Milyen juttatások adhatók a munkavállalóknak a nyári pihenés finanszírozására?
Számos adómentesen vagy kedvezményesen biztosítható juttatási forma közül lehet választani.
A Tesco, a CBA és a Coop áll az élelmiszert és vegyiárut értékesítő legnagyobb forgalmú kiskereskedelmi láncok tizenötös ranglistájának élén – közölte a felmérést készítő ACNielsen Piackutató Kft.
Hipermarket pénztársora. Tovább terjeszkednek © hvg.hu |
Az elemzés szerint a legnagyobb eladóterű láncok közül a Tesco mellett csak az Interspar terjeszkedett tavaly hasonlóan expanzív módon. A rangsorban ötödik Spar éves forgalma a múlt évben 284,5 milliárd forintot tett ki, szemben az előző évi 245,7 milliárd forinttal. A vállalat a három új Interspar mellett tizenhárom szupermarkettel bővítette hálózatát. (Egy év múlva a rangsor várhatóan a Spar további erősödését mutatja majd – vélik a szakértők – hiszen azzal, hogy a Spar megvette a Plus lánc 172 egységét, jelentősen megnövelte boltjainak számát a magyar piacon.)
A CBA-nak 2924, a Coopnak 5283 és a rangsorban utánuk következő Reálnak pedig 2310 üzlete van, így a magyar tulajdonban lévő láncok a teljes magyarországi élelmiszerbolt hálózat felét képviselik. A hazai tulajdonban lévő boltláncok előkelő magyarországi pozíciója fehér hollónak számít Közép-Európában. Hasonlóan magas forgalmakat, illetve piaci részesedéseket ugyanis ebben a régióban egyetlen más országában sem érnek el a nemzeti tulajdonú láncok – állapítják mag a felmérés készítői.
A második helyen álló CBA forgalma tavaly elérte az 525 milliárd forintot, míg a harmadik Coop Csoport forgalma a Nielsen becslése szerint mintegy 440 milliárd forintra rúgott 2007-ben.
A rangsorban hatodik és kilencedik Auchan – 10 hipermarket –, illetve Cora – 7 hipermarket – üzleteinek száma tavaly nem változott. Előbbi 212, utóbbi a Nielsen becslése szerint 118,8 milliárd forint forgalmat könyvelhetett el.
A Penny Market és a Lidl áll a ranglista hetedik és nyolcadik helyén. A belföldi diszkont hálózat egyik évről a másikra 35 egységgel bővült, és így 498 üzletet számlált 2007 december végén. Közülük is kiemelkedik a Lidl, amely kicsivel több, mint három év alatt jutott el a 90-es boltszámig. A Lidl nem kevesebb, mint 22 diszkontot nyitott tavaly Magyarországon. A német cég tavaly 124,1 milliárd forint árbevételt ért el a Nielsen becslése szerint.
A Penny Market hálózata nyolc diszkonttal bővült, forgalma pedig 132,4-ről 145,1 milliárd forintra emelkedett. A lista végén álló Héliker 9,2 milliárd forint bevételt könyvelhetett el. (A Nielsen piackutató vállalat rangsora, a vállalatok saját közlése, illetve becslések alapján készült.)
Összességében a Nielsen által mért 90 élelmiszer kategória forgalma értékben 11, míg a 60 háztartási vegyiárué és kozmetikumé 10 százalékkal emelkedett tavaly, az előző évhez képest.
A cég által vizsgált bolttípusok közül a hipermarket erőssége a háztartási vegyiáru. A legnagyobb eladóterű üzletek piaci részesedése évek óta növekszik háztartási vegyiáruból, illetve kozmetikumból, és tavaly elérte a 39 százalékot. Ugyanakkor élelmiszernél is erősödik a hipermarket pozíciója a felmérés szerint. A magyar láncok boltjai az élelmiszer kiskereskedelmi forgalmából 28 százalékos részarányt értek el, míg háztartási vegyiáruból 15 százalékost.
A szupermarket láncok erőssége szintén az élelmiszer, amelynél érzékelhetően növelték piaci részesedésüket. Az önálló kis boltok száma, és vele együtt piaci részesedése is évek óta csökken. Eddig jórészt az ő kárukra növelték mutatóikat a nagy eladóterű, modern bolttípusok.
Figyelemre méltó háztartási vegyiárunál és kozmetikumnál a szaküzletek, drogériák folyamatos térnyerése. Tavaly 2 százalékponttal emelkedett a piaci részesedésük, és elérte a 24 százalékot. A dm-Drogerie Markt 206 üzlettel 53,1 milliárd, a Rossmann 180 üzlettel 40,5 milliárd forint forgalmat ért el tavaly.
Az összegzést végző szakértők megítélése szerint említést érdemel még két nagykereskedelmi – úgynevezett Cash and Carry – lánc pozíciója. A Metro tizenhárom áruháza 232, az Interfruct 23 egysége 46,3 milliárd forintos forgalmat bonyolított le 2007-ben.
Számos adómentesen vagy kedvezményesen biztosítható juttatási forma közül lehet választani.
Összefoglaló a kedvezményes konstrukciók feltételeiről: mire, milyen feltételekkel lehet igényelni ilyen forrást?
Az idénymunkásokat foglalkoztató vállalkozásoknak kihívás a szabályok szigorodása.
Figyelembe kell venni azokat a feltételeket, amelyekkel mind a kiküldött, mind a társaság megfelel az adózási és számviteli előírásoknak, a rendeltetésszerű joggyakorlás elvéből következő elvárásoknak.
A munkaerőpiac komolyabb megrázkódtatás nélkül nem képes nélkülözni több százezer munkavállalót, a költségvetést pedig százmilliárd forintokkal terhelné, ha a férfiak is nyugdíjba mehetnének korhatár előtt, 40 év jogviszonnyal, ahogy azt Magyar Péter tervezi. Ma is sok nő és férfi dolgozik nyugdíj mellett, 65 éves kora fölött, jóval többen, mint 2010-ben.
A panel egy zebrára esett. Sérülés nem történt.