szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Gyakorlatilag minden banknak van már olyan online szolgáltatása, amelynek segítségével ügyfelei akár otthonról is elintézhetik pénzügyi tranzakcióikat. Az online bankolás folyamatosan terjed, évről évre többen vesznek igénybe online banki szolgáltatásokat – olvasható az NRC felmérésében.

A legalább hetente internetező 18–69 évesek 38 százaléka él a világháló adta lehetőséggel, a folyószámla-tulajdonos netpolgárok körében pedig 45 százalék az online szolgáltatást használók aránya. Eszerint jelenleg Magyarországon – ha nem is minden esetben, de legalább alkalmanként – 1,2 millióan intézik bankügyeiket az interneten. Ez a szám 2006-ban még alig haladta meg a félmilliót.

A szolgáltatás mellőzésének legjellemzőbb indoka az, hogy sokan nem tartják biztonságosnak az online banki ügyintézést. A bizalmatlanság az idősebb internetezők körében erősebb. A fiatalok kevésbé félnek attól, hogy személyes vagy pénzügyi adataik illetéktelen kezekbe kerülnek, és így visszaélés áldozatává válnak.

Az online bankolók 83 százaléka havonta legalább egyszer intéz valamilyen pénzügyi tranzakciót interneten keresztül, 8 százalékuk pedig szinte minden nap használja a szolgáltatást. A legtöbb banki ügyét 61 százalék intézi az interneten keresztül, azok aránya pedig, akik minden esetben online rendezik az ügyeket, 17 százalék.

A netpolgárok leginkább a pénzügyeikkel kapcsolatos információszerzést, valamint az átutalásokat helyezik át az internetre. Az online bankot használók 90 százaléka szinte mindig az interneten kérdezi le számlainformációit, míg eseti forintátutalást 82 százalékuk intéz jellemzően netbankon keresztül. Háromból ketten a postai csekkeket is online módon fizetik be, és ugyanez az arány figyelhető meg a hitelkártya- vagy a mobiltelefon-egyenleg feltöltése esetében is (természetesen azok körében, aki egyáltalán végeznek ilyen pénzügyi tranzakciót).

A kevésbé rendszeres műveletek közül a bankkártya jellemzőinek beállítása a legnépszerűbb: az elmúlt egy évben az online bankolók egynegyede használt ilyen online funkciót (például a vásárlási limit beállítását), míg új bankkártyát 9, új PIN-kódot 3 százalék igényelt az interneten keresztül – utóbbi két művelet esetében viszont még az online bankolók körében is azok vannak többségben, akik személyesen vagy telefonon intézik a tranzakciót.

Az internetezők nagy része elismeri az online banki szolgáltatások előnyeit. A 71 százalékuk ért egyet azzal, hogy így gyorsabban tud intézkedni, mint a bankfiókban való személyes ügyintézés alkalmával, 67 százalékuk pedig olcsóbbnak tartja az internetes megoldást. Leginkább a fiatalabb, magasan iskolázott fővárosi férfiak értenek egyet ezzel a két állítással – nem véletlen, hogy az ő körükben a legnépszerűbb az online banking szolgáltatás.

© NRC



Sokan nagyon aggódnak adataik és pénzük miatt (Oldaltörés)

Az internetezők csaknem a fele gondolja, hogy az online banking nem biztonságos. A többség azt tartja legvalószínűbbnek, hogy valamilyen csalás áldozatává válik, sokan az adataikat féltik a visszaélésektől, vagy félnek attól, hogy a művelet során anyagi károk érik.

Azok, akik használják az online banking szolgáltatást, természetesen kevésbé tartják jelentősnek az ezzel járó veszélyeket a nem használóknál, egyúttal pedig nagyobb hangsúlyt helyeznek az előnyökre. A használók döntő többsége – 90 százaléka – egyetért abban, hogy ez egy költséghatékony, de még inkább gyors módja a pénzügyek intézésének. A nem használók sokkal inkább féltik adataikat, tartanak a csalástól és az esetleges anyagi károktól. Mindemellett körükben négyszer annyian tartják bonyolultnak a használatát, mint a használók közt. Sokakat tehát, elsősorban az alacsonyabb iskolai végzettségűeket, illetve az időseket, a szolgáltatás használatának vélt nehézségei is eltántorítanak a szolgáltatás igénybevételétől.

Az online banki ügyintézésnél közvetlenül nincs szükség banki alkalmazottak közreműködésére, ami meggyorsítja az ügymenetet. Az online bankolók több mint háromnegyede ennek megfelelően ritkábban keresi fel bankfiókját, amióta online szolgáltatásokat (is) igénybe vesz, számukra nem is hiányzik annak személyessége. A nők számára fontosabb az élő kontaktus, ők jellemzően kevésbé szívesen váltják fel vele a személyes ügyintézést. A szolgáltatással kapcsolatos bizalmatlanság is jellemzőbb a női internetezőkre, akik jobban aggódnak a veszélyek miatt, mint a férfiak. Körükben alacsonyabb is az online bankinget használók aránya. Míg a férfiak több mint fele, a nőknek csak egyharmada használ ilyen szolgáltatást.

Iskolai végzettség tekintetében is megjelennek a különbségek: az alacsonyabban iskolázottak eleve kisebb arányban használják a szolgáltatást, mint a magasabban képzettek. Jellemzően a képzettség emelkedésével csökken az online banki szolgáltatásokat használók bizalmatlansága, kevésbé tartják valószínűnek, hogy adataikkal visszaélnek, vagy csalásnak esnek áldozatul. Ugyanakkor jóval többre értékelik előnyeit, sokkal gyorsabbnak és olcsóbbnak tartják.

Ránk számíthatsz – mi is számítunk Rád!

A koronavírus korunk legnagyobb krízise, melyben szó szerint létfontosságú a hiteles forrásból való tájékozódás. A HVG-ben ebben a helyzetben is elhivatottan teszünk eleget küldetésünknek: pontos, tényszerű és független tájékoztatást biztosítunk olvasóinak.

Arra kérünk támogasd munkánkat, hogy a nehéz körülmények között is naprakész információval szolgáljunk neked.

Ránk számíthatsz – mi is számítunk Rád!

A koronavírus korunk legnagyobb krízise, melyben szó szerint létfontosságú a hiteles forrásból való tájékozódás. A HVG-ben ebben a helyzetben is elhivatottan teszünk eleget küldetésünknek: pontos, tényszerű és független tájékoztatást biztosítunk olvasóinak.

Arra kérünk támogasd munkánkat, hogy a nehéz körülmények között is naprakész információval szolgáljunk neked.
MTI Gazdaság

Ismét emelkednek a lakossági folyószámlaköltségek

A jövő hónaptól több hitelintézetnél is növekednek a lakossági folyószámla-vezetés költségei. Néhányan csak egy-egy tétel tarifáját módosítják, de vannak olyan bankok, amelyek alaposan átdolgozták a korábbi hirdetményüket – ismerteti a szerdai Világgazdaság.

MTI Gazdaság

Olvadni kezdtek a betéti kamatok

Nem múlik el nyom nélkül a lakossági betéti piacon a jegybanki kamatvágás, a hitelintézetek kivétel nélkül az elérhető hozamok érezhető mérséklődésére számítanak – ismerteti a csütörtöki Világgazdaság.

MTI Gazdaság

S&P: szerkezeti gondokkal küszködnek a magyar bankok

A magyar bankok pénzügyi profilja várhatóan gyengülni fog rövid távon, a folytatódó recesszió, "a gyenge és kilengésekre hajlamos nemzeti valuta", valamint a finanszírozási nyomások következtében, áll a Standard & Poor's csütörtökön ismertetett értékelésében.

MTI Gazdaság

Nem lesz szegények bankja

Bár bő egy évvel ezelőtt a szociális minisztérium bejelentette az uzsorakölcsönök visszaszorítását célzó, úgynevezett szociálishitel-programot, a döntéshozók ma már tudni sem akarnak államtitkári szintű ígéretükről – írta a Magyar Nemzet.

Kevés jobb fej cég van most, mint a Netflix

Kevés jobb fej cég van most, mint a Netflix

Az orvosi kamara elnöke szerint nem merült fel a háziorvosi rendszer államosítása

Az orvosi kamara elnöke szerint nem merült fel a háziorvosi rendszer államosítása

Képek jöttek egy bangkoki laborból, így készül a koronavírus elleni vakcina

Képek jöttek egy bangkoki laborból, így készül a koronavírus elleni vakcina