Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
[{"available":true,"c_guid":"9cd30645-40f8-4bdc-aaa6-5404d0889138","c_author":"Németh András","category":"vilag","description":"Négy ember vesztette életét Oroszországban az után, hogy beoltották őket a koronavírus elleni orosz vakcinával, a Szputnyik V-vel. Az Európai Gyógyszerügynökség (EMA) komolyan veszi az eseteket, Moszkvában viszont azt mondják, a vakcina és a halálesetek között nincs összefüggés. ","shortLead":"Négy ember vesztette életét Oroszországban az után, hogy beoltották őket a koronavírus elleni orosz vakcinával...","id":"20210409_Negyen_meghaltak_nem_sokkal_a_Szputnyik_V_beadasa_utan__kiszivarogtatas_es_cafolat","image":"https://img2.hvg.hu/image.aspx?id=9cd30645-40f8-4bdc-aaa6-5404d0889138&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"0c1a7bf9-ea5a-4d76-aab2-9bcdd1b67a89","keywords":null,"link":"/vilag/20210409_Negyen_meghaltak_nem_sokkal_a_Szputnyik_V_beadasa_utan__kiszivarogtatas_es_cafolat","timestamp":"2021. április. 09. 14:05","title":"Euobserver: Négyen meghaltak nem sokkal a Szputnyik V beadása után ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ca2dee8b-2fe4-4539-a616-1228fd80a0ce","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"Az izraeli Cellebrite nevű cég átszámítva mintegy 4,8 millió forintért árulja azt az eszközét, amivel a rendvédelmi szervek feltörhetik a gyanúsított iPhone-ját.","shortLead":"Az izraeli Cellebrite nevű cég átszámítva mintegy 4,8 millió forintért árulja azt az eszközét, amivel a rendvédelmi...","id":"20210409_iphone_feltorese_cellebrite_gyilkossag_telefon_feltorese_nyomozas_rendorseg","image":"https://img2.hvg.hu/image.aspx?id=ca2dee8b-2fe4-4539-a616-1228fd80a0ce&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"06eccf2d-d9b9-4734-a364-351fdf8012f4","keywords":null,"link":"/tudomany/20210409_iphone_feltorese_cellebrite_gyilkossag_telefon_feltorese_nyomozas_rendorseg","timestamp":"2021. április. 09. 17:03","title":"Egy 4 éves fiú halála miatt nyomozott a brazil rendőrség, feltörték a gyanúsítottak iPhone-jait","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"40c4d9e8-20f4-4150-96b5-0cd50456c0fe","c_author":"Marabu","category":"itthon","description":"","shortLead":"","id":"20210410_Marabu_Feknyuz_Nyuszika_es_a_sapka","image":"https://img2.hvg.hu/image.aspx?id=40c4d9e8-20f4-4150-96b5-0cd50456c0fe&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"9f2aeef1-131f-4f66-b0f9-5e665adb459b","keywords":null,"link":"/itthon/20210410_Marabu_Feknyuz_Nyuszika_es_a_sapka","timestamp":"2021. április. 10. 05:05","title":"Marabu Féknyúz: Nyuszika és a sapka","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7302417c-5210-4066-974a-0d830e466bb4","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Március végén 22 ezer külföldit oltottak be az AstraZeneca vakcinájával Szerbiában. ","shortLead":"Március végén 22 ezer külföldit oltottak be az AstraZeneca vakcinájával Szerbiában. ","id":"20210409_Koronavirus_oltas_kulfoldi_Szerbia","image":"https://img2.hvg.hu/image.aspx?id=7302417c-5210-4066-974a-0d830e466bb4&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"5a842de4-2a3c-4c5c-9c3e-ee3860a571b5","keywords":null,"link":"/vilag/20210409_Koronavirus_oltas_kulfoldi_Szerbia","timestamp":"2021. április. 09. 17:50","title":"Szerbiában leállították a külföldiek oltását","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"33cebb9d-e0c2-4952-b544-185d79e9973f","c_author":"MTI / hvg.hu","category":"tudomany","description":"Tíz kilométeres kitörési oszlop szállt fel a vulkánból, a lakosságot hajókkal menekítik a közeli szigetekre.","shortLead":"Tíz kilométeres kitörési oszlop szállt fel a vulkánból, a lakosságot hajókkal menekítik a közeli szigetekre.","id":"20210409_kitores_la_soufriere_vulkan_saint_vincent","image":"https://img2.hvg.hu/image.aspx?id=33cebb9d-e0c2-4952-b544-185d79e9973f&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"8d630f03-8eba-4b1e-88a3-1a0b1ad530a0","keywords":null,"link":"/tudomany/20210409_kitores_la_soufriere_vulkan_saint_vincent","timestamp":"2021. április. 09. 18:12","title":"Kitört a La Soufriére vulkán, evakuálják Saint Vincent lakosait","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0cc72fad-7e47-4013-8ee3-003d92f52217","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"Üzemi területre csak megfelelő engedély és felszerelés birtokában lehet belépni, ez alól pedig a SpaceX texasi létesítménye sem kivétel. Egy videós azonban tett a szabályokra.","shortLead":"Üzemi területre csak megfelelő engedély és felszerelés birtokában lehet belépni, ez alól pedig a SpaceX texasi...","id":"20210409_elon_musk_starship_csillaghajo_raketa_vlogger_youtuber","image":"https://img2.hvg.hu/image.aspx?id=0cc72fad-7e47-4013-8ee3-003d92f52217&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"eff0342c-da3d-42f6-865e-1c8a4f233a8d","keywords":null,"link":"/tudomany/20210409_elon_musk_starship_csillaghajo_raketa_vlogger_youtuber","timestamp":"2021. április. 09. 13:03","title":"Egy őrült youtuber bemászott Elon Musk több emelet magas rakétájához, és videózott is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8d558985-b50a-41e4-81fa-a4e8389bb431","c_author":"hvg.hu","category":"cegauto","description":"Szombathelyen adott sok munkát a rendőröknek egy ittas férfi. ","shortLead":"Szombathelyen adott sok munkát a rendőröknek egy ittas férfi. ","id":"20210410_Ittasan_vezetett_elvettek_a_jogsijat_de_ez_nem_zavarta_es_ket_ora_mulva_ismet_reszegen_ult_volan_moge","image":"https://img2.hvg.hu/image.aspx?id=8d558985-b50a-41e4-81fa-a4e8389bb431&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"3d9e1e9b-b3ea-4702-9858-c433d44ff430","keywords":null,"link":"/cegauto/20210410_Ittasan_vezetett_elvettek_a_jogsijat_de_ez_nem_zavarta_es_ket_ora_mulva_ismet_reszegen_ult_volan_moge","timestamp":"2021. április. 10. 08:46","title":"Ittasan vezetett, elvették a jogsiját, de ez nem zavarta és két óra múlva ismét részegen ült volán mögé","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bdb84574-418d-48e3-b479-e26592b25b33","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Pénzes János és Ondó Dénes tőrzsörmester két perc alatt ért a helyszínre, elismerést és jutalmat kaptak.","shortLead":"Pénzes János és Ondó Dénes tőrzsörmester két perc alatt ért a helyszínre, elismerést és jutalmat kaptak.","id":"20210410_kituntetes_jutalom_rendorseg_tuzeset_brfk","image":"https://img2.hvg.hu/image.aspx?id=bdb84574-418d-48e3-b479-e26592b25b33&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"bf1600aa-0f06-48c6-80a3-8b3d8131261f","keywords":null,"link":"/itthon/20210410_kituntetes_jutalom_rendorseg_tuzeset_brfk","timestamp":"2021. április. 10. 12:55","title":"Jutalmat kaptak a rendőrök, akik lángoló kórteremből mentettek ki egy beteget","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A MÁV-vezér szerint legalább 6-8 év kell még, míg versenyezni tudnak az autókkal
szerző:
Zelki Benjámin
Tetszett a cikk?
Zugló állomás jövőre megújulhat, de Kőbánya-Kispestre még nagyjából öt évet kell várni Homolya Róbert, a nyáron kinevezett MÁV elnök-vezérigazgató szerint. Megtudtuk, miért akadozik a reptéri gyorsvasút építése, és azt is, hogy is volt az a történet Mészáros Lőrinccel és a jachttal. Interjú.
Hvg.hu: Miért vállalta a kihívásoktól nem mentes MÁV-vezérigazgatói széket?
Homolya Róbert: Csaknem 8 éve dolgozom kormányzati oldalon a fejlesztés- és közlekedéspolitikában, legutoljára közlekedéspolitikáért felelős államtitkárként, így a területtel korábban már foglalkoztam. A közlekedésen belül a közösségi közlekedés és a vasút az egyik leginkább kihívásokkal teli ágazat, én pedig nem ugrom el ezek elől.
Hvg.hu: Mik a legnagyobb kihívások?
H. R.: Egyrészt, hogy a menetrendszerű, biztonságos működést ellássa a vasúttársaság, az is kihívás, de a legfontosabb feladat, hogy elsősorban a közúti ágazattal és az egyéni közlekedéssel szemben versenyképes szolgáltatási minőséget tudjon nyújtani a MÁV: egy legalább 6-8 éves folyamattal juthatunk el ide.
Hvg.hu: Elégedett Csépke András MÁV-Start-vezérigazgató munkájával?
H. R.: A személyi változások megtörténtek a vezérigazgatói kinevezésem után, és Csépke úr a posztján van.
Hvg.hu: Az arcán mégsem egészen az látszott, hogy elégedett.
H. R.: Azt gondolom, hogy egy új szemléletet hoztam ide a MÁV-csoporthoz, és idővel ez látszódni is fog kifelé. Én nem csak üzemeltetni szeretném ezt a szervezetet: új programokat kezdtünk el kidolgozni, mint pl. a pályaudvarok felújítása, a menetrend-egységesítés, piaci alapú vagyongazdálkodás, mindehhez más, szolgáltatói hozzáállás kell.
H. R.: A közösségi közlekedés átalakítási programjában szeretnénk megszüntetni a párhuzamosságokat, és mivel a vasutat gerinchálózatként fogadtuk el, ahol jobb szolgáltatást tudunk nyújtani, ott a vonat javára kell dönteni. Ezt nem lehet egyik napról a másikra megváltoztatni. De az esztergomi vonalon már elkezdtük: egyre kisebb buszos kínálat van, sűrűbb vasútközlekedés, és működik. De ahol csak a vasút marad meg, ott annak megfelelő állapotban is kell lennie, például legyen az is alap, hogy a liftek működjenek.
Hvg.hu: És működni is fognak?
H. R.: Működni is fognak.
A legszigorúbb szankciókat kilátásba hozva utasítottam mindenkit, hogy áprilisra működjön mindegyik, egy ekkora cégcsoportnál ez a minimum.
Hvg.hu: Hány lift állt le az ország bizonyos részein?
H. R.: A 150-ből országosan 14-15 lehet, ami visszatérően problémás, ezek jelentős része a székesfehérvári vonalon található.
H. R.: A fotón Szijj László és Kovács Ernő volt jelen. Én májusig voltam államtitkár, 2010 előtt pedig ügyvédként dolgoztam, nagyon sok ügyfelem jött az építőipari cégektől, Szijj urat 2005 óta ismerem. Nagyon sokan megkerestek az államtitkári megbízásom megszűnését követően, Szijj úr is, és kaptam egy meghívást. Ez egy magánprogram volt a feleségemmel.
Hvg.hu: Akkor ezek szerint személyes kapcsolatban van velük?
H. R.: Túlzás, 2010 előtt dolgoztam Szijj úrnak, onnan van az ismeretség.
Hvg.hu: Mészáros Lőrincet is ismeri személyesen?
H. R.: Igen.
Hvg.hu: Hivatáson keresztül vagy személyes formában?
H. R.: Hivatalos rendezvényeken találkoztam vele, például a komáromi Duna-híd alapkőletételén.
Hvg.hu: Őt is régebbről ismeri?
H. R.: Nem, pár éve találkoztam vele először.
Hvg.hu: Mit gondol az IC+ programról, tervezi-e annak folytatását vagy leállítását?
H. R.: Arról nincs vita, hogy kellenek a MÁV-Startnak új intercitykocsik. Én azt gondolom, hogy a kocsi jó, a szükséges uniós szabványokkal és engedélyekkel rendelkezik, de tény, hogy az ütemtervben a MÁV-Start azt vállalta, hogy 20 készül el 2018 év végéig, és csak 6 lett kész. Az is komoly kérdés, hogy ez milyen kapacitásokat vett el egyéb tevékenységektől.
Mindezért elrendeltem a MÁV-Start járműgazdálkodásának felülvizsgálatát, ami összefügg az IC+-szal is.
Ezt a BME végzi, és a gyártási folyamatok auditját, amelyre egy multinacionális cégeknél szerzett tapasztalattal rendelkező, német járműgyártási szakértőt kértem fel.
Hvg.hu: Az azt jelenti, hogy a vizsgálatnak lehet olyan eredménye, hogy a gyártás így észszerűtlen áldozatokat követel...
H. R.: Lehet, hogy be kell vonnunk a piacot is. Nekünk kellenek az új kocsik, de lehet, hogy azokat nem a MÁV-Startnak mint személyszállítási közszolgáltatónak kell legyártania.
Hvg.hu: Nagy adósság a budapestiekkel szemben Kőbánya-Kispest, Kőbánya alsó és Zugló állomások felújítása – ezek mikorra várhatóak?
H. R.: Zuglón és Kőbánya alsón is előkészítettünk egy állomásfelújítási tervet – nem nagyberuházásról, de pár százmilliós rekonstrukcióról beszélünk –, ezzel is XXI. századi környezetet tudunk biztosítani mindkét helyen.
Hvg.hu: Mindig szeretik az újságírók a dátumokat: mikorra lesznek ezek készen?
H. R.: Reményeim szerint Zuglón és Kőbánya alsón tavasszal elindulnak a munkálatok, és őszre két megújult megállóhelyről és állomásról beszélhetünk.
Hvg.hu: És Kőbánya-Kispest?
H. R.: Ott uniós forrásból indult meg a projekt tervezése és előkészítése. Kőbánya-Kispesten a felüljáróhoz is hozzá kellene nyúlni, ez egy többmilliárdos beruházás, amire a MÁV-nak nincsen saját forrása.
Hvg.hu: Mikorra valósulhat meg tehát a felújítás?
H. R.: Felelőtlenül nem akarok évszámokat mondani, de ötéves távlatról beszélhetünk.
Hvg.hu: Nem is kell messzire menni, ott van a másik nagy adósság: a reptéri gyorsvasút hiánya, az a projekt hogy áll?
H. R.: A projekt tervezésére és előkészítésérekaptunk uniós forrást, ezzel kész is vagyunk.
Hvg.hu: De magára a kivitelezésre még nincsen fedezet?
H. R.: Arra nincs, de nagy valószínűséggel támogatná azt is az EU.
De a projektben már nem a vasúti megvalósíthatóság a fő kérdés, hanem az, hogy privatizálva lett a reptér, és az a koncessziós szerződés milyen beavatkozást enged a területen.
Hvg.hu: Vagyis a reptér mondhatja azt, hogy nem járulnak hozzá a vasúthoz?
H. R.: Mondhatja. A repteret üzemeltető cég használatába adták azt a területet 75 évre.
Hvg.hu: És ha minden jól megy, mikorra működhet a reptéri vasút?
H. R.: Pontos időpontot itt sem tudok mondani, ám minimum 4-5 éves átfutása van.
H. R.: Valóban nagyon jó lenne, ha a két fejpályaudvar átmenő pályaudvarrá válhatna: közvetlen vonatokat indíthatnánk például Győrből Nyíregyházára. De az egész nem értelmezhető a Budapesten belüli elhanyagolt vonalhálózat fejlesztése nélkül. Hiába lesz ott alagút, ha utána kijön a vonat, és 40-nel tud csak továbbmenni. Ezt az egész problémát együtt kell kezelni.
H. R.: Teljes járműcserét, a csepeli és ráckevei vonalat alagútban bevezetjük a Kálvin térig. A szentendrei HÉV pályáját is teljesen felújítjuk. A gödöllői HÉV-et a főváros készíti elő, a műszaki tartalmáról még nincs pontos döntés, vita van még róla, hogy össze kell-e kötni a 2-es metróval.
Hvg.hu: És a HÉV-ekre honnan lesz forrás?
H. R.: A kormány biztosított pénzt a tervezésre, és a következő uniós fejlesztési ciklusban biztosan ott lesznek a Magyarország által finanszírozásra javasolt projektek között.
Hvg.hu: Tud még említeni olyan projektet, amellyel biztosan pályázik a MÁV uniós forrásra?
H. R.: A 80-as vonal felújítása Hatvantól Miskolcig, a lajosmizsei elővárosi vasútvonal villamosítása – ezekre hatalmas igény lenne.
A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.
Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!
Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Omladoznak az állomások, beáznak a pályaudvarok, csúcsra jár a teljes budapesti vasúthálózat. Százmilliárdokra lenne szükség a fővárosi vasúti infrastruktúra modernizálására, tervekből nincs is hiány, pénz viszont nincs erre.
A Déli és a Nyugati pályaudvar közé épített szuperalagút ötletét vázolták föl ismét szakértők és döntéshozók a Déli jövőjéről szóló fórumon. A szép számban jelen levő lakók kíváncsian hallgatták a víziókat, de a végén többen sérelmezték, hogy a mindennapi problémáikat nem hallgatja meg senki.