szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Eltörölnék az életpályamodellt, visszaadnák helyi szintre az iskolák fenntartását, a minimálbérhez rögzítenék a pedagógusbéreket. A Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) 18 oldalban foglalta össze, hogy melyek az oktatási rendszer hibái és megfogalmazta javaslatait is. A következő hetekben országszerte fórumokon beszélik át a dokumentumot.

„Az eredményes oktatás három pillére a célok pontos kijelölése, a feltételek megteremtése és a pedagógus módszertani szabadsága. Magyarországon jelenleg egyik feltétel sem teljesül” – olvasható a vitairatban.

Azt javasolják többek között, hogy az állami iskolákat újra adják önkormányzati fenntartásba, „de nem a 2013 előtti, jellemzően nagyon széttagolt formában, hanem a járások szintjén kialakítandó, és nem kormányhivatalként működő autonóm irányító testületekkel. A döntéseket az iskolákhoz a lehető legközelebb kell meghozni”.

A PSZ szerint a közoktatás tartalmi szabályozását decentralizálni kell. Megjegyzik, hogy 2020 elején a tartalmi szabályozásban teljes zűrzavar uralkodik. „A féktelen centralizációval együtt járó, túlszabályozó irányítás gúzsba köti az intézményeket és a pedagógusokat, gátolja a kreativitás kialakulását. A rendszer kaotikus és kiszámíthatatlan. Az oktatásért felelős miniszter nem végezte el törvényben rögzített feladatát, nem értékeltette a 2012-es NAT és a kerettantervek bevezetésének hatásait." A NAT kidolgozása 2018-ban koncepció nélkül zajlott. Nem tudható, hogy mi alapján készült a most kiszivárgott koncepció – sorolják. A vitairat szerint egyébként középfokon a 2012. évi NAT csak a gimnazisták alaptanterve volt, és szinte biztos, hogy a hamarosan megjelenő dokumentummal is ez lesz a helyzet. „A Nemzeti (!) alaptanterv egészen egyszerűen nem nemzeti.”

Emlékeztetnek, hogy a NAT-tal kapcsolatos kormányzati kommunikáció 2019 végén kabaréba illett, „szinte egyszerre fogalmazta meg egy miniszter és egy minisztérium, hogy nem lesz új NAT, és azt is, hogy lesz. Közölték, hogy a változtatásokat 2020 szeptemberében életbe léptetik, de ez csak az alapelvekkel kapcsolatos. De hogyan lehet összeegyeztetni az új alapelveket a régi részletes tartalommal? A pedagógusok megrökönyödve figyelik ezt az egyre zűrzavarosabbá váló kommunikációt.”

Ezzel kapcsolatban azt javasolja a PSZ többek között, hogy a tantervek (NAT és helyi tantervek) csak a tanítási időnek egy nagyobb, de ne teljes részét határozzák meg, jelentős arányt képviseljen az az idő, amely a tanulók személyes fejlődését differenciáltan szolgálja, egyénre szabott tanulási folyamatok szervezésére fordítható. Azoknak a pedagógusoknak, akik nem akarnak részletes központi előírások nélkül tanítani, mintatantervekkel, programcsomagokkal kellene segíteni. De hozzáteszik „ne az ilyen intézmények és pedagógusok igényei alapján építsük föl a központi szabályozást (ma ez történik), hanem a ma még kisebbségben lévő, de a progressziót képviselő, kreatív, innovációra kész szervezetek és kollégák igényeit szolgáljuk ki elsősorban!”

A szakszervezet kitér az oktatás finanszírozására is, úgy vélik, 2021-re az oktatásra fordított összeg GDP-hez viszonyított arányát 6 százalékosra kellene növelni. Megszüntetnék az egyházi és az állami iskolába járó gyerekekre jutó támogatás különbségét. „Minden gyermek ugyanannyit érjen a költségvetés szempontjából.” Kiáll a PSZ az iskolák önálló gazdálkodása mellett.

A vitairat azt is leszögezi, hogy a több évre elhúzott pedagógusbér-emelés mára teljesen elvesztette értékét. Ráadásul nagy mennyiségű ingyenes túlmunkát kell a tanároknak elvégezni, ami komoly feszültséget okoz a tantestületekben. Úgy vélik, hogy a pedagógusbérek számításánál vissza kell térni a minimálbérhez való rögzítéshez, továbbá, hogy a bérrendszert ki kell vezetni „a csődbe ment életpályamodellből”. Másutt az egész életpályamodell eltörléséről írnak. Azt javasolják, hogy azoknak a tanároknak, akik olyan osztályokban dolgoznak, amelyekben több a hátrányos helyzetű gyerek 25-50 százalékkal legyen több a fizetésük. A tanárok tanítással lekötött heti óraszámát fix 22 órában állapítanál meg. (Most 22-26 órájuk van, de ez még több is lehet.) Az összevont helyettesítéseket 50%-os többletmunkának kellene elszámolni.

A magyar iskolaszerkezet a PSZ szerint rossz, az a korai szelekciót, az esélyegyenlőtlenséget generálja, de ezzel kapcsolatban nem fogalmaznak meg javaslatot, csak annyit jegyeznek meg, hogy „ebben is a tudatos és szakmailag rendkívül megalapozott döntés-előkészítésre” volna szükség.

A 18 oldalas vitairatban szó van még a taneszközök, és tankönyvpiac újragondolásáról, az oktatásfejlesztési rendszer (újra) alakításáról, az esélyegyenlőség biztosításáról, a szakképzés átalakításáról, a társadalmi egyeztetés fontosságáról. A dokumentum itt olvasható.

 

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Kést rántott a rendőrökre, majd mellbe szúrta magát egy férfi Budapesten

Kést rántott a rendőrökre, majd mellbe szúrta magát egy férfi Budapesten

Ötven nappal hosszabb a nyár, mint a hetvenes években

Ötven nappal hosszabb a nyár, mint a hetvenes években

A japánok az óceánba öntik a fukusimai atomerőmű radioaktív vizét

A japánok az óceánba öntik a fukusimai atomerőmű radioaktív vizét