Nyersanyagpiaci kilátások 2025 második felére
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
Eddig is furcsa fordulatokat vett a BKV igényei szerint, de a Volánbusznak gyártott, a metrópótlásra el nem készülő, cserébe egyre drágább buszok története. Az Ikarus Egyedi név alatt futó buszok már nem is magyarok, hiszen egy cseh többségi tulajdonú cég gyártja le, zömüket Szerbiában.
Szerbiában, az Ikarbus gyárában készítené el az Ikarus Egyedi a Volánbusz által rendelt 180 csuklós autóbuszból százharmincat – írja az iho.hu. Ráadásul Mészáros Csabáék cégét, az egykor sikeres Ikarus Egyedi – korábban MABI, illetve Ikarus EAG buszgyárat ma már csak jóindulattal lehet magyarnak nevezni, hiszen csehek a gyár többségi tulajdonosai.
A kezdetektől fogva kétesek az akkor még Ikarus EAG Modulo M168D buszokkal lezajlott tenderei. Úgy kezdődött, hogy 75 és opcionálisan további 75 Modulót vásárolt volna a BKV a metrópótláshoz tavaly ősszel, de a tendert a Közbeszerzési Döntőbizottság akkor a BKK számára is érthetetlen módon elkaszálta.
Ez után nem sokkal a Volánbusz 180 csuklós autóbuszra írt ki 15,4 milliárd forintos tendert, melyet történetesen ismét az Ikarus EAG nyerte meg a Modulóval. Már akkor sem értette senki, miért kellene a távolsági buszokat üzemeltető Volánnak városi kialakítású buszokat vennie. Az egyetlen értelmes magyarázat az lehetett volna, hogy a metrópótláskor jelennek majd meg a Modulók Budapesten a Volán üzemeltetésében, azonban az abszurd módon elkaszált tender után Tarlós István kijelentette, hogy a továbbiakban nem tart igényt új metrópótló buszokra, hanem a BKV megoldja majd az ügyet maga.
A buszok ráadásul közel sincsenek ahhoz, hogy a metrópótlás idejére elkészüljenek. Idén augusztusban kellett volna átadnia az Ikarus Egyedinek a 180 csuklós autóbuszt, de azóta sem készült el belőlük egyetlen egy sem. A VEKE töltött fel akkor egy fényképet Facebookjára, melyen csupán egy félkész busznak a váza látható – a szervezet szerint csupán öt busz vázát sikerült a határidőig összerakni.
Ekkor jött a következő fordulat, írta meg akkor az Omnibusz blog, ugyanis ahelyett, hogy a naponta 150 ezer forintos kötbért érvényesítette volna a Volánbusz a gyártóval szemben a késedelmek miatt, hirtelen jött egy rendeletmódosítás, melyben kikötötték, hogy minden új városi buszba be kell szerelni egy tűzoltóberendezést. Mivel a Volánbusz által rendelt buszokban nem szerepelt ez az eszköz, az Ikarus EAG a jogszabályi környezet megváltoztatására hivatkozva haladékot kért, amit a megrendelő Volánbusz el is fogadott.
Sőt, erre hivatkozva a gyártó a buszok darabonkénti nettó 85 millió 400 ezer forintos vételárát 86 millió 260 ezer forintra emelte, írja az iho.hu. A buszok első példánya azóta sem készült el.
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
A szabályozás egyre szigorúbb, a megfelelés jogi kötelezettség és stratégiai kérdés is.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
A bvk hosszú távú döntés, az adózási kérdéseket ezt figyelembe véve célszerű kezelni.
Ha kétségei merülnének fel, akkor nézze meg a 2025-ös év első negyedéves számait.
Kijev rákényszerülhet arra, hogy igazságtalan tűzszünetet kössön.