szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A MÁV-csoport vezérigazgatója azt mondta, az audit a jövő hét közepére elkészül, azután döntenek majd a hogyan továbbról.

Egyeztetett csütörtök reggel a MÁV vezetése a Siemens magyarországi képviselőivel a múlt hétvégén a Budapest–Székesfehérvár vasútvonalon történt meghibásodásokról – jelentette be Hegyi Zsolt, a MÁV-csoport vezérigazgatója.

Emlékeztetett, hogy pünkösdi hosszú hétvége második napján az érintett vonalon két, a Siemens által szállított sorompó romlott el, amelyeket csak fél nap után sikerült újra üzembe helyezni. Emiatt az arra közlekedő vonatok jelentős késéssel közlekedtek.

Hegyi elmondása szerint a Siemens azt vállalta, hogy

teljes körű karbantartási és üzemeltetési auditot végez minden Magyarországra szállított sorompón.

Ennek az eredménye a jövő hét közepére lesz meg, és annak ismeretében döntenek egyrészt arról, hogy milyen azonnali beavatkozások szükségesek, másrészt, hogy a jövőben hogyan működnek majd együtt a szombatihoz hasonló helyzetek megelőzés érdekében.

Miután szombaton összeomlott a balatoni fővonal közlekedése, Hegyi azonnali vizsgálatot rendelt el, mondván, „nem elfogadható, hogy egy 10 éve »pincétől a padlásig« felújított vasúti pályán újra sorompóhiba miatt szívjanak családok ezrei”. Elismerte azt is, hogy a héten nem ez volt az első sorompóhiba a szakaszon, amely miatt a kényszerű sebességcsökkentés hatására a sűrű vonatforgalomban késések keletkeznek. Azt is megjegyezte, hogy a sorompókat és a biztosítóberendezést a tíz éve felújított szakaszra a Siemens szállította, több mint 15 milliárd forintért.

Később Lázár János építési és közlekedési miniszter is reagált a történtekre. Egyrészt bejelentette, hogy ezúttal a fele helyett a teljes jegyárat visszatérítik az érintett utasoknak, másrészt ő is rögtön a Siemenst hibáztatta a kialakult helyzetért. Azt üzente a cégnek: addig egyetlen újabb fillért sem kapnak megrendelésre, amíg a korábbi munkájuk hiányosságait, hibáit ki nem javítják.

Bár a műszaki hibát szombaton késő estére elhárították, a MÁV a „zavartalan forgalom biztosítása érdekében” 300 buszt készenlétbe állított vasárnapra és hétfőre, hogy egy esetleges újabb hiba esetén is biztosítani lehessen a szolgáltatást. Ezt Lázár szinte sikerként kommunikálta. Igaz, az egyik szakszervezet szerint a buszsofőrök egy része olyan helyen volt kénytelen várakozni, ahol sem árnyékba nem tudtak húzódni, se a mosdót nem tudták használni.

Hétfőn aztán Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár, fővárosi képviselő arról az értesüléséről számolt be, hogy Lázár szóbeli utasítására a MÁV trükközött a késésekkel.

Lázár János a gyűlöletkeltő turnéját arra használja, hogy elterelje a figyelmet minisztériuma totális kudarcáról – Vitézy Dávid a Fülkében

Az első nyári hétvégén letérdelt a MÁV, a főváros pedig kis híján csődbe rohant. A két helyzetben közös, hogy még egyiket sem sikerült megoldani. A kormánynak mindenesetre nem érdeke csődbe vinni Budapestet – mondta Vitézy Dávid, akivel Kacskovics Mihály Béla beszélgetett a HVG közéleti podcastjában.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!