szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Meg nem térülő költségnek nevezte a számvevőszék azt az 1,8 milliárd forintot, amely a gazdasági tárca tanácsadási díjként fizetett ki a sztrádakötvény előkészítésére, amely aztán nem valósult meg. Bár az erről beszámoló Magyar Nemzet szerint az állam így feleslegesen költött tanácsadókra, az Állami Autópályakezelő Rt. szerint az elmaradt kötvénykibocsátásnak is van pozitív hozománya. A hvg.hu megtudta, hogy kik részesültek az 1,8 milliárdból.

A Magyar Nemzet pénteki számában megjelent Milliárdos szakértői díj feleslegesen című cikk szerint a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) ígérete ellenére sem közölte, mely szakértőknek és milyen munkákra fizetett ki tavaly 1,8 milliárd forintot tanácsadási díjként a 2005-ben meghirdetett, de végül meg nem valósult elképzelés, a sztrádakötvény előkészítésére. Az Állami Számvevőszék (ÁSZ) múlt hónapban közzétett jelentése „meg nem térülő kiadásként” említi az 1,8 milliárd forintot.

A kormány kitalálta, az Eurostat elmeszelte

A kormány még 2005-ben döntött a sztrádakötvény kibocsátásáról. Eszerint az ÁAK Rt. mintegy hárommilliárd euró - azaz hozzávetőleg 700 milliárd forint értékben – dobott volna piacra kötvényeket, amelyeket elsősorban a külföldi intézményi befektetők vásároltak volna meg. Az autópálya-kezelő azt tervezte, hogy legkésőbb 2005. december elejéig értékesíti a papírokat.

A kötvénykibocsátást az ÁAK által – közbeszerzési törvény alapján - kiválasztott pénzügyi tanácsadója, a Citigroup Global Markets Limited-Deutsche Bank AG konzorcium szervezte. A konzorcium a szerződésben vállalta, hogy javaslatot tesz a forrásbevonás során alkalmazandó stratégiára, a tranzakciós struktúrára. A konzorcium ugyancsak szerepet vállalt az ÁAK Rt. hitelminősítésének folyamatában, és elvégezte az értékesítés során jelentkező szokásos feladatokat.

Az ÁAK-hoz befolyó bevételekből a vállalat a hazai sztráda építések eddig felmerült, és a jövőben jelentkező költségeit finanszírozta volna. Ám a kötvénykibocsátásból végül nem lett semmi, ugyanis az Eurostat kifogásolta, hogy a sztrádaépítések finanszírozását ezzel a konstrukcióval az állam az államháztartási körön kívülre csoportosította volna.

ÁAK: van pozitív oldala is a projektnek

Ahogy azt a Magyar Nemzet is megírta, az 1,8 milliárd forintot az ÁAK Rt. jogi, pénzügyi és műszaki tanácsadásra, valamint szakértői díjakra költötte. Az azonban nem titok, hogy kiknek fizettek. Mint azt, Winkler-Virág Andrástól, az ÁAK Rt. szóvivőjétől megtudtuk, a projektben jogi tanácsadóként részt vevő cégek, a DLA, a Moody’s és a Standard and Poor 640 millió forintot kapott. A műszaki tanácsadó Atkins 310 millió forintot, míg a Citigroup Global Markets Limited-Deutsche Bank AG konzorcium jogi tanácsadásért 640 millió forintot zsebelt be. „Utóbbi amúgy sikerdíj alapján dolgozott, s mivel a kötvénykibocsátás végül nem valósult meg, voltaképpen még buktak is a projekten” – magyarázta a hvg.hu-nak Winkler-Virág András, hozzátéve: bár az 1,8 milliárd forint tényleg nem kevés pénz, azonban ez alig fél százaléka a tervezett több száz milliárd forintos nemzetközi kötvénykibocsátásnak.

Ráadásul a kötvény előkészítésnek még úgyis van pozitív hozománya, hogy az végül nem valósult meg – magyarázta a szóvivő. Mint mondta, az előkészítésnél számos olyan feladatot elvégeztek a tanácsadói cégek (pl. átvilágítás, profittisztítás), amely jelentősen megkönnyíti az ÁAK Rt. tervezett privatizációját.

Drágább hiteleket vettek fel

Ettől függetlenül az ÁSZ azt kérte a kormánytól, hogy a sztrádaépítéseknél a magántőke-bevonás előkészítése a jövőben csak akkor kezdődjön meg, ha az ügylet megalapozott. A Magyar Nemzet cikkében megjegyzi: a meg nem valósult sztrádakötvény nemcsak a szakértőknek, de 7 kereskedelmi banknak is jól jövedelmezett, mert az AÁK arra kényszerült, hogy államilag nem garantált, azaz drágább áthidaló hiteleket vegyen fel 90 milliárd forint értékben. A kereskedelmi bankok nyújtotta hitel futamideje tavaly júniusban járt le, de a kölcsön visszafizetésére nem volt pénz, így az ÁAK a hitel futamidejének hosszabbítására kényszerült, ami szintén pluszköltségekkel járt.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!