Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"cda3c20c-ef78-4a3b-bd8e-fcaf6ead6f36","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Japán kutatók egy olyan neurális hálózati modellt fejlesztettek, amelyik képes rekonstruálni egy domborművet. Ami az érdekes benne: ez a történelmi örökség valójában nem is látható, csupán egy szürkeárnyalatos kép van róla.","shortLead":"Japán kutatók egy olyan neurális hálózati modellt fejlesztettek, amelyik képes rekonstruálni egy domborművet. Ami...","id":"20241130_mesterseges-intelligencia-dombormuvek-rekonstrualasa-regi-fotokbol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cda3c20c-ef78-4a3b-bd8e-fcaf6ead6f36.jpg","index":0,"item":"b4728159-ca09-45f9-8fe4-1069bc298bbc","keywords":null,"link":"/tudomany/20241130_mesterseges-intelligencia-dombormuvek-rekonstrualasa-regi-fotokbol","timestamp":"2024. november. 30. 16:03","title":"Így tesz láthatatlan kincseket láthatóvá egy új technológia","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"24550452-ee65-4ab5-b17d-085108b3b91f","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Magyar Péter volt barátnője arról nem akar beszélni, hogy ő szivárogtatja-e ki a hangfelvételeket, arról azonban már igen, hogy elgondolkodott egy másik párt megalapításán is.","shortLead":"Magyar Péter volt barátnője arról nem akar beszélni, hogy ő szivárogtatja-e ki a hangfelvételeket, arról azonban már...","id":"20241129_vogel-evelin-interju-magyar-peter-penz-fidesz-tisza-partalapitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/24550452-ee65-4ab5-b17d-085108b3b91f.jpg","index":0,"item":"9ccdd26d-ec73-470d-ba3a-459c5295f2eb","keywords":null,"link":"/itthon/20241129_vogel-evelin-interju-magyar-peter-penz-fidesz-tisza-partalapitas","timestamp":"2024. november. 29. 07:35","title":"Vogel Evelin: Péter simán ki tudna fizetni a saját pénzéből, amit a Fidesztől kapott éveken át a semmire","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fffdaa8e-9726-4cf4-b9ff-0280883dad32","c_author":"Keresztes Imre","category":"360","description":"A Benjamin Netanjahu kormányfő elleni jogi fenyegetettség korlátok közé szorítja Izraelt. Még akkor is, ha az ICC által háborús bűnök miatt kiadott letartóztatási parancsot több állam – köztük Magyarország – elítélte. Közben odahaza korrupciós ügyének újabb felvonásával szembesül az izraeli miniszterelnök.","shortLead":"A Benjamin Netanjahu kormányfő elleni jogi fenyegetettség korlátok közé szorítja Izraelt. Még akkor is, ha az ICC által...","id":"20241129_hvg-nemzetkozi-buntetobirosag-icc-netanjahu-gallant-korozes-haborus-bunok-izrael-gaza","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fffdaa8e-9726-4cf4-b9ff-0280883dad32.jpg","index":0,"item":"66675f4d-d811-42a6-8e10-c3b2618debe0","keywords":null,"link":"/360/20241129_hvg-nemzetkozi-buntetobirosag-icc-netanjahu-gallant-korozes-haborus-bunok-izrael-gaza","timestamp":"2024. november. 29. 16:30","title":"Kiejtheti a diplomáciai körforgásból Netanjahut a hágai elfogatóparancs, hiába ítélte el azt az USA és sok más ország","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b50f6ff7-57d5-4489-a458-bd7e6b7e5fe4","c_author":"HVG","category":"360","description":"","shortLead":"","id":"20241129_hvg-matolcsy-gyorgy-adam-szaraz-istvan-szemerey-tamas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b50f6ff7-57d5-4489-a458-bd7e6b7e5fe4.jpg","index":0,"item":"08b1d807-49ea-48ff-bea1-45700490c9c4","keywords":null,"link":"/360/20241129_hvg-matolcsy-gyorgy-adam-szaraz-istvan-szemerey-tamas","timestamp":"2024. november. 29. 06:40","title":"Rokonok, barátok és ismerősök sikeres feltőkésítése után távozhat a Fidesz-univerzumból Matolcsy György","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4d26b830-41c6-4ea3-a457-c9bf702f7b2a","c_author":"MTI","category":"gazdasag.zhvg","description":"A jövő évben valódi lépéseket kell tenni a versenyképesség javítása érdekében, amihez a magyar uniós elnökség fontos eredményének számító új versenyképességi megállapodás, a Budapesti Nyilatkozat elfogadása járulhat hozzá – jelentette ki csütörtökön Brüsszelben Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter.","shortLead":"A jövő évben valódi lépéseket kell tenni a versenyképesség javítása érdekében, amihez a magyar uniós elnökség fontos...","id":"20241129_Nagy-Marton-elmondta-merre-van-az-elore-auto-es-atom","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4d26b830-41c6-4ea3-a457-c9bf702f7b2a.jpg","index":0,"item":"c79727ac-6c50-4a41-8337-586e9f71032e","keywords":null,"link":"/zhvg/20241129_Nagy-Marton-elmondta-merre-van-az-elore-auto-es-atom","timestamp":"2024. november. 29. 07:31","title":"Nagy Márton elmondta, merre van az előre: autó és atom","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c6737227-a1f5-4da8-abec-a16c444e3081","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"A Magyar Posta kisebbségi tulajdonos marad, illetve hosszú távú megállapodást kötött a Waberer’s-csoportba került Posta Biztosítókkal.","shortLead":"A Magyar Posta kisebbségi tulajdonos marad, illetve hosszú távú megállapodást kötött a Waberer’s-csoportba került Posta...","id":"20241129_tiborcz-waberers-posta-biztositok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c6737227-a1f5-4da8-abec-a16c444e3081.jpg","index":0,"item":"030043a9-2acc-4d0a-8e19-5c2f75f0f00d","keywords":null,"link":"/kkv/20241129_tiborcz-waberers-posta-biztositok","timestamp":"2024. november. 29. 11:00","title":"Tiborcz érdekeltségébe került a Posta Biztosítók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fa857f57-df3f-4f62-b2a6-5b34bf638c9d","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Sőt, Varga Zs. András azt állítja, hogy akkor is megvédte a két évre eltiltott Kovács Andrást, ha a jogi álláspontja miatt nyilvános kritika érte.","shortLead":"Sőt, Varga Zs. András azt állítja, hogy akkor is megvédte a két évre eltiltott Kovács Andrást, ha a jogi álláspontja...","id":"20241130_A-Kuria-elnoke-tagadja-hogy-velemenye-miatt-fuggesztett-fel-egy-tanacselnokot","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fa857f57-df3f-4f62-b2a6-5b34bf638c9d.jpg","index":0,"item":"2e183814-42f7-44c5-85be-ca44a9f97dbb","keywords":null,"link":"/itthon/20241130_A-Kuria-elnoke-tagadja-hogy-velemenye-miatt-fuggesztett-fel-egy-tanacselnokot","timestamp":"2024. november. 30. 17:48","title":"A Kúria elnöke tagadja, hogy véleménye miatt függesztett fel egy tanácselnököt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"db498f50-a9aa-4f37-86de-87cdf7aaddcf","c_author":"Hamvay Péter","category":"360","description":"Amit a kormány a választókerületek arányosítása érdekében tett reformként hirdet, az valójában brutális aránytalansághoz vezet – elsősorban az ellenzéki Budapest kárára.","shortLead":"Amit a kormány a választókerületek arányosítása érdekében tett reformként hirdet, az valójában brutális...","id":"20241129_hvg-valasztokeruletek-kormany-parlamenti-ellenzek-tisza-part-magyar-peter-karacsony-gergely","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/db498f50-a9aa-4f37-86de-87cdf7aaddcf.jpg","index":0,"item":"4058f84a-8da3-4dc2-9440-10d81c86aba6","keywords":null,"link":"/360/20241129_hvg-valasztokeruletek-kormany-parlamenti-ellenzek-tisza-part-magyar-peter-karacsony-gergely","timestamp":"2024. november. 29. 14:00","title":"A jelenlegi parlamenti ellenzék pozícióit gyengíti leginkább a választókerületek fideszes átrajzolása","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Vita van a kormány és a ferihegyi repteret üzemeltető Budapest Airport között, ennek látványos megnyilvánulásaként pocskondiázott a Budapest-ügyi helyettes államtitkár. Lehet, hogy tényleg a kosz és a csikkek zavarják a kormányt, esetleg a tervezett vasúti kapcsolat miatt vitáznak, vagy amiatt, hogy egy stratégiai cég még nem az államé?
A kormány álláspontját képviselte, nem pedig magánvéleményének adott hangot Schneller Domonkos, a Miniszterelnökség budapesti fejlesztésekért felelős helyettes államtitkára, amikor páros lábbal szállt bele a ferihegyi repteret üzemeltető Budapest Airport Zrt.-be – mondták a hvg.hu-nak névtelenséget kérő források, no meg a józan paraszti ész. (A Fidesz háza táján nem díjazzák a kibeszélést, a kormánypárti médiaholding vezetője, Varga István néhány napja azonnal megkapta a selyemzsinórt ilyesmiért). Az Airportal szakoldalon olvasói levélként megjelent írásból arra lehet következtetni: vita van a kormány és a Budapest Airport között, Schneller támadása ennek látványos megnyilvánulása volt.
Hardy Mihály, a cég kommunikációs igazgatója a hvg.hu-nak azt nyilatkozta, nem kívánják kommentálni a helyettes államtitkár kritikáit, annyit jegyzett csak meg, hogy Schneller jórészt épp azokat a problémákat hánytorgatta fel, amelyekkel a cég is tisztában van, és amelyeknek orvoslására bevezetendő intézkedéseit két nappal korábban jelentette be. (Schneller levelében azt írta, épp ezekre a bejelentésekre reagál.)
Schneller Domonkos támadása mögött három indok állhat (illetve ezek valamilyen kombinációja):
A kormányt valóban a Ferihegyen tapasztalható gyakorlati, hétköznapi problémák zavarják;
A reptér tervezett vasúti kapcsolata miatt van vita a Budapest Airport és a kormány között;
A központosítást már ujjgyakorlatként űző kormánynak elvből szúrja a szemét a Budapest Airport, amely tőle függetlenül üzemelteti Magyarország egyik legfontosabb eszközét.
A Budapest Airport nem egy jól menő vállalkozás
Ami az első tételt illeti, tény, hogy a reptéren a mosdók tisztasága, felszereltsége, a dohányzóterasz állapota stb. hagy maga után kívánnivalókat, ezek ráadásul olyan dolgok, amelyeket különösebb anyagi ráfordítás nélkül meg lehetne oldani, sőt már réges-régen rendezni kellett volna. A felelősség pedig a Budapest Airporté, még akkor is, ha a problémákat a reptéren működő egyik vagy másik cég okozza. Tény továbbá, hogy a reptér kicsi, mára már túlzsúfolt, sok gépre a betonról kell felszállni, az ezzel kapcsolatos kellemetlenségek megszüntetése viszont már nagyon komoly beruházásokat igényel, ami folyamatban van: a Budapest Airport 225 milliárd forintért épít új terminált a meglévő kettő mellé.
Az új utas terminál
Máté Péter
A helyettes államtitkár arra vonatkozó kifogása, hogy a reptér belső terei puritánok, az utazókat nem fogadják híres helyiek portréi, mint Stockholmban, már ízlés kérdése, olyanokról pedig nem nyitnánk vitát.
Levelében Schneller felemlegeti, hogy a Budapest Airport árbevétele 2017-ben 80 milliárd, üzemi eredménye pedig 40 milliárd forint, ezek alapján azt állítja, „nálunk üzemel a kontinens egyik legjövedelmezőbb repülőtere”, csak éppen az alapvető dolgokra nem költenek. A valóság ugyanakkor az, hogy a Budapest Airport Zrt. egyáltalán nem jól menő vállalkozás. Schneller számai stimmelnek, ugyanakkor a cég adózott eredménye (ez az, amit a köznyelvben profitnak hívunk) csak 2016-ban fordult pozitívba, a megelőző években a vállalat veszteséges volt. Ráadásul hatalmas, több százmilliárd forintos tartozást görget magával. A pénzügyi helyzet 2017-ben javult, abban az évben már 10 milliárd forint volt a profit, az adósságot pedig levitték 450 milliárd forintra.
Lehetséges, hogy a reptér kiépítendő vasúti kapcsolata miatt van vita a kormány és a Budapest Airport között. Homolya Róbert, a nyáron kinevezett MÁV elnök-vezérigazgató a hvg.hu-nak adott interjújában azt mondta, a Budapest Airport, mint a reptér üzemeltetője, megtorpedózhatja a vasút megépítését. Ráadásul egyelőre nem világos, miféle vasúti kapcsolatot akar a kormány építeni.
MTI / H. Szabó Sándor
2019 elejéig úgy volt, hogy a meglévő, szolnoki MÁV-vonalra építenének egy hurkot a reptérhez. Aztán a hvg.hu kiderítette, hogy a kínai állami CRCC vasúti járműgyártó is bejelentkezett a projektre egy teljesen más, közvetlen vonal tervével, amely a Keleti pályaudvart kötné össze a reptérrel. Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter a hvg.hu-nak akkoriban azt mondta, „a kormány több helyről is kapott megkeresést, és több céggel is tárgyal annak érdekében, hogy minél előbb létrejöhessen a direkt vasúti kapcsolat a Liszt Ferenc reptérre”. A Budapest Airport pedig csak annyit reagált, hogy „üdvözöl minden olyan vasúti fejlesztést, amely összeköti a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret a vasút hálózatával, hiszen minden ilyen megoldás az utasok kényelmét és érdekeit szolgálja”.
Ide tartozik, hogy a budapesti kormányhivatal visszavonta a ferihegyi terminálépület elé tervezett parkolóház építési engedélyét. Az építési engedély visszavonását nem indokolta a kormányhivatal, de a reptér által megkezdett parkolóház a korábban említett Budapest–Cegléd–Szolnok-vonali leágazást nem, a kínai vasút végállomásának a helyét annál inkább ütné.
Google Maps
A nagyját Gyurcsány, a maradékot Orbán privatizálta
Általánosságban a Fidesz nagy híve a központosításnak, az elmúlt nyolc évből a teljesség igénye nélkül megemlíthetjük a kórházakat, az iskolákat, az önkormányzatok anyagi és hatóköri eljelentéktelenítését. Mindeközben itt van a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér, amely tagadhatatlanul az egyik legfontosabb nemzetstratégiai eszköz, az ország legnagyobb polgári légikikötője, ezt látja először a külföldről Magyarországra érkező emberek legnagyobb része, ez az utolsó élménye Magyarországból a kiutazóknak. És a kormánynak – azon túl, hogy 2011-ben átnevezte a légikikötőt – gyakorlatilag semmiféle közvetlen ráhatása sincs a repteret üzemeltető Budapest Airport működésére, mivel nincs benne nemhogy többségi, de semmiféle tulajdona.
A Budapest Airportot a Gyurcsány-kormány privatizálta 2005-ben, egész pontosan a cég kis híján 75 százalékát adták el a brit BAA-nak 466 milliárd forintért. A céghez 75 évnyi üzemeltetési koncesszió járt, viszont a reptér területe az állam tulajdonában maradt, és ott is van mind a mai napig. A 466 milliárd forint akkoriban nagyon jó árnak számított, igaz, a BAA a szerződésben kötelezően végrehajtandó fejlesztéseket vállalt a következő évekre (amikkel aztán elcsúszott).
Budapest Airport
A BAA másfél évvel később eladta a Budapest Airportot és azzal együtt a 75 évre szóló üzemeltetést a Hochtief építőipari csoport reptérüzemeltetéssel foglalkozó vállalatának és három pénzügyi partnerének. Orbán Viktor második kormánya hevesen sajnálkozott a Budapest Airport „elherdálása” miatt, sőt több alkalommal kilátásba helyezte a visszaállamosítást. Ehhez képest 2011-ben – opciós jogát érvényesítve – 36,6 milliárd forintért eladta az állam maradék, bő 25 százalékos részesedését is arra hivatkozva, hogy a kisebbségi részesedés már úgysem „biztosít érdemi szerepet a Budapest Airport Zrt. stratégiai működésében”. A Hochtief-csoport 2013-ban (a teljes reptér-portfóliójával együtt) eladta a Budapest Airportban meglévő részesedését. A vállalat többségi tulajdonosa jelenleg az athéni, düsseldorfi és hamburgi repteret is üzemeltető Avialliance GmbH., kisebbségi tulajdonosa a szingapúri GIC befektetési alap leányvállalata, a Malton Investments Ltd.
Egy Orbán-kormány egyszer már államosított Ferihegyen
A hvg.hu információi szerint egyébként valamiféle vita ugyan van a Budapest Airport és a kormány között, de nem valószínű, hogy vissza akarnák államosítani a céget. Holott akár ez sem lenne meglepő, egyrészt a kisebbségi részesedés eladása előtt ezt többször belengették, másrészt az Orbán-kormány már csinált ilyesmit a múltban, és megjárta. A 2B terminált a kanadai Airport Development Corporation (ADC) építette, a cég résztulajdonában levő Ferihegyi Utasterminál-fejlesztő Kft. pedig az 1998-as átadás után 2010-ig kapott jogot az üzemeltetésre. Majd jött az első Orbán-kormány, és ezt 2001-ben egy tollvonással megszüntette, az üzemeltetést pedig a Budapest Airportra bízta.
A kanadai cég a Világbank mellett működő vitarendező fórum, az International Center for Settlement of Investment Disputes (ICSID) előtt pert indított emiatt, amit meg is nyert, a magyar államnak 77 millió dolláros kártérítést kellett fizetnie.
Ha esetleg a kormány mégis úgy dönt, hogy visszaveszi a reptér üzemeltetését, akkor meg kellene győznie a jelenlegi tulajdonosokat (de minimum az Avialliance-t) arról, hogy adják el a részesedésüket, ami korántsem biztos, hogy sikerülne, különösen most, amikor a Budapest Airport végre nyereséges lett. Ami a cég értékét illeti, a 2017-es évre 568 milliárd forintnyi eszközállományról számolt be, illetve egy nagy tőkeemelés után 106 milliárd forintos tőkéről. Ezzel szemben ott van a közel 450 milliárd forintnyi tartozás. A 2006-ban kapott 466 milliárdos vételárra visszatérve (ami ráadásul csak a cég háromnegyede volt), az az infláció miatt ma közel 700 milliárd forintnak felel meg. A Budapest Airport pénzügyi helyzete alapján az elmúlt évek beruházásai és fejlesztései ellenére a cég jelenleg egész biztosan nem ér ennyit.