Hozz létre egy linket előfizetéssel nem rendelkező barátaid számára

A BAA-nak több brit repülőteret is el kell adnia

A brit repülőtereket üzemeltető BAA spanyol tulajdonosának, a Ferrovialnak több repülőteret is el kell adnia a brit versenyhatóság csütörtöki végleges döntése értelmében. A BAA vezérigazgatója szerint tanulmányozni fogják a döntést, és elképzelhető, hogy fellebezni fognak.

  • MTI MTI
  • +${remainingCount} szerző
A BAA-nak több brit repülőteret is el kell adnia
A BAA-nak - amely nemrég még a Ferihegyet működtető Budapest Airportot is birtokolta - két éven belül kellene megválnia három repülőtértől: a többnyire a diszkont légitársaságok által használt London melletti Gatwick és Stansted légikikötőtől, illetve Edinburgh, vagy Glasgow légikikötőjétől.

A spanyol vállalat 2006-ban vette meg a BAA-t 10 milliárd fontsterlingért (közel 14 milliárd dollárért). Jelenleg a BAA tulajdona a Londont kiszolgáló öt nemzetközi repülőtér közül a három legnagyobb, a Heathrow, a Gatwick és a Stansted. Ezenkívül Southampton, Glasgow, Edinburgh és Aberdeen légikikötője is a tulajdonában van.

A BAA-csoport feldarabolását jó ideje szorgalmazzák a légitársaságok és a fogyasztói érdekképviseletek is, arra hivatkozva, hogy a nagy-britanniai repülőtérpiacon gyakorlatilag monopolhelyzet alakult ki, és ez szerintük az árképzésen és a szolgáltatások színvonalán is meglátszik.

A BAA 2005. decemberben 1,3 milliárd fontért - londoni iparági elemzők akkori véleménye szerint világrekord áron - 75 százalék mínusz egy részvény érdekeltséget és 75 évi üzemeltetési jogot vásárolt a Budapest Airportban. A következő évben azonban a BAA vált felvásárlási célponttá: a brit céget hosszas csatározás után végül 10,1 milliárd fontért megvette a spanyol Ferrovial építőipari és szolgáltató vállalat, és nem sokkal később eladta a magyar érdekeltséget a német Hochtief csoportnak, a 2005-ös privatizációs pályázat második helyezettjének.
Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Orbán MI-hatalmi álmokat szövöget, pedig jobban járna, ha merne kicsi lenni

Orbán MI-hatalmi álmokat szövöget, pedig jobban járna, ha merne kicsi lenni

A magyar mesterségesintelligencia-szuverenitás irreális, a kis országok szűk szakterületi MI-fejlesztésekben lehetnek sikeresek. A kormány most már mintha tényleg komolyan venné az MI-t, de a politikai klíma (bevándorlásellenesség, keresztény fundamentalizmus, elszigetelődés az EU-tól) aligha kedvez egy alapjaiban nemzetközi iparág fejlesztésének. Ahogy a kormánystruktúra instabilitása sem.