Bezárul a kiskapu a Wise, Revolut előtt is – drágul a vállalkozói bankolás?
A tranzakciós illeték kiterjesztése jelentősen átalakíthatja a Revolut és más neobankok vállalati díjstruktúráját.
Idén legjobb esetben 0,8 százalékponttal mérséklik az inflációt a kormányzati árkorlátozások, de minél többet hosszabbítgat a kormány, a hatás annál csekélyebb lehet. Cserébe a korlátozások kivezetése után magasabb lesz a pénzromlás. És hiába várt árversenyt Nagy Márton, a drogériákra kiszabott korlátozás hidegen hagyta a háztartási cikkeket is árusító egyéb üzleteket.
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) friss Inflációs jelentésében külön elemzést szentelt a „kormányzati intézkedések” inflációra gyakorolt hatásának – vagyis a kormány által bevezetett és meghosszabbított árréstopoknak (élelmiszerek és háztartási cikkek), illetve a vállalkozások „önkéntes” árkorlátozásainak (bankok, telekommunikáció, lakásbiztosítás, gyógyszerek).
A jegybank számításai szerint a fentiek
idén éves átlagban mindösszesen 0,8 százalékkal mérsékelhetik az inflációt.
Feltételes módban, ez ugyanis a maximum. A hatás kisebb lehet, ha a kereskedők keresztárazásokkal, illetve az akciózás visszafogásával próbálják csökkenteni veszteségeiket.
Ami a keresztárazásokat illeti, a jegybank szerint ezzel a kereskedők egyelőre nem igazán éltek. Vagyis nem volt megfigyelhető szokatlan, a trendektől eltérő átárazás (áremelés) az árréstopok alá nem tartozó termékeknél. Ugyanakkor az elemzés arra figyelmeztet, hogy az árréstopok meghosszabbítása tulajdonképpen az intézkedés hatását mérsékelheti, hiszen
minél tovább kényszerülnek a kereskedők a veszteségek elszenvedésére (negyedévenként 50-60 milliárd forint), annál valószínűbb, hogy azt – más termékeken keresztül – igyekszenek majd a fogyasztókra hárítani.
Ami az akciózásokat illeti, az árrésstopolt termékek esetében ezek száma és mértéke csökkent. A korlátozással nem érintett termékkörök esetében ugyanakkor nem figyeltek meg ilyesmit.
Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter a háztartási cikkek drogériákra bevezetett árréskorlátozása kapcsán azt vélelmezte, hogy a drogériák árcsökkentései meg fognak jelenni a drogériákon kívül is az érintett termékeknél az árverseny miatt. Nos, a jegybank adatgyűjtése szerint ez nem vált valóra.
A háztartási cikkeket árusító, nem drogériákban csak enyhén, 2,1 százalékkal csökkentek az árak.
Miközben a drogérialáncokban átlagosan 23,1 százalékos áresést figyeltek meg az érintett áruknál.
Az elemzés szerint tehát az árkorlátozások az idei inflációt mérséklik – még ha csak csekély mértékben, s a mérték bizonytalan. Ennek azonban ára van, az intézkedések kivezetése a következő évek inflációját emeli hasonló mértékben.
Már csak a bázishatás miatt: az intézkedések csökkentik az idei árszintet, és a következő években ehhez az alacsonyabb bázishoz képest magasabb lesz az áremelkedési ütem.
A kivezetéskor az intézkedések előtti árszint visszaállítása már önmagában is inflációt emelő hatásként jelenik meg, aminek mértéke közelítőleg megegyezik az idei évi dezinflációs hatással
– írják az elemzésben.
A jelek szerint az árkorlátozások kedvezően hatnak a pénzromlással kapcsolatos várakozásokra, azok ugyanis valamelyest mérséklődtek. De mivel az árkorlátozások inflációmérséklő hatása csak átmeneti, az inflációs várakozásokra gyakorolt hatás is csak korlátozott lehet.
Az árkorlátozásokkal kapcsolatos számítások és megfontolások nyilván szerepet játszottak abban, hogy a jegybank módosította az inflációs pályára vonatkozó előrejelzését. Az idei évre éves átlagban kicsivel kisebb inflációt várnak, mint az előző, márciusi prognózisban: 4,8 százalék helyett 4,7 százalékot. Az infláció azonban 2025 egészében a toleranciasáv (2-4 százalék) fölött ragad valószínűleg.
A jövő évre azonban a korábban vártnál magasabb inflációt várnak: éves átlagban 3,4 százalék helyett 3,7 százalékot. A dezinflációs folyamat ráadásul lassabbnak ígérkezik, az infláció 2026 elején 4 százalék alá csökkenhet, azonban csak 2027 elején mérséklődhet a 3 százalékos jegybanki célra.
Kérdés, hogy Nagy Márton gazdasági miniszter (és Orbán Viktor miniszterelnök) meghallja-e a jegybanki kritikát – az elemzés expliciten nem tör pálcát az intézkedések fölött, de a következtetéseket nehéz nem kritikaként értelmezni.
Ez valószínűtlen. A jegybank előtt számos elemzés, érintett, érdekképviselet felhívta a figyelmet a problémákra – olyanokra is, amelyek túlmutatnak az inflációs hatásokon, így amelyekkel a jegybank nem foglalkozott. Nem mellesleg a kormány túl van már néhány árkorlátozásokkal kapcsolatos fiaskón, se az üzemanyagok, se az élelmiszertermékek árstopja nem volt sikertörténet.
Ráadásul 2026-ban országgyűlési választás lesz, emiatt külön valószínűtlen, hogy a kormány engedne az árkorlátozásokból. Valószínűbb, hogy az intézkedéseket meghosszabbítják és kiterjesztik. Amivel – ahogy arra a jegybank rámutatott – végső soron a csekély kedvező hatás is elveszhet.
A tranzakciós illeték kiterjesztése jelentősen átalakíthatja a Revolut és más neobankok vállalati díjstruktúráját.
Számos adómentesen vagy kedvezményesen biztosítható juttatási forma közül lehet választani.
Jelentős ingatlanár- és bérletidíj-emelkedés a kkv-k körében népszerű lakásirodák és B-kategóriás irodaházak piacán is.
Költséghatékony és magas minőségű szolgáltatások érhetők el, akár a teljes munkavállalói körre, akár csak a kulcspozícióban lévő alkalmazottakra.
A Tisza jelöltje 42 százalékot, míg a körzetet 2022-ben megnyerő Hadházy Ákos 18 százalékot kapna Zuglóban a 21 Kutatóközpont mérése alapján. A felmérést készítő intézetet vezető Róna Dániel szerint csak az a biztos, hogy a Fidesznek aligha osztanak lapot. A HVG azt is kiderítette, kit indít a kormánypárt.
Bár a statisztikák szerint folyamatosan nő a rákos megbetegedések száma a világon, valójában sokkal jobb a helyzet, mint amilyennek elsőre tűnik.
A Fidesz kommunikációs igazgatója mindkét cégnek felrótta, hogy korábban az előadó mellett álltak.