Feszültség és konfliktus a szervezetben – Hogyan kezelhető?
Az egészséges csapatműködés és az eredményesség szempontjából kulcskérdés, hogyan kezeli a cégvezető a konfliktusokat.
Semmit nem kell bevinni az amúgy is téli szünetre vonult Országgyűlés elé.
A kormány már korábban úgy alakíttatta át az államháztartási törvényt – azt még az Országgyűlés segítségével –, hogy évente több tucatszor módosíthassa az előző nyáron elfogadott éves költségvetési törvényt, vagyis a törvénynek nem sok értelme maradt. A csütörtök este megjelent kormányrendelet viszont a háborús veszélyhelyzetre hivatkozva azt mondja ki, hogy a központi költségvetés bevételi vagy kiadási főösszegének megváltoztatására vagy a költségvetési hiány mértékének növelésére „nem kell alkalmazni az államháztartási törvénynek a központi költségvetés előkészítésére, szerkezetére, tartalmára vonatkozó rendelkezéseit”. Igaz, azért „biztosítani kell az átlátható és észszerű részletezettségre vonatkozó követelményeket, és azt, hogy a tervezet – e követelményeknek megfelelően – illeszkedjen a központi költségvetésről szóló törvény szerkezetéhez”.
További korlát, hogy az ilyen tervezet – a fejezetrend vagy címrend kiegészítésének kivételével – nem irányulhat a nem a kormány irányítása alá tartozó költségvetési fejezetek bevételi vagy kiadási főösszegének megváltoztatására. Ilyen például az Országgyűlés, a bíróságok, az ügyészség, a köztársasági elnök hivatala.
Igazi beleszólása a Költségvetési Tanácsnak (KT) marad, amelyet Kovács Árpád egykori ÁSZ-elnök vezet, tagja Matolcsy György, a Magyar Nemzeti Bank és Windisch László, az Állami Számvevőszék elnöke. A 2023-as költségvetést is ez a testület véleményezte.
Az új rendelet szerint a KT a tervezettel, annak hitelességével, végrehajthatóságával kapcsolatos észrevételt tehet és vizsgálja a tervezet államadósság-szabálynak való megfelelését. (Ez az Alaptörvényben található: „Mindaddig, amíg az államadósság a teljes hazai össztermék felét meghaladja, az Országgyűlés csak olyan központi költségvetésről szóló törvényt fogadhat el, amely az államadósság a teljes hazai össztermékhez viszonyított arányának csökkentését tartalmazza.”) Ha a KT úgy látja, hogy a tervezet az államadósság-szabály megsértését eredményezné, és ezt részletesen megindokolja, akkor a kormánynak addig kell tárgyalnia a háromfős testülettel, amíg ez a kifogás meg nem szűnik. A tervezetet csak a KT előzetes hozzájárulásával lehet kihirdetni, vagy akkor, ha a KT 10 napon belül nem válaszol. Ha a KT más, az államadósság-szabályt nem érintő bírálatot fogalmaz meg, azt a kormány nem köteles figyelembe venni, de meg kell indokolnia, ha elutasítja.
A három tag egyike, Matolcsy György MNB-elnök nemrégiben szokatlanul kemény kritikát fogalmazott meg a kormány gazdaságpolitikájával szemben, de a KT elnöke és másik tagja bármikor leszavazhatja. Vagyis a kormánynak nincs sok oka aggodalomra: mostantól – a rendelet péntektől máris hatályos – a parlament közreműködése nélkül írhat magának új költségvetést a nyáron elfogadott törvény helyett. És mivel az akkor alapul vett feltételekből már szinte semmi nem igaz, ezt bizonyára hamarosan meg is teszi.
Az egészséges csapatműködés és az eredményesség szempontjából kulcskérdés, hogyan kezeli a cégvezető a konfliktusokat.
A vállalkozások belső problémáiból eredő pénzügyi válságok jelentős része elkerülhető lenne. Mutatjuk hogyan.
Összefoglaló a kedvezményes konstrukciók feltételeiről: mire, milyen feltételekkel lehet igényelni ilyen forrást?
A sikeres cégfelvásárlás alapja az előre megtervezett finanszírozási háttér. Milyen szempontokat szükséges feltétlenül szem előtt tartani ennek során.
Miért köszönheti a házát Amy Heckerling John Travoltának és Bruce Willisnek? Mit tapasztalt női rendezőként Hollywoodban? Hogyan fedezte fel Sean Pennt és Alicia Silverstone-t? És miért volt fontos, hogy Phoebe Cates ledobja a bikinifelsőjét? A Nicsak, ki beszél! és a Spinédzserek író-rendezőjével beszélgettünk.