezős, DIY tartalmakat fogyasztják.

Nemek tekintetében persze nagy eltérések mutatkoznak. A fiúk, illetve férfiak szűkebb palettáról válogatnak, a tudományos témájú és gamer videók érdeklik őket elsősorban, míg a lányok/nők leginkább életmód, szépség, lakberendezés témában készült tartalmakra kattannak rá, s ők a vlogok rendszeres követői is.

„A kor előrehaladtával a változó élethelyzetek is jelentősen befolyásolják a tartalomfogyasztási szokásokat. A 19-23 évesek például a főzéssel kapcsolatos videókra és a márkák csatornáin elérhető tartalmakra nyitottabbak” – mondta Kozarek Andrea, a SAKKOM Interaktív szakmai igazgatója.

A 10-29 évesek 83 százaléka követ "influencereket" valamilyen csatornán. „A fiatalok harmada például konkrétan emlékezett olyan esetre, hogy csak azért vásárolt meg vagy próbált ki egy adott terméket, mert a számára véleményformálónak számító személy Facebook- vagy Instagram-posztjában látta, hogy ő is azt viseli, használja vagy éppen fogyasztja” – tette hozzá Kozarek Andrea.

Top10 hazai YouTube-csatorna a 10-29 évesek körében (kedveltségi toplista spontán kérdés alapján):

  • 1. TheVR
  • 2. Szirmai Gergely
  • 3. Dancsó Péter
  • 4. Nessaj
  • 5. PamKutya
  • 6. Magyarósi Csaba
  • 7. Viszkok Fruzsi
  • 8. BENIIPOWA
  • 9. Zsozeatya
  • 10. Barni

Legnépszerűbb influencerek a 10-29 évesek körében (spontán kérdés alapján):

  • 1. Dancsó Péter
  • 2. TheVR
  • 3. Viszkok Fruzsi
  • 4. Szirmai Gergely
  • 5. PamKutya
  • 6. Magyarósi Csaba
  • 7. Dezső Bence
  • 8. PewDiePie
  • 9. UNFIELD
  • 10. Nessaj