Nem készültek el időre, megdrágultak, és már nem is magyarok az Ikarus Egyedi új buszai

Eddig is furcsa fordulatokat vett a BKV igényei szerint, de a Volánbusznak gyártott, a metrópótlásra el nem készülő, cserébe egyre drágább buszok története. Az Ikarus Egyedi név alatt futó buszok már nem is magyarok, hiszen egy cseh többségi tulajdonú cég gyártja le, zömüket Szerbiában.

  • Zelki Benjámin Zelki Benjámin
Nem készültek el időre, megdrágultak, és már nem is magyarok az Ikarus Egyedi új buszai

Szerbiában, az Ikarbus gyárában készítené el az Ikarus Egyedi a Volánbusz által rendelt 180 csuklós autóbuszból százharmincat – írja az iho.hu. Ráadásul Mészáros Csabáék cégét, az egykor sikeres Ikarus Egyedi – korábban MABI, illetve Ikarus EAG buszgyárat ma már csak jóindulattal lehet magyarnak nevezni, hiszen csehek a gyár többségi tulajdonosai.

A kezdetektől fogva kétesek az akkor még Ikarus EAG Modulo M168D buszokkal lezajlott tenderei. Úgy kezdődött, hogy 75 és opcionálisan további 75 Modulót vásárolt volna a BKV a metrópótláshoz tavaly ősszel, de a tendert a Közbeszerzési Döntőbizottság akkor a BKK számára is érthetetlen módon elkaszálta.

Ez után nem sokkal a Volánbusz 180 csuklós autóbuszra írt ki 15,4 milliárd forintos tendert, melyet történetesen ismét az Ikarus EAG nyerte meg a Modulóval. Már akkor sem értette senki, miért kellene a távolsági buszokat üzemeltető Volánnak városi kialakítású buszokat vennie. Az egyetlen értelmes magyarázat az lehetett volna, hogy a metrópótláskor jelennek majd meg a Modulók Budapesten a Volán üzemeltetésében, azonban az abszurd módon elkaszált tender után Tarlós István kijelentette, hogy a továbbiakban nem tart igényt új metrópótló buszokra, hanem a BKV megoldja majd az ügyet maga.

MTI / Máthé Zoltán

A buszok ráadásul közel sincsenek ahhoz, hogy a metrópótlás idejére elkészüljenek. Idén augusztusban kellett volna átadnia az Ikarus Egyedinek a 180 csuklós autóbuszt, de azóta sem készült el belőlük egyetlen egy sem. A VEKE töltött fel akkor egy fényképet Facebookjára, melyen csupán egy félkész busznak a váza látható – a szervezet szerint csupán öt busz vázát sikerült a határidőig összerakni.

Ekkor jött a következő fordulat, írta meg akkor az Omnibusz blog, ugyanis ahelyett, hogy a naponta 150 ezer forintos kötbért érvényesítette volna a Volánbusz a gyártóval szemben a késedelmek miatt, hirtelen jött egy rendeletmódosítás, melyben kikötötték, hogy minden új városi buszba be kell szerelni egy tűzoltóberendezést. Mivel a Volánbusz által rendelt buszokban nem szerepelt ez az eszköz, az Ikarus EAG a jogszabályi környezet megváltoztatására hivatkozva haladékot kért, amit a megrendelő Volánbusz el is fogadott.

Sőt, erre hivatkozva a gyártó a buszok darabonkénti nettó 85 millió 400 ezer forintos vételárát 86 millió 260 ezer forintra emelte, írja az iho.hu. A buszok első példánya azóta sem készült el.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek