szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Az európai vásárlók többsége soha nem nézi meg a kosarába kerülő ruházati termék eredetét jelző címkét, ugyanakkor több ország vevői elutasítják az olcsó, de gyenge minőségű kínai, vagy thaiföldi, vietnami és török ruhaneműket - derül ki a GfK Csoportnak a Wall Street Journal című amerikai gazdasági lap európai kiadásának megbízásából készített felméréséből.

A GfK Csoport 20 ország lakosainak ruházkodási szokásairól érdeklődött, a több mint 20 ezer emberre kiterjedő kutatás eredményei szerint Európában a vásárlók 56 százaléka egyáltalán nem szentel figyelmet a termékbe varrt címkének, amely megjelöli az adott árucikk származási helyét.

Az európai fogyasztók közül a görögök, az olaszok és a finnek körében vannak a nemzetközi átlagnál magasabb - mintegy 70 százalékos - arányban jelen azok, akik legalább néha ellenőrzik a ruházati termékeken a gyártás helyét. A magyar vásárlóknak már csak 45 százalékára jellemző ez a magatartás, s ez nagyjából megfelel a nyugat- és a közép-európai átlagnak. Az Egyesült Államokban és Oroszországban viszont, ha kis mértékben is, de azok a vásárlók vannak többségben, akik megnézik a termékekbe varrt címkéket – derül ki a felmérésből.

A vásárlók közül általában a nők szentelnek nagyobb figyelmet a címkén szereplő adatoknak. Érdekes, hogy a vásárlók korának emelkedésével Nyugat-Európában és az Egyesült Államokban többen, Közép-Európában és Oroszországban kevesebben fordítanak figyelmet a holmi eredetére.

Amennyiben a címkén a "Made in China" felirat olvasható, a 20 ország vásárlóinak 36 százaléka elutasítja az adott ruházati termék megvásárlását. A legelutasítóbbak az oroszok, náluk tíz emberből hat hagyja az üzletek polcain a kínai ruházati cikkeket. A hazai ruházati iparra büszke franciák és olaszok, továbbá a bolgárok és görögök is kritikusabbak a kínai árukkal szemben, mint a nemzetközi átlag. A németek a legengedékenyebbek a kínai árukkal szemben: a német vásárlók csupán 14 százaléka mond le egy termék vásárlásáról, ha a címke kínai eredetet mutat.

A kevésbé kedvelt származási országok közé tartozik még Thaiföld, Vietnam és Indonézia, valamint Taiwan és Korea. Ezeknek az országoknak az elutasítottsága azonban nem éri el a 10 százalékot. A "vásárlói feketelistán" van még Törökország és India - az innen származó ruhákat a vásárlók 6, illetve 5 százaléka hagyja inkább az üzletek polcain Európa-, Amerika-, és Oroszország-szerte.

A kutatás érdekes megállapításai közé tartozik, hogy legkevésbé a briteknek számít a megvásárolni kívánt ruházati termékek gyártási helye, 55 százalékuk egyik ország termékeit sem utasítja el, míg a nemzetközi átlag e tekintetben mindössze 34 százalék.

Saját hazájuk termékeiben legkevésbé a törökök bíznak – 11 százalékuk nem venne török eredetű terméket, míg nemzetközi átlagban a fogyasztók 2 százaléka utasítja el saját hazája ruházati cikkeit.

A magyaroknak 30 százaléka kerüli a kínai árut, amikor ruházati cikkek vásárlásáról dönt. Ez némileg alacsonyabb a 34 százalékra tehető közép-európai átlagnál. A magyarok 7 százaléka utasítja el a taiwani termékeket. Az e szempontból elutasított országok és régiók sorában Románia, Korea és a Távol-Kelet vonatkozásában tett említések aránya 6-6 százalék. A hazai gyártású ruhákat a magyarok 3 százaléka nem vásárolná meg - adta hírül a piackutató vállalat.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Gazdaság

Olcsóbb ruhát, drágább cipőt veszünk

Az év első félévében az előző év azonos időszakához képest a ruházati termékek értékesítése 8 százalékkal nőtt, míg a piac értékben 5 százalékkal bővült – derült ki a GfK Hungária Piackutató Intézet FashionScope elnevezésű kutatásának adataiból.

MTI Gazdaság

Újabb klasszikus termékmárka tűnik el

Kilencven éves működés után az idei év végén bezárják a Schott Jenaer Glas csoport háztartási üvegtermékeket gyártó részlegét, s ezzel befejeződik a jénai termékek gyártása.

MTI Gazdaság

Az EU-nak kell az olcsó kínai cipő

Az Európai Unió tagországai nem fogadták el az olcsó kínai és vietnami cipők behozatalának korlátozására nemrégiben kidolgozott brüsszeli javaslatokat. A tagországok szakértői szinten tartott megbeszélésein elhangzott: az egész ügyet, lehetőség szerint valamennyi érdekelt megelégedésére, újra kell tárgyalni.

euractiv.hu Gazdaság

Rendkívüli illetéket vetnének ki a kínai cipőkre

Az Európai Bizottság várhatóan napokon belül meghozza dömpingellenes intézkedéseit a Kínából és Vietnamból származó bőr-sportcipők ügyében. A rendkívüli illeték nagysága kiszivárgott hírek szerint akár 20 százalék is lehet.

MTI Gazdaság

Dömpingvám a kínai és vietnami cipőkre

Várhatóan dömpingvámot vezet be a kínai és vietnami bőrcipőkre az Európai Bizottság. A javaslat szerint a kínai cipőknél 19,4, a vietnámiaknál 16,8 százalékra emelik a vámot.

MTI Média

Közös kampányban népszerűsítik a márkahűséget

A márkatudatosság és a márkahűség erősítése érdekében az idén hatodik alkalommal indított kampányt a Magyar Márkaszövetség; a mintegy 300 millió forintos költségvetésű kampány tíz jól ismert, márkás terméket sorakoztat fel 2400 óriásplakáton és sajtóhirdetésekben.