Túlszámlázott útfelújítások?

Kaotikus elszámolást tárt fel a központi régió ellenőrzése az államilag támogatott útfelújítások esetében; e szerint csupán a főváros csaknem 600 millió forint jogosulatlan támogatást vett igénybe.

  • unknown unknown
Túlszámlázott útfelújítások?

Alighanem gumiszőnyeget használnak az útfelújításokhoz, máskülönben nehéz lenne magyarázatot találni rá, miért állapítanak meg mindannyiszor más és más hosszúságot, valahányszor egy-egy újraaszfaltozott szakaszt lemérnek. Márpedig a Közép-magyarországi Regionális Fejlesztési Tanács (rft) munkaszervezete mintegy tucatnyi település, köztük Budapest útfelújításainak ellenőrzése során találta úgy, hogy a renovált etapok egy része rövidebb vagy keskenyebb annál, mint amekkorára az adott településsel szerződtek.

A központi régióban most először vizsgálták meg tételesen a 2006-ban megvalósított 287 útfelújítást, aminek eredményeként a csaknem 5 milliárd forint támogatás több mint 10 százalékát jogosulatlan kifizetésnek minősítették. Így például a nem egészen 6 ezer fős Kartalnak várhatóan majdnem 40 millió forintot kell visszafizetnie, Monornak 1 milliót, a fővárosi önkormányzatnak pedig tekintélyes summát, mintegy 580 millió forintot. Összességében a központi költségvetés 2005 óta mintegy 30 milliárd forinttal járult hozzá a hét régióban mintegy 3 ezer belterületi, szilárd burkolatú útszakasz felújításához. A három éve futó program alapelve, hogy az állam az éves költségvetésben meghatározott kereten belül minden egyes önkormányzati forinthoz további 1 forintot ad, ha az rft-khez benyújtott útfelújítási pályázat az előírásoknak megfelel, és a kivitelezői árak nem lépik túl a jogszabályban meghatározott maximális fajlagos költségeket. A kifogásolt Pest megyei és budapesti útszakaszoknál az volt a gond, hogy az rft-vel kötött támogatási szerződésekben szereplő útfelületnél a valóságban kisebb rész, esetenként annak csupán 15-45 százaléka kapott új aszfaltot. A vastag felkerekítés fő oka vélhetően éppen az volt, hogy a megadott költségkereteket ne lépjék túl.

A támogatási szerződést a XVIII. kerületi Kele utca esetében például 1600 méterre kötötték meg, az ellenőrzéskor viszont kiderült, hogy a felújított út hossza mindössze 470 méter. A támogatás lehívásakor azonban a fővárosi önkormányzat a teljes, 1600 méteres hosszal kalkulált, így az egyes munkafolyamatok, például a marással kombinált burkolatjavítás 1633 forintos négyzetméterenkénti árával bőven kijött a legfeljebb 4100 forintos fajlagos költségből. Ha viszont ugyanabból az összköltségből mindössze 470 méter valósult meg, mint ahogy azt a régió ellenőrei állítják, akkor a négyzetméterenkénti ár már eléri az 5559 forintot, vagyis jóval 4100 forint felett van. Bár a többletet nem lehetett volna elszámolni, a főváros mégis hozzájutott a teljes összeghez, és a számla tanúsága szerint a csaknem 50 millió forintot ki is fizette a kivitelezőnek, a Mota-Engil Magyarország Zrt.-nek. Tette ezt annak ellenére, hogy a főpolgármesteri hivatal közlekedési ügyosztályának tavaly decemberi teljesítésigazolásán az szerepel: a felújított útszakasz hossza 737 méter. Ez is több az rft által mért 470 méternél.

Másutt is addig nyújtották az egyes útszakaszok hosszát, amíg a fajlagos költségekbe bele nem fértek. A támogatási szerződésben foglaltaktól szinte bármelyik kivitelezőnél előfordult eltérés: a XVI. kerületi Csöbör utca 550 méteréből a Betonút Zrt. csak 40,5 százalékot teljesített, a XVIII. kerületi Béke tér szervizútjából a Strabag Zrt. 44,5 százalékot, a XXII. kerületi Rózsakert utcában pedig a Swietelsky-IGN konzorcium az eredetileg meghatározott 875 méterből csak 53,8 százalékot újított fel. De nem csupán a központi régióban okozott gondot, hogy a kivitelezők a megadott fajlagos költségekbe beférjenek. Az Állami Számvevőszéknek (ÁSZ) a 2006. évi költségvetés ellenőrzéséről szóló jelentése arról tanúskodik, az rft-k jelezték, hogy több munkafázisnak, így a szegélypótlásnak és a közműaknák felemelésének a maximálisan elismerhető költsége a szükségesnél jóval kisebb volt. A HVG körkérdésére a legtöbb régiónál megerősítették, hogy a fajlagos költségből csak meglehetősen nyomott árakon lehetett kijönni. Csakhogy a kapacitások iránt éppen túlkereslet volt, mivel a pályázati pénzek egyszerre zúdultak a piacra, így a kivitelezőknek nem feltétlenül kellett engedniük az árakból.

Aggodalomra adhat okot, hogy több régióban, így például a Dél-Alföldön csak szúrópróbaszerű volt az ellenőrzés, márpedig ezzel a módszerrel korábban Közép-Magyarországon sem találtak szabálytalanságokat. A nyugat-dunántúli régió menedzsere, Tóth Gábor arra is felhívta a figyelmet, hogy ha egy önkormányzat a padkát is rendbe akarta tenni, nem csak az utat, akár 70 százalékos önerőre is szüksége volt a figyelembe vehető maximált költségek miatt. További aránytalanságot szült, hogy a városokhoz viszonyítva a kisebb települések hátrányban voltak. Eger például még a támogatási szerződésben foglaltnál is alacsonyabb árat tudott elérni a közbeszerzésen, mivel az aszfaltkeverő üzem a város határában van, a távolabb eső bükki településeken azonban a nagyobb szállítási költségek miatt nem mindig tudtak kijönni a rendeletben meghatározott keretből. Budapesten pedig a nagyobb forgalmú utak esetében lett drágább az aszfaltozás, mert több jelzést, lámpát kellett újratelepíteni, sőt a dugók elkerülése érdekében olykor éjszaka is kénytelenek voltak dolgozni.

Közben a kormány is igyekezett letörni a kivitelezési árakat: 2005-ben még elismerte az inflációs költségnövekedést, az idén azonban egyes tételek fajlagos költsége már a 2005-ös szintet sem ütötte meg. Ráadásul sokszor a támogatás kifizetése is több hónapig húzódott, amit az ÁSZ szóvá is tett. Nem véletlen, hogy 2007-ben az állami hozzájárulás átlagos aránya több régióban már a 40 százalékot is alig érte el. A támogatást szabályozó kormányrendelet ugyanakkor egyértelművé teszi, hogy az rft-nek a dotációt vissza kell vonnia, ha a kedvezményezett nem teljesíti a támogatási szerződésben vállaltakat. A központi régió ügynöksége ezért a jogszabály rendelkezése alapján azt javasolta, azokban az esetekben, amelyekben 75 százaléknál nagyobb volt a teljesítés, a település a meg nem valósult rész arányában kamatostul fizesse vissza a támogatást, ha pedig az ígért útfelújításnak még a 75 százaléka sem valósult meg, a teljes támogatás jár vissza kamatostul. Budapest tavaly 125 útvonal helyreállítására nyert el támogatást, és az rtf szerint a teljesítés 37 esetben 75 százalék feletti volt, 18 esetében viszont még a 75 százalékot sem érte el.

A vidéki településeken többnyire beletörődtek a még nem is végleges verdiktbe, amit egyesek annak tulajdonítottak, hogy az rft nem akarta egyedül Budapesttel elvitetni a balhét. A fővárosban azonban az ellenzék azonnal lecsapott a puszta tévedéssel nehezen magyarázható mérési hibák tömegére. A pénzügyi ellenőrzési bizottság fideszes elnöke, György István azonnali vizsgálatot követelt a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem bevonásával. A kormánypárti többség azonban mindössze azt szavazta meg a testület hétfői ülésén, hogy a főpolgármester adjon tájékoztatást a történtekről. A Fidesz álláspontja szerint ugyanakkor személyesen Demszky Gábornak kell felelnie az esetleges szabálytalanságokért, hiszen az eddigi egyetlen esetben, amikor kiderült, hogy a támogatott útfelújítás nem valósult meg, a Pest megyei Kocsér akkori polgármesterét jogosulatlan gazdasági előnyszerzés miatt ügyészi megrovásban részesítették. Budapest vezetői viszont azzal érvelnek, hogy az rft által nem kifogásolt hetven útvonal némelyikénél a főváros jelentősen túlteljesített, így a megvalósulás aránya átlagosan 95 százalékos. Tájékoztatásukból az azonban nem derült ki, miből fizették ki azokat az útvonalakat, amelyek a tervezettnél hosszabbra sikerültek, ha a vállaltnál kevesebb aszfaltozás esetén is a teljes összeget leperkálták a kivitelezőnek. Budapest azt is nehezményezi, hogy bár a kormány eredetileg azt ígérte, felesben építik az utakat, a támogatási arány a három év alatt mindössze 35 százalékos volt. A városüzemeltetési feladatokat tavaly ősztől ellátó főpolgármester-helyettes, Hagyó Miklós a HVG érdeklődésére ugyanakkor elismerte, jogi értelemben "van sara" a fővárosnak, ám azt is hangsúlyozta, hogy az idén több szempontból is megszigorították a kivitelezőkkel kötött szerződéseket, így például az útépítőknek letétbe kell helyezniük a költségvetés 10 százalékát a hibák kijavítására, garanciavállalásuk pedig nem négy, hanem öt évre szól.

Ez azonban nem megoldás arra, hogy ahányszor megmérnek egy-egy útszakaszt, annyiszor más eredmény jön ki. Márpedig az útépítések egy része a következő években uniós forrásokból történik, a központi régióban 5,5 milliárd forintra már ki is írták az első pályázatot. A brüsszeli támogatás elszámolásánál pedig bármilyen szabálytalanság a teljes összeg visszafizetésével jár. A hazai finanszírozás esetében a közép-magyarországi rft várhatóan október 12-én hozza meg a végső döntést, ki és milyen mértékben fizeti meg a tanulópénzt. Az rft ellenőrzési és monitoringbizottságának mindenesetre kormánypárti elnöke van, méghozzá az önkormányzati szakállamtitkár, Szaló Péter személyében.

SZABÓ YVETTE

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Mikor jó egy céges hitelajánlat?

Már párszáz milliós hitelnagyság esetén is – akár több tízmillió forinttal – többe kerülhet cégünknek, ha csupán a kamatszint alapján döntünk.