szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Megkezdték az egykori luxusgőzös kiemelését.

Megkezdte a legnagyobb magyar gőzhajó, a Szőke Tisza megmentését a Hajózásért Alapítvány. A cél az, hogy a hajót a lehetőségekhez képest egyben emeljék ki, anélkül, hogy szét kellene vágni a hajótestet.

A Szőke Tisza 2012-ben süllyedt el a Szeged melletti tápéi öbölnél. A gőzös mentőakcióját október elején kezdte meg a KÉSZ Csoport, a roncsot felhozták a vízfelszínre, és a parthoz vontatták. A kiemelést még tél előtt elvégzik, azután kezdik meg a kárfelmérést. A hajó kiemelésére több szakértő is tett már javaslatot az elmúlt években, de senki sem tudta garantálni, hogy a gőzöst épségben sikerül megmenteni. Idén október 5-én a rendkívül alacsony vízállás lehetővé tette, így a MA-HARD Vízépítő szakemberei hozzákezdtek a hajó kimentéséhez.

A legnagyobb magyar folyami gőzhajó 2017 decemberében került a Hajózásért Alapítvány tulajdonába, amit kifejezetten a Szőke Tisza megmentésére hozott létre Varga Mihály, a KÉSZ Csoport alapítója, valamint Portás Csaba, az ügyért évek óta elkötelezett hajózási szakember. Az alapítvány bízta meg a MA-HARD Vízépítő Kft.-t, hogy amint megfelelőnek találja a körülményeket, tegyen meg minden szükséges intézkedést a gőzös kiemelésére.

„Sokak álma, hogy a Szőke Tiszát újra régi fényében, felújítva kerüljön vissza a vízre. Ez egyelőre csak álom marad, hiszen nem tudjuk, hogy milyen állapotban sikerül, vagy egyáltalán sikerül-e egészben kiemelni a partra a 200-250 tonnás hajótörzset.

A Szőke Tisza víz feletti részét még az Alapítvány tulajdonába kerülése előtt szinte teljesen szétdarabolták, ellopták.

Az viszont, hogy a gőzös ennyi viszontagság után még mindig úszik, már most bizonyítja, hogy kivételes alkotásról van szó, megérdemli, hogy mindent megtegyünk azért, hogy megmentsük. A parton, a kárfelmérés után fog kiderülni, hogy mennyire súlyos a helyzet, a Szőke Tisza jövőjéről csak ezután érdemes komolyan gondolkodni” – mondta Heizler Tamás, a MA-HARD Vízépítő Kft. ügyvezetője, a Hajózásért Alapítvány egyik kurátora.

Jelenleg a gőzös egyben úszik a Tisza vizén, a mentésben közreműködő szakemberek folyamatosan felügyelik, amíg a partra vontatáshoz szükséges engedélyek meg nem érkeznek.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!