szerző:
Lengyel Miklós
Tetszett a cikk?

Hétfőn feloldották szinte az összes járványügyi korlátozást Nagy-Britanniában, ám a gazdaság így is döcögve indul.

Koronavírus-járvány
Fellélegezhet kicsit a világ, a Covid-19 ugyan nem tűnt el, de nem keseríti meg a mindennapokat. Ám visszatér-e? És mi van a betegség utóhatásaival? Cikksorozatunkban megtalál mindent, ami a koronavírus-járványról tudnia kell.
Friss cikkek a témában

„33 pubot voltam kénytelen bezárni, mert nincs munkaerő, főként azért nincs, mert karanténba kellett mennie a személyzetnek, miután találkozott egy koronavírus-fertőzöttel” – nyilatkozta Nagy-Britannia egyik legnagyobb pubhálózatának, a Greene Kingnek a vezetője a CNN tudósítójának.

Tegyük hozzá, hogy maga Boris Johnson miniszterelnök is karanténba vonult, miután hosszasan tárgyalt egy Covid–19-fertőzöttel, Nagy-Britannia egészségügyi miniszterével, Sayid Javiddal. Jelenleg 10 nap a kötelező karantén az országban, ahol naponta több mint 50 ezer új fertőzést regisztrálnak, január óta a legtöbbet. Ezért a vállalkozók azt kérik a kormánytól, hogy enyhítsen a 10 napos karanténszabályon, mert így elfogyhat a kiszolgálószemélyzet a pubokból vagy a szupermarketekből.

A Marks and Spencer elnök-vezérigazgatója a londoni Timesnak elmondta, hogy ha minden így megy tovább, akkor meg kell kurtítaniuk a nyitvatartási időt, mert nincs elég személyzet.

Nagy-Britannia legnagyobb kiskereskedője, a Tesco úgy nyilatkozott a CNN-nek, hogy nem áll szándékában a nyitvatartási idő megrövidítése, de vasárnap kénytelen volt lemondani néhány online megrendelést, mert nem volt elég sofőr a kiszállításhoz.

Az Iceland Food élelmiszerkereskedő-hálózat nem ilyen szerencsés. Néhány boltot máris be kellett zárnia, és a főnök még rosszabbtól tart. Richard Walker a BBC-nek arról nyilatkozott, hogy több mint ezer emberük üldögél karanténban – ez a munkaerő 4 százaléka. A tendencia ijesztő, mert egy hét alatt 50 százalékos a növekedés, egy hónap alatt pedig 400 százalékos.

Az ipar is karanténgondokkal küzd

Napi három műszakról kettőre csökkenti a termelést a Vauxhall Motors, amely a Stellantishoz tartozik. Az ok itt is a Covid-karantén miatti létszámhiány. Nagy-Britannia legnagyobb autógyára, a Nissan, szintén kénytelen volt átszervezni a termelést létszámgondok miatt.

Nem túlzás azt állítani, hogy sok gyár a bezárás határára jutott a Covid-szabályok miatt – mondta Steve Turner szakszervezeti vezető, aki azt is hozzátette: egy motorgyártó cég, amely a létszámhiány miatt lemaradt a határidőktől, úgy nyilatkozott, hogy fontolóra veszi a termelés áthelyezését Kínába.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!