Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"fa62917b-6bad-4b34-a789-a799fe935349","c_author":"MTI","category":"sport","description":"Két hét múlva rendezik meg a döntőt.","shortLead":"Két hét múlva rendezik meg a döntőt.","id":"20250127_Eldolt-melyik-ket-csapat-merkozik-meg-a-Super-Bowlon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fa62917b-6bad-4b34-a789-a799fe935349.jpg","index":0,"item":"778fde60-2066-42b3-bebe-d04d83eebd6d","keywords":null,"link":"/sport/20250127_Eldolt-melyik-ket-csapat-merkozik-meg-a-Super-Bowlon","timestamp":"2025. január. 27. 08:40","title":"NFL: Eldőlt, melyik két csapat mérkőzik meg a Super Bowlon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1da918ea-faeb-49da-807f-b04d745a411c","c_author":"Szentirmai Áron","category":"elet","description":"Igen! Vagy nem. Attól függ, hogy a fizikai kutatásokat, vagy a tapasztalatot vesszük alapul.","shortLead":"Igen! Vagy nem. Attól függ, hogy a fizikai kutatásokat, vagy a tapasztalatot vesszük alapul.","id":"20250128_ki-lehet-nyitni-a-felrazott-szensavas-italt-spricceles-nelkul-pockolos-modszer","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1da918ea-faeb-49da-807f-b04d745a411c.jpg","index":0,"item":"f1dc832d-a7fd-4da9-86ab-8c4c6bd0b39b","keywords":null,"link":"/elet/20250128_ki-lehet-nyitni-a-felrazott-szensavas-italt-spricceles-nelkul-pockolos-modszer","timestamp":"2025. január. 28. 05:31","title":"Ki lehet nyitni a felrázott szénsavas italt spriccelés nélkül?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f6c6d74e-029e-4be8-a06a-08229d898eb1","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Parkolásnál nem túl szerencsés az ilyesmi. ","shortLead":"Parkolásnál nem túl szerencsés az ilyesmi. ","id":"20250127_Tomegesen-kellett-visszahivni-a-Xiaomi-elektromos-autojat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f6c6d74e-029e-4be8-a06a-08229d898eb1.jpg","index":0,"item":"8f904816-ddf8-47c4-8825-e3e096ac56b4","keywords":null,"link":"/cegauto/20250127_Tomegesen-kellett-visszahivni-a-Xiaomi-elektromos-autojat","timestamp":"2025. január. 27. 08:19","title":"Rosszul méri fel a kocsi méreteit a Xiaomi robotpilótája, visszahívnak 30 ezer autót","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0547a6ec-ec15-492c-8a03-f007306477a5","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az elektromos autók töltését szolgáló kábelekben sok a réz, és miután értékes anyagról van szó, egyesek úgy gondolják, remek pénzforrásra leltek bennük. Az egyik kaliforniai cég viszont úgy döntött, átvághatatlan kábelekkel oldja meg ezt a problémát.","shortLead":"Az elektromos autók töltését szolgáló kábelekben sok a réz, és miután értékes anyagról van szó, egyesek úgy gondolják...","id":"20250128_chargepoint-vagasallo-toltokabelek-es-riasztorendszer-elektromos-autok-toltoallomas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0547a6ec-ec15-492c-8a03-f007306477a5.jpg","index":0,"item":"ee53f170-0a89-46e4-89c8-1505f1212c99","keywords":null,"link":"/tudomany/20250128_chargepoint-vagasallo-toltokabelek-es-riasztorendszer-elektromos-autok-toltoallomas","timestamp":"2025. január. 28. 08:03","title":"Mi lesz így réztolvajokkal meg a vandálokkal? Bemutatták a vágásálló töltőkábeleket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9e98143c-c921-47bb-8749-85c2ba6edc66","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A brokkoli és a spenót szerelemgyereke, aminek saját fesztiválja is van Spanyolországban. Arra is volt példa, hogy a Google fordítója annyira nem tudott mit kezdeni a rapini nevével, hogy véletlenül csiklónak fordította, egészen más értelmet adva így a galíciai fesztiválnak.","shortLead":"A brokkoli és a spenót szerelemgyereke, aminek saját fesztiválja is van Spanyolországban. Arra is volt példa...","id":"20250128_rapini-brokkoli-zoldseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9e98143c-c921-47bb-8749-85c2ba6edc66.jpg","index":0,"item":"3e5cf236-b36e-4e53-9d1f-283015e29854","keywords":null,"link":"/elet/20250128_rapini-brokkoli-zoldseg","timestamp":"2025. január. 28. 06:01","title":"Olcsó, egészséges és finom, mégse ismerik itthon – bemutatjuk a rapinit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5baf05f9-99b3-4e05-bd9e-0555a9a921a8","c_author":"MTI","category":"sport","description":"A 45 éves edző a futballfejlesztésekért felel majd.","shortLead":"A 45 éves edző a futballfejlesztésekért felel majd.","id":"20250127_labdarugas-red-bull-low-zsolt-jurgen-klopp","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5baf05f9-99b3-4e05-bd9e-0555a9a921a8.jpg","index":0,"item":"b24d25f7-e66e-4d3b-9102-845aa55e329e","keywords":null,"link":"/sport/20250127_labdarugas-red-bull-low-zsolt-jurgen-klopp","timestamp":"2025. január. 27. 10:49","title":"Eldőlt Lőw Zsolt sorsa, Jürgen Klopp jobbkeze lesz a Red Bullnál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"53500710-9f68-4385-b27e-853edbb3f5b3","c_author":"Lenthár Balázs","category":"360","description":"Nyolcvan éve, 1945. január 27-én szabadították fel a szovjet csapatok az auschwitzi lágerkomplexum területét. Hogyan teltek a táborok utolsó hónapjai, miként próbálták eltüntetni a holokauszt bizonyítékait a nácik, és mihez kezdett a szovjet propaganda a felszabadított táborokkal?","shortLead":"Nyolcvan éve, 1945. január 27-én szabadították fel a szovjet csapatok az auschwitzi lágerkomplexum területét. Hogyan...","id":"20250127_auschwitz-80-felszabadulas-utolso-napok-koncentracios-tabor-ss-szovjetek-propaganda","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/53500710-9f68-4385-b27e-853edbb3f5b3.jpg","index":0,"item":"fb0b3b2b-bb57-43f4-ae8c-8365e3c6f6ea","keywords":null,"link":"/360/20250127_auschwitz-80-felszabadulas-utolso-napok-koncentracios-tabor-ss-szovjetek-propaganda","timestamp":"2025. január. 27. 17:30","title":"Szabadulás a pokolból – a holokauszt fővárosának végórái","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e50a3c03-0e89-48d5-bc97-daeb151e6090","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"gazdasag","description":"A külügyminiszer azelőtt sietett ezt közzétenni, hogy a miniszterelnökkel együtt az Egyesült Arab Emírségekbe érkezett.","shortLead":"A külügyminiszer azelőtt sietett ezt közzétenni, hogy a miniszterelnökkel együtt az Egyesült Arab Emírségekbe érkezett.","id":"20250128_mini-dubaj-szijjarto-peter-egyesult-arab-emirsegek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e50a3c03-0e89-48d5-bc97-daeb151e6090.jpg","index":0,"item":"55157ec3-3ff9-4b98-a487-b84296a1e023","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250128_mini-dubaj-szijjarto-peter-egyesult-arab-emirsegek","timestamp":"2025. január. 28. 15:58","title":"Szijjártó a Mini-Dubajról: Már megszületett minden szükséges megállapodás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az e-autók piacának támogatására 11 pontos, 100 milliárd eurós javaslatcsomagot tett közzé a kormány, amelynek nagy része azt szolgálná, hogy a Magyarországon megtelepedő ázsiai gyártók jól járjanak.
A magyar kormány részéről Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter mutatta be az EU versenyképességi tanácsában az elektromos járművek piacához kapcsolódó egységes EU-stratégia rövid tervezetét. Ezt követően megjelent egy háttéranyag is „az európai elektromos járművek piacának támogatásáról”, amely némileg jobban kifejti azt a 11 pontot, amely alapján Orbán Viktor várhatóan ősszel az Európai Bizottság elé terjeszti a végleges tervezetet.
Ezt a dokumentumot részben autóipari szereplőkkel egyeztetve alkotta meg a kormány, amelynek a végső célja egyébként egy olyan keretrendszer kidolgozása, mint amit a mesterséges intelligencia vagy a digitális szolgáltatások terén is életbe léptetett az EU.
BYD autóbemutató Budapesten
Veres Viktor
A 100 milliárd euró összértékűre becsült javaslatcsomag több nagy részre bontható, és megtalálható benne a töltőállomások infrastruktúrájának fejlesztése, az autóipar és a hozzá köthető akkumulátorgyártás versenyképességének javítása, az új elektromos járművek (EV-k) vásárlására vonatkozó támogatások, vagy éppen a használt akkumulátorok körforgásos gazdaságba illesztése, újrafeldolgozása egyaránt.
A programot Nagy Márton szerdán még a kevésbé fejlett országok felzárkóztatását célzó kohéziós alapokból finanszírozta volna, amely meglehetősen pikáns elképzelés, hiszen az alap főleg infrastruktúra-fejlesztéseket finanszíroz, a felzárkóztatással nehéz is lenne összeegyeztetni az autóvásárlás támogatását. Fábián Gergely iparpolitikáért és technológiáért felelős államtitkár a Portfoliónak már úgy fogalmazott: jelenleg a Connecting European Facility-ből lehet forrásokat biztosítani, illetve a következő ciklusban a közös költségvetés (MFF) részeként lehetne ezekkel tervezni.
Uniós szintre emelt akkumulátorlobbi
Az Orbán-kormány számára e a szempontból közvetlenül az 5. pont lehet a legfontosabb, amely így szól: „Az állami szabályozás enyhítése szükséges a kutatás-fejlesztés, ipari megvalósítás, valamint a szén-dioxid-semleges járművek gyártása és ellátási láncának támogatása érdekében”.
A HVG 2024 elején megírta, hogy a kormány igazolhatóan legalább 1500 milliárd forintnyi támogatást adott meg eddig az akkugyáraknak, illetve az azokat kiszolgáló infrastruktúrák fejlesztésére. Nagy Márton a napokban azzal büszkélkedett: a magyar GDP 5,5 százaléka származik már az akkumulátoriparból, és azt várja, hogy a közeljövőben ez 10-11 százalékra is nőhet.
Emellett számos cikket közöltünk arról is, hogyan osztogatják az illetékes kormányhivatalok a kínai és dél-koreai akkuipari szereplőknek a környezethasználati és biztonsági engedélyeket, majd a működés során milyen súlyos hiányosságokra, szabálytalanságokra, balesetekre és halálesetekre derült fény. Ezeket a gyártók a kormányhivatalok aktív közreműködésével tussolják el.
A kormány tehát az 5. pontban gyakorlatilag a saját elveit, a Kárpát-medence élhetőségét veszélyeztető – például az akkugyárak óriási vízigénye miatt – felelőtlen iparpolitikáját akarja uniós szintre emelni, és más tagországok számára követendő példaként beállítani.
„Az intézkedéscsomaggal a kormány mesterséges keresletet akar teremteni az épp döglődő elektromosautó-piacnak, amelyre az egész ország jövőjét feltette” – mondja a HVG-nek Éltető Andrea, a KRTK Világgazdasági Intézetének tudományos főmunkatársa. Úgy látja, hogy az 5. pont arra is alkalmas, hogy a kínai EV- és akkugyárak (mint a BYD vagy a CATL) minél könnyebben telepedhessenek meg az unió területén, hiszen jelenleg náluk van a legfejlettebb technológiájú gyártás, és egyre kevesebb versenytárstól kell tartaniuk.
Nem meglepő az sem, hogy Nagy Márton a Kínából érkező elektromos autók EU-szintű védővámját sem támogatja. Azzal, hogy emellett könnyebb letelepedést is ki akar harcolni számukra, gyakorlatilag világossá tette, hogy az egész javaslatcsomag célja nem az európai, hanem a kínai autóipar erősítése az unió területén belül és kívül.
A háttéranyag ezt virágnyelven fogalmazza meg: „az éghajlati célokkal összhangban erősíteni kell az EV-k iránti keresletet, így nagyobb volumenűvé kell tenni a gyártásukat”, az újrahasznosítást pedig meg kell oldani. Az akkumulátorok újrafeldolgozása jelenleg ugyanannyiba kerül, mint egy újat gyártani, viszont sokkal több bonyolult munkafolyamattal jár. Az európai akku-újrahasznosítás sötét jövőjéről ebben a cikkben írtunk:
2022-ben a szállítás és közlekedés az Európai Unió teljes szén-dioxid-kibocsátásának negyedéért volt felelős, ennek 71,2 százaléka a közúti közlekedésből és szállításból származott. Az autóipar viszont az EU GDP-jének 7 százalékáért felelős több mint 100 milliárdos forgalom mellett, közvetve és közvetlenül 13 millió embert foglalkoztatva – jegyzi meg a kormány háttéranyaga.
Kevés töltő = kevés e-autó?
A 11 javaslat egy része a töltőállomásokra vonatkozik: az első pont a 2023-ban elfogadott alternatív üzemanyagok infrastruktúrájáról szóló rendelet (AFIR) szigorítását szeretné elérni, a 2. pont pedig azt, hogy a benzinkutak 80 százalékán helyezzenek el legalább 150 kilowatt (kW), de lehetőleg 300 kW teljesítményű gyorstöltőket. A harmadik pont pedig a nyilvános és háztartási töltőállomások kiépítésére hozna létre támogatási programot, előbbire 15 milliárd, utóbbira 20 milliárd eurós keretösszeggel (ez 900-1500 eurót biztosítana állomásonként). Az indoklás szerint erre azért van szükség, mert „az elektromosautó-kereslet egyik legfőbb szűk keresztmetszete a nem megfelelő töltőinfrastruktúra” – olvasható a kormány háttéranyagában.
Az valóban kérdés, hogy az elterjedésnek gátat szab-e az elégtelen töltőhálózat. Azonban ahogy a G7.hu cikke bemutatta, ezt a narratívát éppen az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) képviseli – éppen az a szervezet, amelynek a véleményére a kormány a háttéranyag elkészítésében leginkább támaszkodott.
A Transport & Environment szervezet ennél józanabbul értékelt, és kimutatta: a töltőállomások telepítésének gyorsuló üteme alapján bőven meglesz az EU által 2025-re célul kitűzött 1 millió töltőállomás (2024 közepén ez a szám elérte a 610 ezret), míg a 2030-as hárommilliós célszám akár már 2027-re is meglehet – írta a G7.hu a szervezet jelentése alapján.
E-autó töltőálllomás
Reviczky Zsolt
Ha pedig a számítás alapja az, hogy egy adott tagország elektromos flottájához képest milyen a töltőhálózat kiépítettsége, akkor Málta, Ciprus és Írország kivételével minden ország teljesítette az AFIR támasztotta követelményeket Ezzel szemben az ACEA 2035-re 8 millió töltőpontot tart kívánatosnak, hogy az elektromos járművek iránti kereslet növekedése megfelelő legyen.
Különösképpen a német autógyártók verik a tamtamot a kevés töltő miatt. Valójában számukra ez egy kiváló érv arra, hogy megpróbálják elérni a belső égésű motorral felszerelt autók 2035-től kezdődő értékesítési tilalmát. A németek vonzalma az EV-k iránt erősen fogyatkozik, különösen, mióta a német kormány visszavonta a támogatásokat az új elektromos járművek vásárlására. 2020 óta az eladások növekedési üteme Németországban folyamatosan csökken, 2022-re 30,5 százalékra, 2023-ra pedig 10,6 százalékra esett vissza.
Támogatás, támogatás, támogatás
Azzal párhuzamosan, hogy a kormányzati háttértanulmánya versenyképes autóiparról beszél, folyamatosan az állami ösztönzők szerepét emeli ki: „nő a kereslet az elektromos járművek iránt, ha ösztönzőket biztosítanak, mint a vásárlási támogatások, adókedvezmények és útdíj-mentességek, amelyek jelentősen csökkentik a tulajdonosi költségeket”. A valódi versenyképesség azonban ott kezdődik, ha egy termék piaci alapon is kelendő – az elektromos autóknál pedig nem ez a helyzet.
A javaslat az új és használt e-autók vásárlására is 4500 eurós (mintegy 1,8 millió forint) támogatást adna, mivel a terjedés másik fő gátja az, hogy az EV-k jóval drágábbak belső égésű riválisaikhoz képest, amit jól mutat az állami támogatások megszüntetésével azonnal mutatkozó erős keresletcsökkenés. Ehhez köthető a dél-koreai SK On tesztüzemben működő iváncsai gyárában történt májusi, 600 vendégmunkást érintő tömeges leépítés is, valamint a tesztidőszak kitolása is. A vállalat akkori közlése szerint az európai igényeket jelenleg a komáromi üzemük egyedül is el tudja látni.
A tagállamok között egyelőre nincs egyetértés abban, hogy szükség van-e egyáltalán állami támogatásra, és ha igen, akkor azt egységesen, vagy például kapacitás szerint differenciálva kell megtenni – mondta Fábián Gergely. Hozzátette: megvan a veszélye annak, hogy a támogatások összegét a kereskedők beépítik az áraikba, de ezt a megfelelő részletszabályok kidolgozásával el lehet kerülni.
Növelni a vasút szerepét
A csomag talán egyetlen olyan pontja, amellyel valóban komoly kibocsátás-csökkentést lehet elérni a logisztika területén, az a vasút szerepének erősítése lenne. A vasúti szállítás tonnakilométerenként (egy tonna áru egy kilométerre történő mozgatása) 75 százalékkal kevesebb szén-dioxidot bocsát ki, mint a közúti fuvarozás, ennek ellenére a vasút mindössze 19 százalékot tesz ki az uniós áruszállításban.
Sajnálatos, hogy a háttértanulmány erről kevés szót ejt, mindössze annyit emel ki, hogy „a vasúti szállításnak a többéves pénzügyi keretbe való integrálása elengedhetetlen a fenntartható szállítási kezdeményezések támogatása és a szén-dioxid-kibocsátás hatékony csökkentése érdekében”. Konkrét intézkedéseket azonban egyáltalán nem fogalmaz meg.