Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"05fbda87-26a2-4086-82bf-07405229d394","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A mérőműszer is kiakadt a tragédia helyszínén.","shortLead":"A mérőműszer is kiakadt a tragédia helyszínén.","id":"20241226_szen-monoxid-mergezes-haromhonapos-csecsemo-meghalt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/05fbda87-26a2-4086-82bf-07405229d394.jpg","index":0,"item":"66107f8a-09d1-4234-930e-4e0eebbab38d","keywords":null,"link":"/itthon/20241226_szen-monoxid-mergezes-haromhonapos-csecsemo-meghalt","timestamp":"2024. december. 26. 12:51","title":"Háromhónapos csecsemő halt meg szén-monoxid-mérgezésben Budapesten","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bd1ab336-301f-4e01-a3ad-904fe90996df","c_author":"hvg360","category":"360","description":"","shortLead":"","id":"20241226_hvg-brilians-baratnom-szondy-mate","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bd1ab336-301f-4e01-a3ad-904fe90996df.jpg","index":0,"item":"af5568e1-2677-472f-8c8e-e73b655033ba","keywords":null,"link":"/360/20241226_hvg-brilians-baratnom-szondy-mate","timestamp":"2024. december. 26. 15:45","title":"Szondy Máté pszichológus: Találtam egy sorozatot, ami nem használ hollywoodi vagy netflixes mázakat, és fontos kérdéseket feszeget","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1d5d1b24-6bc8-4044-bfaf-6fabdfd87d29","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A TIME magazin az év 200 legjobb találmányát felvonultató listáján a divatiparral kapcsolatos innovációk is helyet kaptak. A fenntarthatóság egyre fontosabbá válik az iparágban.","shortLead":"A TIME magazin az év 200 legjobb találmányát felvonultató listáján a divatiparral kapcsolatos innovációk is helyet...","id":"20241227_2024-legjobb-talalmanyai-divatipar-fenntartahato-bor-mesterseges-intelligencia-hasznlatruha-okologiai-labnyom","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1d5d1b24-6bc8-4044-bfaf-6fabdfd87d29.jpg","index":0,"item":"25cbfda1-c73c-4a40-a885-cf79288117ee","keywords":null,"link":"/tudomany/20241227_2024-legjobb-talalmanyai-divatipar-fenntartahato-bor-mesterseges-intelligencia-hasznlatruha-okologiai-labnyom","timestamp":"2024. december. 27. 10:03","title":"2024 legjobb találmányai: kiszámított valóság, zöld luxusbőr, könnyebb bevásárlás a neten","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3848d5b5-0b3d-41f7-b3c2-68db4001b461","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A katolikus egyházban – mint azt a Konklávé című könyv és az abból készült film is megmutatta – a Vatikánba hívott bíborosok vitákkal teli konklávén döntenek a pápai trón megüresedésekor az utódról. A világ kizárása a folyamatból azonban csak 1904 óta él.","shortLead":"A katolikus egyházban – mint azt a Konklávé című könyv és az abból készült film is megmutatta – a Vatikánba hívott...","id":"20241226_hvg-vatikan-romai-katolikus-egyhaz-papa-vetojog-konklave","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3848d5b5-0b3d-41f7-b3c2-68db4001b461.jpg","index":0,"item":"fe624157-db2b-4daf-92da-6ac3b800fbae","keywords":null,"link":"/360/20241226_hvg-vatikan-romai-katolikus-egyhaz-papa-vetojog-konklave","timestamp":"2024. december. 26. 15:30","title":"Évszázadokon át császárok és királyok szava nélkül nem dőlhetett el, ki legyen a katolikus egyház legfőbb pásztora","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"10498c1b-5cca-404a-94cb-573f6ca84902","c_author":"MTI","category":"gazdasag","description":"Reggel 410,81 forint volt az euró árfolyama.","shortLead":"Reggel 410,81 forint volt az euró árfolyama.","id":"20241226_forint-arfolyam-erosodes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/10498c1b-5cca-404a-94cb-573f6ca84902.jpg","index":0,"item":"bcae1fe7-5b58-4ce9-8f63-d8086cf4971d","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241226_forint-arfolyam-erosodes","timestamp":"2024. december. 26. 09:24","title":"Erősödött a forint karácsony másnapjára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f04dcadf-0146-45ac-b2ac-4fee53b41a8c","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A legnagyobb német lap brüsszeli tudósítója szerint a magyar uniós elnökséget a kormányfő a maga jobboldali-populista céljaira használt ki. Jan Diesteldorf szerint az eltelt hat hónap alapján senki sem állíthatja, hogy nem tudja, mit akar ez az ember.","shortLead":"A legnagyobb német lap brüsszeli tudósítója szerint a magyar uniós elnökséget a kormányfő a maga jobboldali-populista...","id":"20241227_suddeutsche-zeitung-orban-eu-elnokseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f04dcadf-0146-45ac-b2ac-4fee53b41a8c.jpg","index":0,"item":"18bc36b6-7556-4455-9309-7bf1c74c79cb","keywords":null,"link":"/360/20241227_suddeutsche-zeitung-orban-eu-elnokseg","timestamp":"2024. december. 27. 07:30","title":"Süddeutsche-vélemény: Orbán megmutatta, mennyire destruktív és veszélyes","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ea4f9ebe-4cd8-4925-b31f-8efe16aea480","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Hosszabb és biztonságosabb repülést ígérnek azok a drónok, amelyeket önellenőrző idegrendszerrel szerelnek fel. Persze nem pont olyan megoldásról van szó, mint amilyen az emberi idegrendszer, az ötletet mégis ez adta a fejlesztéshez.","shortLead":"Hosszabb és biztonságosabb repülést ígérnek azok a drónok, amelyeket önellenőrző idegrendszerrel szerelnek fel. Persze...","id":"20241226_optikai-szalas-onvizsgalati-lehetoseg-dronoknal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ea4f9ebe-4cd8-4925-b31f-8efe16aea480.jpg","index":0,"item":"f0a191a0-11ae-4cee-af94-f6021eba0823","keywords":null,"link":"/tudomany/20241226_optikai-szalas-onvizsgalati-lehetoseg-dronoknal","timestamp":"2024. december. 26. 16:03","title":"Idegrendszert kapnak a drónok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cd104818-26f4-47af-ae51-abb5ea416b05","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Az elkövető korábban a Sin Bét ügynöke volt.","shortLead":"Az elkövető korábban a Sin Bét ügynöke volt.","id":"20241227_palesztin-merenylo-gyilkossag-izrael","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cd104818-26f4-47af-ae51-abb5ea416b05.jpg","index":0,"item":"844fa951-fcdb-45a5-93a7-b78dbe0129bc","keywords":null,"link":"/vilag/20241227_palesztin-merenylo-gyilkossag-izrael","timestamp":"2024. december. 27. 14:09","title":"Palesztin merénylő ölt meg egy 83 éves izraeli nőt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az e-autók piacának támogatására 11 pontos, 100 milliárd eurós javaslatcsomagot tett közzé a kormány, amelynek nagy része azt szolgálná, hogy a Magyarországon megtelepedő ázsiai gyártók jól járjanak.
A magyar kormány részéről Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter mutatta be az EU versenyképességi tanácsában az elektromos járművek piacához kapcsolódó egységes EU-stratégia rövid tervezetét. Ezt követően megjelent egy háttéranyag is „az európai elektromos járművek piacának támogatásáról”, amely némileg jobban kifejti azt a 11 pontot, amely alapján Orbán Viktor várhatóan ősszel az Európai Bizottság elé terjeszti a végleges tervezetet.
Ezt a dokumentumot részben autóipari szereplőkkel egyeztetve alkotta meg a kormány, amelynek a végső célja egyébként egy olyan keretrendszer kidolgozása, mint amit a mesterséges intelligencia vagy a digitális szolgáltatások terén is életbe léptetett az EU.
BYD autóbemutató Budapesten
Veres Viktor
A 100 milliárd euró összértékűre becsült javaslatcsomag több nagy részre bontható, és megtalálható benne a töltőállomások infrastruktúrájának fejlesztése, az autóipar és a hozzá köthető akkumulátorgyártás versenyképességének javítása, az új elektromos járművek (EV-k) vásárlására vonatkozó támogatások, vagy éppen a használt akkumulátorok körforgásos gazdaságba illesztése, újrafeldolgozása egyaránt.
A programot Nagy Márton szerdán még a kevésbé fejlett országok felzárkóztatását célzó kohéziós alapokból finanszírozta volna, amely meglehetősen pikáns elképzelés, hiszen az alap főleg infrastruktúra-fejlesztéseket finanszíroz, a felzárkóztatással nehéz is lenne összeegyeztetni az autóvásárlás támogatását. Fábián Gergely iparpolitikáért és technológiáért felelős államtitkár a Portfoliónak már úgy fogalmazott: jelenleg a Connecting European Facility-ből lehet forrásokat biztosítani, illetve a következő ciklusban a közös költségvetés (MFF) részeként lehetne ezekkel tervezni.
Uniós szintre emelt akkumulátorlobbi
Az Orbán-kormány számára e a szempontból közvetlenül az 5. pont lehet a legfontosabb, amely így szól: „Az állami szabályozás enyhítése szükséges a kutatás-fejlesztés, ipari megvalósítás, valamint a szén-dioxid-semleges járművek gyártása és ellátási láncának támogatása érdekében”.
A HVG 2024 elején megírta, hogy a kormány igazolhatóan legalább 1500 milliárd forintnyi támogatást adott meg eddig az akkugyáraknak, illetve az azokat kiszolgáló infrastruktúrák fejlesztésére. Nagy Márton a napokban azzal büszkélkedett: a magyar GDP 5,5 százaléka származik már az akkumulátoriparból, és azt várja, hogy a közeljövőben ez 10-11 százalékra is nőhet.
Emellett számos cikket közöltünk arról is, hogyan osztogatják az illetékes kormányhivatalok a kínai és dél-koreai akkuipari szereplőknek a környezethasználati és biztonsági engedélyeket, majd a működés során milyen súlyos hiányosságokra, szabálytalanságokra, balesetekre és halálesetekre derült fény. Ezeket a gyártók a kormányhivatalok aktív közreműködésével tussolják el.
A kormány tehát az 5. pontban gyakorlatilag a saját elveit, a Kárpát-medence élhetőségét veszélyeztető – például az akkugyárak óriási vízigénye miatt – felelőtlen iparpolitikáját akarja uniós szintre emelni, és más tagországok számára követendő példaként beállítani.
„Az intézkedéscsomaggal a kormány mesterséges keresletet akar teremteni az épp döglődő elektromosautó-piacnak, amelyre az egész ország jövőjét feltette” – mondja a HVG-nek Éltető Andrea, a KRTK Világgazdasági Intézetének tudományos főmunkatársa. Úgy látja, hogy az 5. pont arra is alkalmas, hogy a kínai EV- és akkugyárak (mint a BYD vagy a CATL) minél könnyebben telepedhessenek meg az unió területén, hiszen jelenleg náluk van a legfejlettebb technológiájú gyártás, és egyre kevesebb versenytárstól kell tartaniuk.
Nem meglepő az sem, hogy Nagy Márton a Kínából érkező elektromos autók EU-szintű védővámját sem támogatja. Azzal, hogy emellett könnyebb letelepedést is ki akar harcolni számukra, gyakorlatilag világossá tette, hogy az egész javaslatcsomag célja nem az európai, hanem a kínai autóipar erősítése az unió területén belül és kívül.
A háttéranyag ezt virágnyelven fogalmazza meg: „az éghajlati célokkal összhangban erősíteni kell az EV-k iránti keresletet, így nagyobb volumenűvé kell tenni a gyártásukat”, az újrahasznosítást pedig meg kell oldani. Az akkumulátorok újrafeldolgozása jelenleg ugyanannyiba kerül, mint egy újat gyártani, viszont sokkal több bonyolult munkafolyamattal jár. Az európai akku-újrahasznosítás sötét jövőjéről ebben a cikkben írtunk:
2022-ben a szállítás és közlekedés az Európai Unió teljes szén-dioxid-kibocsátásának negyedéért volt felelős, ennek 71,2 százaléka a közúti közlekedésből és szállításból származott. Az autóipar viszont az EU GDP-jének 7 százalékáért felelős több mint 100 milliárdos forgalom mellett, közvetve és közvetlenül 13 millió embert foglalkoztatva – jegyzi meg a kormány háttéranyaga.
Kevés töltő = kevés e-autó?
A 11 javaslat egy része a töltőállomásokra vonatkozik: az első pont a 2023-ban elfogadott alternatív üzemanyagok infrastruktúrájáról szóló rendelet (AFIR) szigorítását szeretné elérni, a 2. pont pedig azt, hogy a benzinkutak 80 százalékán helyezzenek el legalább 150 kilowatt (kW), de lehetőleg 300 kW teljesítményű gyorstöltőket. A harmadik pont pedig a nyilvános és háztartási töltőállomások kiépítésére hozna létre támogatási programot, előbbire 15 milliárd, utóbbira 20 milliárd eurós keretösszeggel (ez 900-1500 eurót biztosítana állomásonként). Az indoklás szerint erre azért van szükség, mert „az elektromosautó-kereslet egyik legfőbb szűk keresztmetszete a nem megfelelő töltőinfrastruktúra” – olvasható a kormány háttéranyagában.
Az valóban kérdés, hogy az elterjedésnek gátat szab-e az elégtelen töltőhálózat. Azonban ahogy a G7.hu cikke bemutatta, ezt a narratívát éppen az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) képviseli – éppen az a szervezet, amelynek a véleményére a kormány a háttéranyag elkészítésében leginkább támaszkodott.
A Transport & Environment szervezet ennél józanabbul értékelt, és kimutatta: a töltőállomások telepítésének gyorsuló üteme alapján bőven meglesz az EU által 2025-re célul kitűzött 1 millió töltőállomás (2024 közepén ez a szám elérte a 610 ezret), míg a 2030-as hárommilliós célszám akár már 2027-re is meglehet – írta a G7.hu a szervezet jelentése alapján.
E-autó töltőálllomás
Reviczky Zsolt
Ha pedig a számítás alapja az, hogy egy adott tagország elektromos flottájához képest milyen a töltőhálózat kiépítettsége, akkor Málta, Ciprus és Írország kivételével minden ország teljesítette az AFIR támasztotta követelményeket Ezzel szemben az ACEA 2035-re 8 millió töltőpontot tart kívánatosnak, hogy az elektromos járművek iránti kereslet növekedése megfelelő legyen.
Különösképpen a német autógyártók verik a tamtamot a kevés töltő miatt. Valójában számukra ez egy kiváló érv arra, hogy megpróbálják elérni a belső égésű motorral felszerelt autók 2035-től kezdődő értékesítési tilalmát. A németek vonzalma az EV-k iránt erősen fogyatkozik, különösen, mióta a német kormány visszavonta a támogatásokat az új elektromos járművek vásárlására. 2020 óta az eladások növekedési üteme Németországban folyamatosan csökken, 2022-re 30,5 százalékra, 2023-ra pedig 10,6 százalékra esett vissza.
Támogatás, támogatás, támogatás
Azzal párhuzamosan, hogy a kormányzati háttértanulmánya versenyképes autóiparról beszél, folyamatosan az állami ösztönzők szerepét emeli ki: „nő a kereslet az elektromos járművek iránt, ha ösztönzőket biztosítanak, mint a vásárlási támogatások, adókedvezmények és útdíj-mentességek, amelyek jelentősen csökkentik a tulajdonosi költségeket”. A valódi versenyképesség azonban ott kezdődik, ha egy termék piaci alapon is kelendő – az elektromos autóknál pedig nem ez a helyzet.
A javaslat az új és használt e-autók vásárlására is 4500 eurós (mintegy 1,8 millió forint) támogatást adna, mivel a terjedés másik fő gátja az, hogy az EV-k jóval drágábbak belső égésű riválisaikhoz képest, amit jól mutat az állami támogatások megszüntetésével azonnal mutatkozó erős keresletcsökkenés. Ehhez köthető a dél-koreai SK On tesztüzemben működő iváncsai gyárában történt májusi, 600 vendégmunkást érintő tömeges leépítés is, valamint a tesztidőszak kitolása is. A vállalat akkori közlése szerint az európai igényeket jelenleg a komáromi üzemük egyedül is el tudja látni.
A tagállamok között egyelőre nincs egyetértés abban, hogy szükség van-e egyáltalán állami támogatásra, és ha igen, akkor azt egységesen, vagy például kapacitás szerint differenciálva kell megtenni – mondta Fábián Gergely. Hozzátette: megvan a veszélye annak, hogy a támogatások összegét a kereskedők beépítik az áraikba, de ezt a megfelelő részletszabályok kidolgozásával el lehet kerülni.
Növelni a vasút szerepét
A csomag talán egyetlen olyan pontja, amellyel valóban komoly kibocsátás-csökkentést lehet elérni a logisztika területén, az a vasút szerepének erősítése lenne. A vasúti szállítás tonnakilométerenként (egy tonna áru egy kilométerre történő mozgatása) 75 százalékkal kevesebb szén-dioxidot bocsát ki, mint a közúti fuvarozás, ennek ellenére a vasút mindössze 19 százalékot tesz ki az uniós áruszállításban.
Sajnálatos, hogy a háttértanulmány erről kevés szót ejt, mindössze annyit emel ki, hogy „a vasúti szállításnak a többéves pénzügyi keretbe való integrálása elengedhetetlen a fenntartható szállítási kezdeményezések támogatása és a szén-dioxid-kibocsátás hatékony csökkentése érdekében”. Konkrét intézkedéseket azonban egyáltalán nem fogalmaz meg.