Nyersanyagpiaci kilátások 2025 második felére
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
Az Európai Szociális Alap támogatásainak elosztásánál több olyan szempontot is tiszteletben kell tartani, amiről igyekszik tudomást sem venni a kormány.
Nem csak a jogállamisággal kapcsolatban belengetett forrásvesztés miatt lehet félnivalója a magyar kormánynak az új, 2021-2027-es EU-büdzsé tárgyalásakor. Az egyik fő támogatási keret, az Európai Szociális Alap jövőjéről szóló javaslat Politico által kiszivárogtatott tervezete alapján más, a kormánynak nem tetsző feltételeket is szabnának a 101 milliárd euró elosztásakor.
A magyar kormány számára az egyik legfájóbb pont az lehet, hogy a szociális támogatások elosztásánál szempontként jelennek meg az úgynevezett országspecifikus ajánlások. Vagyis részben arra szánni kell pénzt, amit az Európai Bizottság problémaként megnevez ezekben az értékelésekben.
Márpedig ezeknél a leggyakrabban visszatérő bírálat éppen szociális jellegű: a közmunkaprogram, illetve az, hogy a magyar kormánynak ugyan sikerült visszaszorítania a munkanélküliséget, ám – részben a közmunka miatt – a munkavállalók jelentős része rendkívül kevés pénzből kénytelen megélni.
A jövőben a források legalább 25 százalékát fordítanák a társadalmi kirekesztés leküzdésére, és azt is elvárják a tagországoktól, hogy a legszegényebb rétegek segítésére különítsenek el egy meghatározott részt – legalább 2 százalékot. A legszegényebb régióknak pedig legalább 15 százalék jár – ilyen van nálunk, ahol a miniszterelnök nemrég azt a célt tűzte ki, hogy Európa öt legjobb helyének egyikévé teszi az országot.
A bizottság azt is elvárná, hogy a tagállamok a szociális partnerekkel és a civil társadalommal összefogva küzdjenek, és a támogatás egy részét is ezeknek a szervezeteknek az erősítésére kell szánniuk.
A legkeményebb rész a javaslatból azonban nem is ez, hanem az, amelyik a menekültválságra hivatkozva arra utal, hogy az alap forrásaiból segíteni kell az unión kívülről érkezők társadalmi integrációját, ráadásul az uniós közös fellépés szellemében. Az nem világos, hogy ez arra utal-e, amit korábban Angela Merkel német kancellár is felvetett. A források elosztásánál szerinte figyelembe kellene venni, hogy egy tagország milyen erőfeszítéseket tesz a válság elleni közös fellépés érdekében. A közös fellépést pedig szinte naponta utasítja el a magyar kormány.
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
A szabályozás egyre szigorúbb, a megfelelés jogi kötelezettség és stratégiai kérdés is.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
A bvk hosszú távú döntés, az adózási kérdéseket ezt figyelembe véve célszerű kezelni.
Megvan a fővárosi költségvetés az év végéig, a kormány pedig kedvezményes lakáshitelt és az állami cégeknél folytatódó spórolást jelentett be. Eközben a nemzetközi színtéren arra készülnek, mi lesz, amikor hamarosan lejár a vámháború három hónapos tűzszünete.
Nem világos, hogy a leginkább szablyacsörgetésnek tekinthető kereskedelmi háború átmegy egy langymeleg állapotba, vagy augusztus elsején totális káosz lesz a vége.
David Zucker, a Naked Gun rendezője biztosan nem nézi meg a Liam Neesonnal készült negyedik részt, mert az szerinte ötlettelen másolat lesz csupán. A rendezőtrió egyharmadával Leslie Nielsen fingógépéről, a pilótás pedofilpoénokról, a Top Secret bukásáról és O.J. Simpsonról is beszélgettünk.