szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Keletiből 17 perc alatt vinnék ki a vonatokat saját megoldásban.

Saját nyomvonaltervvel állt elő a MÁV a ferihegyi repülőteret a budapesti belvárossal összekötő gyorsvasútra – írja az Index.

Homolya Róbert MÁV-vezérigazgató a Keleti pályaudvar felújításának befejezésekor arról beszélt, hogy a kormány és a főváros terve szerint a Nyugati pályaudvarral összeköttetésben lévő Kőbánya-Kispestről indulna egy leágazás a 100-as vonalon a repülőtér érintésével, ami Monornál jönne vissza a fővonalra, ennek a tervezési munkáját a NIF Zrt. már elvégezte, de ehhez kapcsolódóan a MÁV azt javasolja, hogy

Kőbánya-Kispestről közvetlen vasúti összeköttetést létesítsenek a Keleti pályaudvarra is, ahonnan 15 percenként indulhatnának vonatok a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtérre, ami 20 perces eljutást tenne lehetővé a Keleti pályaudvarról.

Korábban a kormány a Nyugati pályaudvar–Ferihegy nyomvonal mellett kötelezte el magát, ennek a vonalnak már van építési engedélye is, és támogatja a kormány mellett az Európai Unió. A Keleti–Ferihegy vonal először a világ legnagyobb, kínai állami tulajdonban levő vasúti járműgyártójának (CRRC) a terveiben merült fel, amelyet januárban ismertettünk.

A MÁV mostani terve az Index szerint részben a Nyugati–Ferihegy-szakaszra, részben a kínai terveken alapul, de a kínai magasvasútnál egyszerűbben oldanák meg a pálya bevezetését:

  • a Keletiben 2 új peronos vágányt építenének csak a reptéri járatoknak (ehhez el kell bontani a pályaudvar kihúzó, tároló és mosó vágányait),
  • kiszélesítenék a Salgótarjáni úti vasúti felüljárót, és átépítenék a Hungária körúti műtárgyat,
  • a Kőbánya-Hizlaló felé vezető ív töltésén vezetve lenne egy egyvágányú átemelés (60 km/órás sebességű), a Bihari út fölött új vasúti híddal,
  • a Bihari úttól a jelenleg meglevő két vágány mellett harmadik vágány épülne Kőbánya-Kispestig a mostani vontatóvágány helyén,
  • innen új vonal vezetne Ferihegyig, plusz 1-1 vágánnyal a Száva utcai és a Kőér utcai vasúti hídon, átépítéssel.

A vonal kialakításával Zugló megálló és a Köki kihagyásával 17 perc alatt ki lehetne érni a reptérre, ráadásul egy olyan állomásról, amely két metrókapcsolattal is rendelkezik. A Keleti mellett szól a vizsgálat szerint, hogy oda jön be a nemzetközi vonatok túlnyomó része is.

A vizsgálat nem zárja ki, hogy a reptérről érkezők a Kökitől a Nyugatiba is tovább tudjanak haladni, tehát menjen vonat a reptérről a Keletibe és a Nyugatiba is. Ez a kettős végállomás viszont amellett, hogy drága lenne, és nem túl költséghatékony, gyakorlatilag lehetetlen, hogy rövid távon megvalósuljon.

Ezért a politikának hamarosan választania kell majd a változatok között, méghozzá a 2021–2027-es uniós költségvetési ciklus nagy pénzosztásai előtt – teszi hozzá a lap.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!