Tetszett a cikk?

Bár 2026-ban már kevesebbet kell majd költeni a sztrádakoncessziókra, de jövőre kezdődnek a vállalt bővítések az M1-es háromsávúsításával.

Összesen 545 milliárd forintba kerülnek az autópálya-koncessziók 2025-ben – derül ki a jövő évi büdzsé tervezetéből. Ezen belül 175 milliárd forintot visznek el a régi koncessziók (M5 és M6), 370 milliárd forintot pedig a Mészáros Lőrinc és Szíjj László érdekeltségébe tartozó MKIF-koncesszió.

Minderre az idei, 2024-es évre csak 372,6 milliárd forint van betervezve. A nagy növekedés az MKIF-féle koncessziónál lesz, annak költségvetési költsége idén még csak 200 milliárd forint. Vagyis az éves növekedés számszerűen 170 milliárd forint, avagy 85 százalék.

A 2025-ös költségvetésről, egyszerűen
Átlapoztuk a jövő évi költségvetés tervezetét, és érdekes adatokra bukkantunk.

Sorozatunk első részében befagyasztott párttámogatásokról írtunk, és azt láttuk, hogy továbbra is bőkezűen pénzelnék az állami médiát.

A második részben azt vizsgáltuk, hogyan sakkozik a kormány a különadókkal és az adóemelésekkel.

A harmadik részben a sportot és a szuverenitásvédelmet vettük górcső alá.

A negyedik epizód az egészségügyi kiadásokról szólt.

A tavalyi büdzsé fejezeti indokolásából egyébként már látható volt, hogy az autópálya-koncessziós költségek 2025-ben drasztikusan megugranak. A következő években – legalábbis a 2024-es költségvetésben lefektetett várakozások szerint – a költség alacsonyabb lesz, 2026-ban „csak” bő 430 milliárd forint, 2027-ben közel 490 milliárd forint.

Az ország bóvliba sorolásának veszélye miatt is módosították a sztrádakoncessziót – interjú a pályafejlesztő cég vezérével

A sztrádakoncesszió módosítására, részekre bontására a hitelező bankok miatt volt szükség, és kezelni kellett, hogy reális lehetőséggé vált Magyarország leminősítése – mondja Németh Tamás, a koncesszor magáncég, a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. vezérigazgatója.

A 2025-ös drágulást nem magyarázhatja az infláció vagy az útdíjhálózat fenntartásának költsége. Alighanem arról van szó, hogy az MKIF nekilát azoknak a bővítéseknek, amelyek alapján plusz díjazásra jogosult.

A koncesszor alapvetően kétféle díjat kap, egy rendelkezésre állás alapú szolgáltatási díjat (RÁASZD) és a fejlesztések után kalkulált rendelkezésre állási díjat (RÁD). A koncesszió részét képezik jelentős fejlesztések is, ám mindebből eddig semmi sem kezdődött el. (Az úgynevezett szintre hozási munkák, például az aszfaltozás, amit többfelé végeznek nem minősülnek bővítésnek, azok a normál üzemeltetéshez tartoznak.)

2025-ben azonban már elkezdődik az M1-es autópálya bővítése. Sőt, ami azt illeti az előkészítő munkák már el is indultak. Az M1-es autópálya bővítésének tényleges munkálatai legkésőbb 2025. szeptember 1-én kezdődnek. Az M0-ás autóúttól a Concó pihenőhelyig, mintegy 80 kilométeren bővül a sztráda 2×3 + ITS (leálló) sávra, 4 év alatt.

Megvan, mikor indul az M1-es autópálya bővítése

A nyolcvan kilométeres autópálya-bővítés jövő ősszel kezdődik, és négy évig fog tartani.

Mind a mai napig vitatott, hogy Mészáros Lőrinc és Szíjj László hatalmasat kaszálnak-e az egész 35 éves koncesszión, vagy sem. Az MKIF szerint szó sincs arról, hogy ez valami hatalmas üzlet lenne, sőt épp most, az első években, miután elindulnak a bővítések masszívan veszteséges lesz a konstrukció számukra, mivel a beruházásokat most kell finanszírozni.

Mindenesetre az Európai Bizottság idén tavasszal kötelezettségszegési eljárást indított Magyarország ellen a koncessziós szerződés miatt. Az Európai Bizottság úgy ítéli meg, hogy

Magyarország 35 évre szóló koncessziója nem volt átlátható a becsült érték alapján, nem hárította át a megfelelő működési kockázatot, és uniós jogot sértve indokolatlanul hosszú időre meghosszabbította.

Az M0-s körgyűrű építkezése.
MTI / Koszticsák Szilárd

A kormány azonnal reagált is: jogi lépéseket tesznek a szerintük jogszerű autópálya-szerződés megvédésére. A kabinet érvelése szerint a koncessziós szerződés nemzetgazdasági célokat szolgál, és ennek érdekében a koncesszor vállalta a gyorsforgalmi utak hosszú távú, magas színvonalú üzemeltetését és működtetését, valamint 10 éven belül 317 kilométer új autópálya megépítését és 265 kilométernyi sztráda bővítését.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!