szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A kormány javaslata szerint az üzemanyagok általános forgalmi adója (áfa) az eddigi 25-ről 20 százalékra csökkenne október 1-től. Ezzel a kormány bevezeti a negyedik áfakulcsot Magyarországon, ami az uniós szabályok szerint nem lehetséges – írja elemzésében az Ernst & Young tanácsadó cég.

Európai benzinstratégiák

Az európai kormányok különféle árcsökkentő intézkedésekkel igyekeznek mérsékelni az üzemanyagok drágulásának gazdasági hatásait. Ausztriában a Royal Dutch/Shell éppen kedden literenként 3 eurócenttel csökkentette benzinárait a kutaknál, a dízelolajét pedig 1 centtel mérsékelte, miután a pénzügyminiszter különadóval fenyegette meg az olajtársaságokat. Lengyelországban szeptember 15-től az év végéig csökkentik a fogyasztási adót, Belgium a háztartási fűtőolaj áfájából ad visszatérítést. További részletek

Jó ideje világos, hogy a kormány az általános áfakulcsot csökkenteni kívánja 25 százalékról 20 százalékra jövő év január 1-től. A mostani intézkedés az üzemanyagok vonatkozásában már megelőlegezné a parlament későbbi döntését az általános áfakulcs mértékéről.

Az adócsökkenés nyilván jó dolog mind az üzleti, mind a magánszférának, így tehát örömmel fogadják azt. De nem biztos, hogy mindenki hasonló lelkesedéssel fogadja majd a változást - áll az Ernst & Young elemzésében.

Az EU-csatlakozással elfogadtuk az unió szabályrendszerét, így az áfát szabályozó úgynevezett hatos direktívát is. A direktíva kimondja, hogy minden tagállam csak egy általános adókulcsot, illetve maximum két alacsonyabb kulcsot használhat.

Az általános adókulcs nálunk jelenleg 25 százalék, a két alacsonyabb kulcs 15 százalék és 5 százalék. Ha a parlament az üzemanyagok vonatkozásában október 1-től elfogadja a 20 százalékos áfakulcsot, akkor gyakorlatilag bevezeti a negyedik áfakulcsot Magyarországon, ami az uniós szabályok szerint nem lehetséges.

A problémát tovább súlyosbítja, hogy a 20 százalékos kulcs csak alacsonyabb adómértéknek minősülhetne, hiszen az általános kulcs, legalábbis jövő év január 1-ig, megmaradna 25 százalék. Alacsonyabb mértéket viszont csak a direktíva H mellékletében felsorolt termékek, és szolgáltatások vonatkozásában lehet alkalmazni. Mondani sem kell, hogy az üzemanyag nem szerepel a felsorolásban, így csak általános mértékkel adózhat.

Mégis ad kiskaput a direktíva? (Oldaltörés)

Egy limitált kibúvót azonban hagy a direktíva a tagállamoknak a kötelező szabályok alól két esetre. Egyik, ha a tagállam az adó felszámításával kapcsolatos eljárást akarja egyszerűsíteni (jelen esetben erről nem beszélhetünk), a másik, ha adókikerülést akarnak megszüntetni.

Itt már érdekesebb a kérdés, hogy az alacsonyabb adótartamú ukrán import adókikerülésnek számíthat-e egyáltalán. Erős kétségeink vannak az állítás védhetőségét illetően, de tegyük fel, hogy elfogadható indoknak minősül majd.

Azonban a tagállamoknak ebben az esetben is teljes körűen tájékoztatniuk kell a Európai Bizottságot az intézkedés megtétele előtt, amely egy hónapon belül tájékoztatja a többi tagállamot. A tagállamoknak és a bizottságnak maximum két hónapjuk van, hogy esetleges ellenvetéseiket előterjesszék.

Egyetértés esetén a bizottság javaslatára még a Tanácsnak is egyhangúlag kell támogatni a derogációs kérelmet. Hacsak nem történtek már lépések ezen a téren, nem valószínű, hogy a szükséges hozzájárulások a szűk határidőn belül beszerezhetőek.

Még egy megjegyzés: az uniónak nem feltétlenül érdeke, hogy Magyarországon alacsonyabb áfakulcsot alkalmazzunk az üzemanyagra, hiszen az áfabevételek egy része a közös uniós kasszát gyarapítja.

Összefoglalva, jó lenne, ha csökkenne az üzemanyagok adóterhelése, de nem biztos, hogy ez az áfa oldaláról valósítható meg. Sajnos túl sok „ha” szerepel ebben a történetben. Lehet, hogy végül vissza kell térni a jövedéki adómérték csökkentéséhez, amelynek minimumát szintén meghatározza az unió, vagy bele kell törődnünk abba, hogy csak január 1-én csökken a benzin ára.





Ernst & Young


HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Gazdaság

Október elsejétől csökkenhet a benzin ára

Október elsejétől javasolja alkalmazni a motorbenzin és a gázolaj áfa kulcsának 5 százalékpontos mérséklését a kormány abban – az általános forgalmi adóról szóló törvény módosítását kezdeményező – javaslatában, amelynek eredményeként 11-12 forinttal csökkenhet az üzemanyagok jelenlegi árszintje.

MTI/hvg.hu Itthon

Slágertéma lett a benzinár

Visszavonhatatlanul magyar belpolitikai slágertáma lett az emelkedő benzinár. A kormány a lehetőségeket latolgatja, miközben az ellenzék tehetetlenkedéssel vádolja.

MTI Gazdaság

Az európai kormányok benzinárcsökkentő stratégiái

Az európai kormányok különféle árcsökkentő intézkedésekkel igyekeznek mérsékelni az üzemanyagok drágulásának gazdasági hatásait. Az állami költségvetések, amelyek a benzinkutaknál fizetendő üzemanyagárból gyakran már 70 százalékkal részesülnek az adók révén, Európa-szerte engedményekre kényszerülnek.

MTI Itthon

Rendkívüli kormányülés benzin-áfa-ügyben

A kormány a miniszterelnök kezdeményezésére soron kívüli ülést tart, hogy még ma 13 óráig be tudja nyújtani az Országgyűlésnek az áfa-törvény módosítását kezdeményező, a benzin és a gázolaj általános forgalmi adó tartalmának csökkentésére vonatkozó javaslatát.