szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A globális vállalati hangulati mutató 2016 óta nem látott mélységbe zuhant: a vállalatok a gyengülő fogyasztással és a növekvő költségekkel küzdenek – ez derült ki a Fidelity International legfrissebb Elemzői Felméréséből. A befektetési alapkezelő ennek ellenére óvatosan derülátó a világgazdaság kilátásait illetően.

A Fidelity minden évben körkérdést intéz globális elemzői csapatának tagjaihoz, hogy a válaszok segítségével megmérje „a vállalati szféra pulzusát”. Sok más, felülről lefelé végzett makrogazdasági felméréstől eltérően ez a kutatás alulról indul, és kb. 16 000 különálló vállalati megbeszélés eredményeit összesíti: így alakul ki az átfogó, nagy kép. Az idén a vállalatok hangulata a felmérés bevezetése óta nem látott mértékben romlott: a 2018-as 1,6-os értékről 0,6-re esett vissza.

„Ugyanakkor az idei eredményeket a 2018-as felmérés kiugró eredményének fényében kell értékelnünk. A magabiztosság figyelemre méltó csökkenése ellenére a Fidelity elemzői továbbra is óvatosan derűlátóan ítélik meg az előttünk álló évet: a nullánál magasabb hangulati mutató ugyanis javuló hangulatot jelez” – tette hozzá Al-Hilal István, a Fidelity International magyarországi és romániai értékesítési igazgatója.

A világ különböző tájain dolgozó Fidelity-elemzők harmada arról számolt be, hogy az ágazata lassuló vagy egyenesen recessziós időszakot él át (tavaly az ilyen válaszadók aránya mindössze 13 százalék volt). Mindössze ötödük érzékelt bővülést a 2018-as 35 százalékkal szemben. Immár az elemzők 51 százaléka felelt igennel arra a kérdésre, hogy az üzleti ciklus végén járunk-e (2018-ban még 68 százalékuk a „nem” mellett voksolt).

 

Michael Sayers, a Fidelity International részvény üzletágának elemzési igazgatója szerint a 2018-as derűs évkezdet helyét idén az óvatosság vette át. „Az idei pesszimizmus két fő forrásból táplálkozik: a gyengülő fogyasztásból és a vállalkozások növekvő költségeiből. 2019-ben mindkettő azzal fenyeget, hogy présbe fogja az árréseket. Bár az előttünk álló 12 hónapban átfogó recesszióra nem számítunk, az világosan látszik, hogy újabb lépést tettünk az egy évtizeddel ezelőtt megkezdődött ciklus vége felé, és ennek eredményeképpen ma minden korábbinál nagyobb jelentősége van annak, hogy hogyan állnak a vállalatok a kockázatkezelés kérdéséhez” – vélekedett a szakértő.

 

 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!