Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"b4cf8b9e-74f9-4efc-a9fc-36592869986c","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Max Manow a Grand Canyon felett ugrott ki egy helikopterből, hogy a világon először földet érés nélkül többször is a levegőbe emelkedett.","shortLead":"Max Manow a Grand Canyon felett ugrott ki egy helikopterből, hogy a világon először földet érés nélkül többször is...","id":"20250207_repulogep-ejtoernyos-grand-canyon-vegtelen-redbull","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b4cf8b9e-74f9-4efc-a9fc-36592869986c.jpg","index":0,"item":"39752a28-1a75-4200-9ed6-2a2e03c27f85","keywords":null,"link":"/elet/20250207_repulogep-ejtoernyos-grand-canyon-vegtelen-redbull","timestamp":"2025. február. 07. 18:38","title":"Bemutatta a „végtelen ejtőernyőzést” egy szárnyas ruhás extrémsportoló – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5735cbaf-14e7-4535-9631-e668f4c80070","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Egyszerre adott tájékoztatást a 2023 januári díjemelésről és a májusi inflációkövető emelésről a DIGI, amit úgy lehetett érteni, hogy utóbbi sem vonatkozik a hűségszerződéses előfizetőkre. Az érintett előfizetők jóváírást kapnak a cégtől, amely 111 millió forint bírságot is kifizet.","shortLead":"Egyszerre adott tájékoztatást a 2023 januári díjemelésről és a májusi inflációkövető emelésről a DIGI, amit...","id":"20250207_digi-dijemeles-gazdasagi-versenyhivatal-elofizetok-visszaterites-birsag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5735cbaf-14e7-4535-9631-e668f4c80070.jpg","index":0,"item":"47c20ad2-1158-44fe-a8a0-7639f3166d4b","keywords":null,"link":"/itthon/20250207_digi-dijemeles-gazdasagi-versenyhivatal-elofizetok-visszaterites-birsag","timestamp":"2025. február. 07. 16:11","title":"A DIGI összevissza kommunikált a díjemelésekről, pénzt ad vissza sok előfizetőnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"80ea9787-4141-4fda-974c-bcc677664d9f","c_author":"HVG","category":"nagyitas","description":"Simicska Lajos 2015. február 6-án még vissza tudta verni Orbán Viktor támadását: amikor a miniszterelnök köre puccsal próbálta kihúzni a lepedőt a kegyvesztetté vált egykori barát médiabirodalma alól, egy viharos napot követően a Magyar Nemzet továbbra is megjelent, a munkatársak a korábbinál sokkal függetlenebb körülmények között dolgozhattak. A 2018 tavaszi országgyűlési választásokon azonban a Fidesz újabb kétharmados győzelmet szerzett, mire másnap Simicska bedobta a törölközőt és bejelentette, megszünteti a lapot. Ennek az április 10-i napnak a történetét örökítette meg a lap akkori fotósa, Balogh Dávid, aki sorozatáért a rákövetkező évben a Magyar Sajtófotó Pályázaton képriport kategóriában a második helyezett lett. A következő évben a kormánypárti Magyar Idők című lap vette át a Magyar Nemzet nevét.","shortLead":"Simicska Lajos 2015. február 6-án még vissza tudta verni Orbán Viktor támadását: amikor a miniszterelnök köre puccsal...","id":"20250206_A-Magyar-Nemzet-utolso-napja-nagyitas-fotogaleria-Balogh-David-aprilis-10-Simicska-Lajos","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/80ea9787-4141-4fda-974c-bcc677664d9f.jpg","index":0,"item":"e863c36d-03bc-45b0-b50e-ccba7be24361","keywords":null,"link":"/nagyitas/20250206_A-Magyar-Nemzet-utolso-napja-nagyitas-fotogaleria-Balogh-David-aprilis-10-Simicska-Lajos","timestamp":"2025. február. 06. 16:02","title":"Később bekövetkezett, ami a G-Napon még elmaradt - ez volt a Magyar Nemzet utolsó napja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5a170f1c-3450-4590-ab64-c633a6cf6225","c_author":"Domány András","category":"itthon","description":"Pénzt már januárban adott a kormány, most az eljárást gyorsítják fel.","shortLead":"Pénzt már januárban adott a kormány, most az eljárást gyorsítják fel.","id":"20250207_miskolctapolca-barlangfurdo-helyreallitas-kiemelt-beruhazas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5a170f1c-3450-4590-ab64-c633a6cf6225.jpg","index":0,"item":"58171fba-58fe-4ce4-b4bc-e5f6ec9b165f","keywords":null,"link":"/itthon/20250207_miskolctapolca-barlangfurdo-helyreallitas-kiemelt-beruhazas","timestamp":"2025. február. 07. 21:50","title":"Kiemelt beruházás lett a Miskoltapolca Barlangfürdő helyreállítása","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"418996f9-e242-4e4f-ae6c-ecc1c7e60ac2","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Nagy bejelentésre nem érdemes számítani, várhatóan egy sajtóközlemény formájában, de napokon belül bemutatkozhat az Apple legolcsóbb mobilja. Ami drágább is lehet, mint az eddigi generációk.","shortLead":"Nagy bejelentésre nem érdemes számítani, várhatóan egy sajtóközlemény formájában, de napokon belül bemutatkozhat...","id":"20250207_apple-uj-iphone-se-megjelenes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/418996f9-e242-4e4f-ae6c-ecc1c7e60ac2.jpg","index":0,"item":"2fd9ff0e-e966-40d4-974c-de4a2f0672dc","keywords":null,"link":"/tudomany/20250207_apple-uj-iphone-se-megjelenes","timestamp":"2025. február. 07. 10:03","title":"Már csak párat kell aludni, és megérkezhet az alapjaiban megújult iPhone SE – drágábban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"af36752c-f64a-4020-9fcf-09c4a11593ff","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Vida Józsefék nem adtak be ajánlatot a január végi határidőre.","shortLead":"Vida Józsefék nem adtak be ajánlatot a január végi határidőre.","id":"20250206_Megsem-akarja-megvenni-a-TV2-az-egyik-legnagyobb-lengyel-tevecsatornat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af36752c-f64a-4020-9fcf-09c4a11593ff.jpg","index":0,"item":"881285a9-91ac-4489-8c8d-b1ce7c1a98fa","keywords":null,"link":"/kkv/20250206_Megsem-akarja-megvenni-a-TV2-az-egyik-legnagyobb-lengyel-tevecsatornat","timestamp":"2025. február. 06. 14:55","title":"Mégsem veszi meg a TV2 az egyik legnagyobb független lengyel tévécsatornát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"12b8b7ed-e00c-4e50-8c60-d063ba15c2e2","c_author":"Kovács Gábor","category":"360","description":"Két éve csökken a magyar ipari kibocsátás, ilyesmire 2001 óta egyszer sem volt példa. A ludas elsősorban az autó- és az akkugyártás. A gazdasági minisztérium vádaskodva mutogat Németországra, pedig a kormány felelőssége, hogy az erőltetett akkuiparosítással nemhogy csökkentette volna, de növelte a nyugati függést. Idén újabb termelőkapacitások létesülnek, pedig a meglévőek is kihasználatlanok.","shortLead":"Két éve csökken a magyar ipari kibocsátás, ilyesmire 2001 óta egyszer sem volt példa. A ludas elsősorban az autó- és...","id":"20250206_Orban-Viktor-gazdasagi-semlegesseg-ngm-ipari-termeles-nemet-gazdasag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/12b8b7ed-e00c-4e50-8c60-d063ba15c2e2.jpg","index":0,"item":"74427d12-96c6-46cc-82fa-2a75b655a3f1","keywords":null,"link":"/360/20250206_Orban-Viktor-gazdasagi-semlegesseg-ngm-ipari-termeles-nemet-gazdasag","timestamp":"2025. február. 06. 15:55","title":"Kártyavárként omlott össze az Orbán Viktor által meghirdetett „gazdasági semlegesség”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d0a85c10-0f96-4c2b-9558-588817dccdc4","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Kanye West kéretlen prókátorként a Trumppal való barátságát igyekszik kihasználni, hogy Diddynek ne kelljen bíróság elé állnia.","shortLead":"Kanye West kéretlen prókátorként a Trumppal való barátságát igyekszik kihasználni, hogy Diddynek ne kelljen bíróság elé...","id":"20250207_kanye-west-donald-trump-sean-diddy-combs-kegyelem-eroszak-bortonbuntetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d0a85c10-0f96-4c2b-9558-588817dccdc4.jpg","index":0,"item":"b9ed9abf-1fb1-4abd-9275-2e937363962c","keywords":null,"link":"/elet/20250207_kanye-west-donald-trump-sean-diddy-combs-kegyelem-eroszak-bortonbuntetes","timestamp":"2025. február. 07. 13:37","title":"„Nem nézhetjük tétlenül, hogy megrohad a börtönben” – Kanye West Donald Trumphoz fordult Sean „Diddy” Combs miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Eltérő ütemben, minőségben és árakon épülnek az autópályák Kelet-Európában, és a beruházások általában nem mentesek a kormányok politikai érdekeitől.
HVG
Meghökkentő kijelentést tett nemrég Milan Simonovsky cseh közlekedési miniszter: ha 2007 végéig nem készül el a Prága-Brno-Olomouc-Ostrava autópálya utolsó, a lengyel határhoz vezető 80 kilométeres szakasza, akkor legyalogolja a távolságot. A miniszteri fogadkozásnak azonban aligha van tétje, az idén júniusban esedékes parlamenti választáson ugyanis a közvélemény-kutatások szerint Simonovsky pártjának nincs sok esélye a győzelemre, így a kérdéses időpontban aligha lesz már a tárca élén.
Csehország területén a rendszerváltáskor egyetlen komolyabb - Csehszlovákiától örökölt - autópálya működött: a Prágát Pozsonnyal összekötő. Volt ezen kívül egy rövid szakasz Prágától Ústi nad Labemig, amely a tervek szerint - az akkor még keletnémet - Drezda felé biztosított volna összeköttetést. Hiányzott azonban a nyugati kapcsolat, ezért a bársonyos forradalom utáni kormányok kiemelt figyelmet szenteltek egy Bajorország felé vezető sztrádának. A Prágát Plzenen keresztül Nürnberggel összekapcsoló 157 kilométeres útból mára már csak a Plzent elkerülő - ez év második felében átadandó - 10 kilométeres darab hiányzik. Gondot okoz továbbra is az osztrák irány: a Prágától Ceské Budejovicén át a határig menő vonal tervei évek óta elkészültek, de geológiai, kisajátítási és természetvédelmi problémák miatt eddig mindössze 8,5 kilométer épült meg belőle. Tavaly átadtak még egy 16 kilométeres szakaszt is, Prága és Hradec Králové között, Lengyelország irányában. A lengyel vonal mellett az Ústi nad Labemből a német határig vezető útvonal is prioritást élvez.
A sztrádaépítést azt tette sürgetővé, hogy az utóbbi években több mint 40 százalékkal nőtt az országon átmenő kamionforgalom, és nyilvánvalóvá vált, hogy az úthálózat - kelet-nyugati, illetve észak-déli átjáró híján - nem bírja a terhelést. A kormány ezért e célra az idén rekordösszeget, 40 milliárd koronát szán, többet, mint az utóbbi másfél évtizedben együttesen, és a tervek szerint az épülőben lévő 170 kilométerből 75-90 kilométert adnak át. Időközben azonban elkerülhetetlenné vált a legrégebbi - katasztrofális állapota miatt halálsztrádának nevezett -, Prágát Brnóval összekötő út felújítása.
Szlovákia sem dúskált autópályákban a rendszerváltáskor, illetve az önállósodás évében. A Pozsonytól a cseh határig vivő rövid darabon kívül a Pozsony-Nagyszombat, illetve a Kassa-Eperjes, valamint Liptószentmiklósnál a Tátra alatti szakaszok hossza alig érte el a 150 kilométert. A pozsonyi kormány számára a legfőbb feladat Kassa - Zsolnán keresztüli - elérése volt. A presztízsberuházás a kilencvenes évek közepén Vladimír Meciar kormányfősége alatt vett lendületet, amikor elsősorban a Vág völgyében építkeztek - a miniszterelnök a hozzá hű régiókat jutalmazta így. A Trencsén környéki szakaszt végül az 1998-as kampányra időzítve adták át, külföldi filmsztárok jelenlétében tartott látványos ünnepséggel.
A szlovák autópályák nagy hiányossága a külföldi összeköttetés. A legjobban a magyar kapcsolat áll, mivel a Pozsony-Rajka autópálya legalább a félpályás M15-össel kapcsolódik a magyar M1-eshez. A Pozsony-Járfalu sztráda átkötését a Hegyeshalom-Bécs autópályára az osztrák fél évekig halasztgatta. A helyzet azonban a szlovákiai autógyártás beindulásával gyökeresen megváltozott, az osztrák bedolgozói igények miatt jelenleg gőzerővel készítik a hiányzó szakaszt. Bajos azonban továbbra is az északi kapcsolódás. 1997-ben úgy kezdték el a Zsolnától a Skalite határátkelő felé vezető, 59 kilométer hosszú autópályát, hogy a lengyel fél még távlati terveiben sem számolt a folytatással. Pozsony évekig kerülgette a témát, tavaly végül eldöntötte: gyorsforgalmi útként mégis befejezi a beruházást.
Románia: komoly lemaradásban a térségben (Oldaltörés)
Mikulás Dzurinda kormánya az összeomlás szélén álló államháztartás láttán a kilencvenes évek végén visszafogta a tempót, ám az utóbbi években a külföldi autógyárak megszaporodása ismét ösztönzőleg hatott. Különösen a dél-koreai Kia Zsolnára telepítése, a kormány ugyanis 2006 végére autópályás összeköttetést ígért Pozsonnyal. Átadták időközben a pozsonyi sztráda ligetfalusi szakaszát, így a Prága felé régóta esedékes kapcsolathoz már csak egy 1,5 kilométeres alagút jövőre ígért befejezése szükséges. Jelenleg 46 kilométer autópálya épül, további 76 kilométeren hamarosan kezdődnek a munkálatok. A kassai városvezetés a tervezett zsolnai összeköttetésnél jobban szeretné előbb a Tornyosnémeti felé vezető 14 kilométeres utat sztrádásítani, arra számítva, magyar oldalon is hamarosan elérnek odáig.
Lengyelországban már a hetvenes években autósztrádaként emlegették a kétszer kétsávos, 300 kilométeres Varsó-Katowice útvonalat. Pedig az Edward Gierek, a párt akkori első titkárának korábbi munkahelyét és a fővárosi központi bizottságot összekötő útvonal - amelyet ma is gierkówka néven emlegetnek - valójában gyorsforgalmi út. Valódi autósztráda azóta is kevés épült, a munkálatok az utóbbi másfél évtizedben is vontatottan haladtak. A 2003-ban átadott Krzywa-Wroclaw-Katowice-Krakkó közti 360 kilométeres szakasz nyolc éven át, a Lództól a nyugati határ felé vezető, feleolyan hosszú darab 2005 végéig már valamivel gyorsabban, öt év alatt épült meg. Nagy kérdés, hogy az új kormány megvalósítja-e az országot észak-déli irányban átszelő, Gdanskot és a cseh határt összekötő sztrádát.
Románia komoly lemaradásban van a térségben. Ráadásul a meglévő autópályák felét, a Bukarest-Pitesti szakaszt még Nicolae Ceausescu idején építették. Azóta mindössze egy 100 kilométeres szakasz - a fővárost a tengerparti Constantával összekötő Nap autópálya első része, Bukarest és Drajna között - készült el. A tempót a jelek szerint a mostani jobboldali kormánykoalíció sem képes felpörgetni, 2006-ra mindössze egy 54 kilométeres hosszabbítást ígérnek Cernavodáig, s igen kétséges, elérik-e 2010-ig Constantát.
A sztrádaépítés elmaradásának okaként a pénztelenség mellett leginkább a hosszú távú stratégia hiányát emlegetik. A kormányok ugyanis szinte évente módosították a prioritásokat, és rendre tologatták még a nyomvonalakat is. Hosszas várakozás után végül 2004-ben megkezdődött a Bors- Brassó közötti, 415 kilométeres észak-erdélyi autópálya építése. Nem sokkal később azonban a beruházást pályáztatás nélkül elnyerő amerikai Bechtel cég levonult a területről, miután a kormány elrendelte az elődje által kötött szerződés felülvizsgálatát. Ráadásul ezzel párhuzamosan kéne építeni a Nagylak-Arad-Temesvár- Déva-Nagyszeben-Pitesti útvonalat, melynek munkálatai még az idén meg is kezdődhetnek Nagylak és Temesvár között, ám a finanszírozás bizonytalan.
Horvátország, amely a rendszerváltást az 1972-ben átadott mindössze 38 kilométeres Zágráb-Karlovac sztrádával kezdte, az utóbbi években igencsak felgyorsított. Miután 1995-ben elhatározták az autópálya-hálózat gyors kiépítésének menetrendjét, egymás után adták át az új szakaszokat, igaz, némelyikük felszereltsége inkább autóútnak, mint sztrádának felel meg. Ma a magyar határtól a tengerparti Rijekáig, illetve dél felé Splitig autópályákon lehet eljutni.
IRHÁZI JÁNOS / ARAD, KOKES JÁNOS / PRÁGA, SZILÁGYI SZABOLCS / VARSÓ, TUBA LAJOS / POZSONY
Orbán Viktor beszédet mondott a szélsőjobbos EP-frakció, a Patrióták csúcstalálkozóján, amit többször tapsvihar és ováció szakított meg. A legfontosabb feladata a Vox-elnök melletti korteskedés volt.