Megjelent az új készpénztörvény! Milyen kötelezettségekkel kell számolniuk a cégeknek?
Ismertetjük azokat a részletszabályokat, amelyeknek július elsejétől meg kell felelniük a vállalkozásoknak.
Már a hollywoodi stúdiókkal is versenyez a Netflix streamingszolgáltató, de egyelőre csak papíron nyereséges, mert az exkluzív tartalmak viszik a pénzt.
Történelmet írt a Netflix, amely saját tartalmat készítő streamingszolgáltatóként 15 Oscar-jelölést gyűjtött be. Ebből tizet az Alfonso Cuarón rendezte fekete-fehér Roma című filmért, amiben a mexikói rendező a gyerekkori élményeiből merítve meséli el egy teherbe esett cselédlány édes-szomorú történetét.
Egyre nagyobb neveket csábít el
A Netflix és a Roma jelölésözöne azt jelenti, hogy a streamingszolgáltatók nagyot léptek: már nemcsak neves rendezőket és sztárokat csábítanak el Hollywoodtól, hanem filmkészítésben is a nagy stúdiók versenytársai lehetnek. Ezt a hagyományos filmipar nem nézi jó szemmel. A Romát bemutatták a torontói filmfesztiválon, Velencében pedig elnyerte az Arany Oroszlánt. Az Oscar-jelöléshez meg kellett jelennie a vásznon, a nagy amerikai mozihálózatok – az AMC Entertainment vagy a Cinemark – azonban nem tűzik a műsorukra a Netflix egész estés filmjeit, mert azok túl hamar bekerülnek a streamingkínálatba, ezért a jegyeladásokból nem folyik be számukra elég bevétel. Így a Romát kis, független filmszínházakban vetítették, mielőtt az előfizetők is megnézhették volna.
A Roma kritikai sikere megerősíti, hogy a Netflix, a havi díjból befolyó fix bevételére támaszkodva, olyan projekteknek is otthont adhat, amelyekből a nagy stúdiók nem kérnek, mert nem látnak benne pénzt. Noha Cuarón elismert, fantáziadús rendező, a Roma tervét visszadobták, mert fekete-fehérben akart forgatni, az amatőr szereplők pedig spanyolul, illetve egy mexikói bennszülött nyelven beszélnek. A kaliforniai, Los Gatos-i székhelyű Netflix – amely 1998-ban postai úton működő dvd-kölcsönzőként kezdte – komolyan gondolja, hogy a tévéműsorok után beszáll a filmek készítésébe is, ezért igazolta le két éve a Comcast kábeltévé-társaság birtokában lévő Universal Pictures stúdiótól Scott Stubert. Ő pedig hozta magával a Madarak a dobozban (Bird Box) című horrorfilm ötletét, ami Sandra Bullock főszereplésével el is készült, és óriási sikert aratott.
A Netflix közlése szerint a hollywoodi mércével aprópénzből, 30 millió dollárból készült Madarak a dobozban-t az első héten a világszerte meglévő 138,6 millió előfizetőjéből 45,3 millió nézte meg legalább a film 70 százalékáig. A cég korábban féltékenyen őrizte a nézettségi adatait; most valószínűleg azért hozta nyilvánosságra, hogy a Cuarónhoz hasonló neves filmrendezőknek megmutassa, nem csak a mozikban lehet óriási közönséget elérni. A korábban már az HBO előfizetéses tévé által is megnyert Martin Scorsese mindenesetre bízik ebben a működési modellben, mert The Irishman címen maffiafilmet forgat a Netflix számára, Robert De Niróval a főszerepben.
Óriási pénzeket mozgat, de az adóssága is nő
A világ 190 országában jelen lévő Netflix a tavalyi utolsó negyedévben 8,8 millióval növelte előfizetői számát, ám ebből már csak 1,5 millió származott a telítődő amerikai piacról. A cég bevétele dinamikusan emelkedett, és 15,8 milliárd dollár volt, ami 35 százalékkal múlja felül a 2017-est. Az adózott nyereség tavaly 1,2 milliárd dollár lett, az előző évinek a duplája, a tőzsde mégsem fogadta tűzijátékkal a pénzügyi eredményeket. Azok mögött ugyanis ott rejlik, hogy az amerikai adótörvények szerint a szórakoztatóipari cégek időben elnyújtva számolhatják el a produkcióik költségeit, amiket viszont már ki kellett fizetniük. A valós helyzetet az mutatja, hogy a Netflix negatív cash flow-ja 2018-ban az előző évi másfélszerese, 3 milliárd dollár volt, és az idén is nagyjából ennyi áramlik ki. Ezt a cég kötvénykibocsátással, illetve hitelfelvételből finanszírozza, nem csoda, hogy adósságállománya a 2017-es 6,5 milliárdról a tavalyi év végére 10,4 milliárd dollárra duzzadt.
A Kártyavár (House of Cards) 2013-as bemutatása óta a Netflix ontja magából a saját készítésű sorozatokat, s ezekre, valamint a filmjeire, illetve más tartalomgyártóknak fizetett licencjogokra tavaly 12 milliárd dollárt fordított. Az összeg az idén sem lesz alacsonyabb. A szakmai sikert jelzi, hogy a Netflixnek tavaly több Emmy-díj-jelölése volt, mint az HBO-nak, amivel véget vetett az utóbbi 17 éve, a Maffiózók (The Sopranos) diadalmenete óta tartó elsőségének. A cég mindebben bízva emelte januárban az előfizetési díjait az USA-ban, valamint az elszámolásban a dollárt használó karibi és latin-amerikai országokban.
Mindenki streamingelésbe fog
A Netflix nemcsak a tartalomfogyasztást alakította át, hanem a szórakoztatóiparban is tektonikus mozgásokat indított el. Az általa teremtett kihívásra is reagálva vette meg az AT&T mobiltársaság 85,4 milliárd dollárért az egykor a legnagyobb amerikai médiavállalkozásnak számító Time Warnert, amit át is keresztelt Warner Mediára. A jelen legértékesebb amerikai szórakoztatóipari cégének címéért éppen a Netflixszel versengő Disney pedig 71,3 milliárd dollárt adott Rupert Murdoch birodalmának tévéműsor- és filmgyártással foglalkozó érdekeltségeiért (HVG, 2018. január 4.).
Az AT&T és a Disney az idei év végéig ígéri saját streamingkínálatának beindítását. Az előbbi a Warner Media óriási műsorkönyvtárára épít, de a hírek szerint meghagyja az éppen a Trónok harcával taroló HBO önállóságát, ami az USA-ban HBO Now, Magyarországon HBO Go néven futó, tévés előfizetés nélkül is megvásárolható online szolgáltatás fennmaradását is jelentheti. A Disney az iparágban páratlan tartalomkínálatára épít majd. Ezt a 2006 óta végrehajtott három nagy felvásárlás is gazdagítja, amivel – összesen 15,5 milliárd dollárért – megvette a Pixar digitális animációs stúdiót, a Star Wars és az Indiana Jones jogait birtokló Lucasfilmet, valamint a Marvel szuperhős képregényfiguráit. Utóbbiak seregét most kiegészítheti a Murdoch-féle 21st Century Fox nagy részének felvásárlásával megszerzett újabb szuperhősökkel.
A Disney a Fox 30 százalékával együtt 60 százalékot birtokol az egyelőre csak az USA-ban és Japánban hozzáférhető, de ott már több mint 25 millió előfizetővel rendelkező Huluban, amit szintén felhasználhat a saját streamingüzletága felfuttatásában. Ez azzal is jár, hogy már nem hosszabbítja meg a Netflixszel a tévéműsoraira és filmjeire – például a Star Wars-univerzumra – kötött, 2019 végéig lejáró szerződéseit. Azt kell mérlegelnie, hogy kieső licencbevételeit ellensúlyozza-e az induló streamingszolgáltatásból befolyó pénz. Ugyanez a feladat áll az AT&T előtt, amely a Time Warner révén a Jóbarátok (Friends) tévésorozat tulajdonosává vált. A sitcom még mindig olyan népszerű, hogy a Netflix a hírek szerint a korábbi háromszorosát, százmillió dollárt adott a kizárólagos streamingjogok 2019 végéig való meghosszabbításáért, mert sokan a Jóbarátok miatt fizettek elő rá.
Miközben a hagyományos tévézéstől csapatosan pártolnak el a nézők, az online-piac egyre zsúfoltabb. A Netflix és a Hulu nyomába eredt az Amazon, és az Apple is egymilliárd dollárt szán saját tartalomra, máris megnyerte Steven Spielberget egy sorozatra. Az NBC Universal jövőre tervezi indítani a meglévő tévé-előfizetői számára reklámokból finanszírozott, másoknak havi díjért adott streamingszolgáltatását. A vállalatcsoport élén folytatott hatalmi harcból kilábalóban lévő Viacom pedig 340 millió dollárt adott a reklámok megtekintéséért cserébe havi átlagosan 12 millió nézőjének ingyenes online műsort kínáló PlutoTV nevű cégért, amivel a későn jövők hátrányával kapcsolódik be a versenybe.
Ismertetjük azokat a részletszabályokat, amelyeknek július elsejétől meg kell felelniük a vállalkozásoknak.
Folyamatosan bővül a céges bankkártyapiac. A kínálaton egyre inkább látszik, hogy a neobankok megjelenése versenyre készteti a hagyományos bankokat is.
Összefoglaló az aktív pályázatok legfontosabb feltételeiről: kik pályázhatnak, mekkora összeget lehet igényelni, mire fordítható az elnyert támogatás.
A bvk hosszú távú döntés, az adózási kérdéseket ezt figyelembe véve célszerű kezelni.
Amikor kiderül, hogy egy egyházi személy kiskorúakkal szemben szeméremsértő módon viselkedett, a botrányokat rendszerint nagy médiazaj kíséri, és ma már a gyanúba kerültek felfüggesztése is rutinszerűen megtörténik, de az egyházi és világi eljárások eredményét többnyire lehetetlen kideríteni.
Az eddigi vizsgálatok szerint mindkét hajtómű üzemanyagszabályozói ki voltak kapcsolva, ami magyarázhatja, miért zuhant le a gép.
A világ egyik legismertebb séfjét is fiát a menü összeállításáról, az öröklés terhéről, egymással való viszonyukról és arról is kérdeztük, milyen kést használnak. Arról is szó esett, hogy miben erősek a budapesti piacok.
A most várhatónál hosszabb és egészségesebb életet ígérnek a longevity módszerei.
A lyuk beomlott, és maga alá temette a 17 éves Riccardo B.-t.